33,686    22    5  

Vi har veirett - naboen vil gjøre veien smalere

 219     Vestlandet     4
Hei.

Vi har veirett til vår eiendom over en nabos eiendom. Nå viser det seg at naboen ønsker å gjøre veien smalere for å få mer parkeringsplass til sine biler, og på sikt kanskje bygge en garasje slik at veien blir smalere permanent.

Går da ned i fra ca 4 meter til ca 2,5 meter bredde.


Jeg tenker da på at dette vil gjøre vår adkomst smalere, vanskeligere å få lastebil / sementbil / etc på besøk til oss..  Spesielt dersom det blir noe av garasjeplanene så vil vi få trøbbel med lastebiler på grunn av deres bredde:  2,5m +sidespeil.


Må kanskje også nevnes at dette er i en nedoverbakke slik at på vinteren så kan vi risikere å skli på snø/is og så rett i en ny garasje.


Finnes det noe erfaring med dette her på forumet, noen som har opplevd endringer i veien de har veirett over??  Noen saker der dette er slått fast i retten, etc?


Jeg gjør bare litt research før jeg vil ta dette vennlig opp med naboen   Cool
Signatur

   #2
 3,258     Akershus     0
Reguleringen sier noe om standard minimum veibredde. Det er krav for å tilfredstille muligheten for brannbil, ambulanse osv, hør med kommunen.

Hos oss er det 3,5 meter.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 219     Vestlandet     1

Hva sier veiretten? Regulerer den bredden på veien?


Jeg kan ikke huske at det står noe bredde definert i den gamle veiretten. Det er et gammelt dokument fra 2 eiere tilbake (60-tallet?)



Reguleringen sier noe om standard minimum veibredde. Det er krav for å tilfredstille muligheten for brannbil, ambulanse osv, hør med kommunen.

Hos oss er det 3,5 meter.


Boligområdet her har ikke noe reguleringsplan (huset er fra 1950). Det er kommuneplanen som gjelder her. Ja jeg kan jo høre med kommunen om dette med 3,5 meter eller hva det kan være de setter som grense.

Jeg tror en nabo midt i mellom oss allerede har ringt og hørt med kommunens servicetorg og der fikk de beskjed om at dette var en privat vei så den hadde ikke de noe formening om. 

Vi grenser ikke til dette huset, bare kjører gjennom det på veien til vår eiendom.  Jeg ser i kommunens åpne portal på nettet at de har søkt om å fylle ut parkeringsplass og bygge garasje, men siden vi ikke er tilgrensede nabo så har vi ikke fått noe nabovarsel.
Signatur
   #4
 7,686     Bærum     0
Hvis du har en tinglyst veirett som blir berørt burde du vel ha nabovarsel. Argumentet med ambulanse er godt. Husk den skal også komme frem om vinteren.
   #5
 340     Nord-Norge     0
Ambulanse er et vektig argument, men her kan naboen finne på å argumentere med at man kan hentes på båre  Tongue

Det er imidlertid vel så viktig at brannbil f.eks kan komme seg frem dersom boligen din skulle begynne å brenne. Er det mulig for den å komme nært nok om den blir stående fast bak garasjen til naboen din?

Regner med at det kanskje vil være lurt å legge vekt på begge argumentene?
  (trådstarter)
   #6
 219     Vestlandet     0
Takk for mange gode innspill så langt.  Ved neste anledning så skal jeg ta noen bredde-mål av veien og sjekke opp i dette før jeg tar dette videre. Dette med brannbil var et godt poeng.

Flere innspill tas i mot med takk    Smile
Signatur
   #7
 5,111     Sørnorge     0
Kontakt brannvesenet og hør hva de stiller som krav til adkomst til boliger.

   #8
 22,342     Akershus     0
Hvis dette er en normal veirett MÅ en "vanlig" bil komme frem. En vanlig bil kan være 2,6 meter bred, og det skal være plass til å manøvrere. 2,5 meter bredde vil begrense din rett. (Med mindre annet er avtalt.)
   #9
 1,574     Trondheim     0
1) Kontakt kommunen og gjør saksbehandler merksom på at du ikke har mottatt nabovarsel. Prinsippet om nabovarsling er at alle berørte (enten direkte gjennom tomtegrense - eller gjenboere og i ditt tilfelle, en med rettigheter på tomta) skal kunne komme med sine tilsvar på foreslått tiltak. Kommunen skal etter boka ikke godkjenne før nabovarsling er gjennomført til deg.
2) Snakk med naboen og vær diplomatisk. Alternativ trase kan være aktuelt, og det er faktisk naboen som må bære kostnaden om så er tilfelle - ikke du.
3) Allminnelig vegrett er i flere kommuner på 4 meter, som er et krav for å kunne opprette en ny grunneiendom (altså, du får ikke skille ut en tomt uten at du kan vise på kartet en 4 meter bred veg inn til tomta)

Det naboen i praksis foreslår her, er jo å snevre inn kravet som er i pkt 3. Det blir urimelig
Signatur
   #10
 71     Opaker     0
dette med utreknings kjøretøy er en viktig faktor i din sak mot naboen.
   #12
 5,111     Sørnorge     0
Det er vel også vesentlig at det er bredt nok for brannbilen mellom brøytekantene. Det trengs altså en viss grøftebredde i tillegg til veibredden.
   #13
 5,570     0
Brannbiler trenger vel strengt tatt ikke kjøre helt frem til huset. Satt og vurderte om jeg kunne bruke samme argument for å få utvidet vår 2,0 m brede vei ned til hytten. Den er ikke helt enkel med tilhenger...

Men jeg konkluderer vel med at dersom brann vil brannmannskapene kunne gjøre jobben sin like greit selv om de må parkere 40-50 m fra hytten.
   #15
 22,342     Akershus     0
Vegloven omhandler ikke utførelsen av veien. Jeg har en vei som andre bruker til dels uten rett. Det ble en del snakk om kvalitet på denne. Dette bråket brukerne av veien om, men det finnes ikke noen slike krav, ihvertfall fant de ingen de kunne ta meg for. (De fyrte opp kommune, advokat, og jeg alt de kunne finne av folk.)
   #17
 3,258     Akershus     0

Vegloven omhandler ikke utførelsen av veien. Jeg har en vei som andre bruker til dels uten rett. Det ble en del snakk om kvalitet på denne. Dette bråket brukerne av veien om, men det finnes ikke noen slike krav, ihvertfall fant de ingen de kunne ta meg for. (De fyrte opp kommune, advokat, og jeg alt de kunne finne av folk.)


Å?

"§ 54. Når privat veg blir brukt som sams tilkomst for fleire eigedomar, pliktar kvar eigar, brukar eller den som har bruksrett, kvar etter same høvetal som gjeld for den bruk han gjer av vegen,å halde vegen i forsvarlig og brukande stand."

Både "forsvarlig" og "brukande stand" gir klare føringer om kvaliteten på både hint og annet med veien. Det er jo disse reglene tusenvis av veilag/veistyrer styrer etter over hele landet så det må være regler gode nok.

At noen ikke ønsker å være "sannhetsvitner" i en veikrangel skjønner jeg godt. Om en nabo spurte meg hadde jeg løpt hjem og låst døra med en gang :D
---------------

Ikke at jeg er jurist men "forsvarlig" må vel være med tanke på sikkerhet, dvs at veien må være i en slik stand at den er sikker for bruker. Kan også tenkes at man med "forsvarlig" også tenker på at veien må være forsvarlig ifht feks akseltrykk og fremkomst for større kjøretøy hvis veien er åpen for almindelig trafikk, dvs ikke bommet?

"Brukande stand", sier vel litt seg selv. Veien må være i en slik stand at kjøretøy flest kommer seg frem, og sier vel mest om vedlikehold. Men etter egen erfaring så kan kravet ifht "brukande stand" være svært lavt.
---------------------

Uten å være brennsikker så mener jeg at det er annet lovverk som også kommer til anvendelse så lenge veien er åpen for vanlig trafikk, dvs ikke bommet eller tilsvarende.

Om veien er bommet/stengt og ikke er et sameie underlagt et veilag vil det være ulogisk om den må overholde generelle krav. Men er den åpen for vanlig ferdsel så er det igjen logisk at veien feks er "forsvarlig" og "i brukande stand".
Signatur
   #18
 5,745     0
Eg trur nok det er kvart veilag som sjølv avgjer kva som er godt nok.
Kommune/vegvesen ynskjer at det breit nok for brannbil. o.l., men dei kan ikkje kreva det såvidt eg forstår etter eg byde vei til eine huset mitt. Fekk da dette utrykt som ynskje om at veien var brei nok.
Det er masse traktorveier som er åpne uten bom uten at kan forstå noko kan pålegga nokon å oppgradera denne.
Er det reguleringsplan i området er det naturligvis annleis.
   #19
 7,686     Bærum     0
Nå må vel dette vurderes i det enkelte tilfelle. TS har bruksrett til vei. Da kan vel ikke naboen endre veien uten videre. TS burde vært varslet. Om det er greit at brann- og sykebil ikke kommer frem er vel avhengig av de lokale forhold. Vi vet ikke hvor langt unna disse må parkere hvis veien blir for smal.
   #20
 3,258     Akershus     0

Eg trur nok det er kvart veilag som sjølv avgjer kva som er godt nok.
Kommune/vegvesen ynskjer at det breit nok for brannbil. o.l., men dei kan ikkje kreva det såvidt eg forstår etter eg byde vei til eine huset mitt.


Så lenge kommunen kan kreve at en tomt har vei/veirett kan de vel stille krav til veiens beskaffenhet, eller dvs, de kan la være å gi byggeløyve til bolig fordi det ikke foreligger veirett eller vei god nok.

De fleste reguleringer inneholder krav om vei, parkering osv knyttet til tomter som det skal bygges på.
----------------

Men som du sier, veilaget bestemmer til slutt, selv om bossbilen til slutt nekter å kjøre inn veien, selv om skolebuss/taxi nekter å kjøre inn veien, selv om kommunen nekter utbygging på tomt pga mangelfull vei.

Dog vil jeg tro kommunen/staten kan komme med et krav om at veien må stenges for offentlig/almenn trafikk om den blir dårlig nok, særlig om veien bryter med kravet om "forsvarlig"?

Signatur
   #21
 5,745     0
Eg trur nok når veien først er komen der er det veilaget som bestemmer.
Kommunen ser vel på dette som eit rein privat prosjekt som dei ikkje vil ha noko med.
Enaste kommunen ser etter er om ein har veirett, har ein det, ok,  da får ein byggja.
Reguleringsbestemmelser er ikkje aktuelle her.
   #22
 3,258     Akershus     0
Ene naboen her kjøpte ei hyttetomt med en såvidt kjørbar vei i tomteskillet mellom to nabotomter. Han prosjekterte veien til 3,5 meter, som var minimustandard (ble det påstått), det ble protester fra begge naboene til kommunen.

Oprinnelig vei var så smal som overhodet mulig og måtte bygges opp og gjøres breiere. Veibygger mente at 3,5 meter var minimustandard. Kommunen var enig og veien ble bygd, til tross for protester fra naboene.

Her vi bor er det privat vei med veilag. Det ble gjort forsøk på å dra veistyret inn i saken men de avslo høflig siden veien gikk på privat grunn og ikke felleseiet.
Signatur