Du tenker rektig. Hvis jordfeilbryter er forankoblet så er jeg enog i at du ikke trenger å gjøre noe i hovedskapet. MEN hvis du har skrusikringer som OV, ville jeg hatt bytta de.
Men det blir litt dårlig samtidighetsfaktor hvis du sksl lade bil med 32amp og forvente å ha 2x16 amp ved siden av. Når bilen lader så vil du ikke kunne bruke stikkontaktene. Kan hende elektrikker ikke vil koble dette da, anlegget ikke blir egnet for bruk. Da må du vent lade saktere eller se på mulighetene for å øke sikring til 40 amp.
(U)heldigvis er garasjen for liten til å bruke stikk og ha bil til lading der samtidig😅 men ha i teorien kan man jo dra en skjøteledning. Husstanden har vett nok til å ikke gjøre og jeg har ingen brtenkeligheter med å merke stikkontaktene. Kanskje boksen har noe innstillinger også...
Er en 12-modulers boks fysisk stor nok til at det ee plass nok både å koble og litt til? Er jo røslige kabler på 10mm2?
Og forslag til sikring?( Jfa til garasjen 16a)
OV sikringer er vel vanskelig å komme med forslag til? Vet ikke så mye om inntaket da det mest sannsynlig står i en boks under stolpen på andre siden av veien 15-20m unna (gravd i rør)
(Har ett håp om at han slipper å bruke en time for å titte, 1 time for å handle osv osv;) )
12 modul bør gå greit. Du skal vell bare ha en lastbryter den tar 3 moduler og en 1-fas jfa. Den tar 2 moduler så da er den jo ikke halv full enda. Så blir bra.
Liker Eaton sikringsmateriell. Så en 16 amp jfa fra de. De har jo også 63 amp OV. Også trenger du kanskje et asd deksel til OV. OV blir jo bare å bytte likt mot likt. 63amp skru til 63amp aut.
Ting tar tid men må jo snart være rett rundt hjørnet. Trikker måtte bare få en åpning i sin kalender....
Istedet for å gnåle på han gnåler jeg her😅
Er det noe i veien for å ha 2 stk 16a jfa i denne underfordelingen? Så jeg kan både kjøre støvsuger og kappsaga. Stikkene blir samlet rett under modulkapslingen og 32a CEE kontakten på siden. (Stikkene blir merket og det er en forutsetning at ikke elbilen lader i Easee-boksen samtidig)
Ville det være bedre å heller bruke en 32a B-kar sikring istedet for lastbryter? Det er en 32a C-kar i hovedskapet som forsyner denne underfordelingen. Sikringsskapet er plassert hos leieboer så ønsker jo ikke inn ner enn nædvendig men har sjeldent hatt problem med overlast. Til tross for at jeg har koblet byggeskapet i CEE stikket mang en gang.
Du kan ha så mange sikringer du vil, men ser ikke helt vitsen. Har du så kraftig støvsuger og sag at disse ikke kan gå på en 16 amp kurs?
Du må brule en lastbryter eller gå ned til 25 amp sikring. Du kan ikke sikre 32amp 2 ganger. Strengt tatt trenger du ikke bryter i underfordelingen.
Bare svidd en del byggeskap opp igjennom med 3,5kw maskiner og litt ekstra også litt oppå der igjen😂. Må som regel ha to kurser til mitt opplegg på jobb så har vel dradd med meg jobben hjem😅
32a c sikringen i hovedskapet ble stående og elektriker hadde ingen betenkeligheter med å la meg lade på 32a. Jeg velger allikevel å stille easee boksen ned til 26a.
Lastbryter i underfordelingen og 2 stk med en 16a sikring hver. Nå gjenstår det bare å merke stikkene med at de ikke må brukes samtidog med elbil lading.
Hovedsikringene ble byttet. Og det var kanskje lurt i og med de gamle var koblet rett på selv om inntakskabelen er i alu. Nå er det med en egen cu-alu overgang (pisk) og alt i henhold.
Du må brule en lastbryter eller gå ned til 25 amp sikring. Du kan ikke sikre 32amp 2 ganger. Strengt tatt trenger du ikke bryter i underfordelingen.
Tja. Enig i at det kan være upraktisk med flere like sikringer i tandem. På den annen side, for en privat som er kjent med forholdene spiller det vel ikke så stor rolle om det skorter litt på selektiviteten?
Vanlig sikringsstørrelse i dag er 15A. I et hytteområde med flere hundre kloakkpumper er apparatskapene utstyrt med «hemmelig innvendig 16A jfa. Mao, her er det muligheter både for avbrudd i to sikringer ved overbelastning og uklar situasjon ved jordfeil. Personlig ville jeg erstattet apparatsikringen med en skillebryter og basert sikringsfunksjonen til sikringsskapet. Da er det forståelig for amatører og greit ved service med servicebryter ved pumpa.
(U)heldigvis er garasjen for liten til å bruke stikk og ha bil til lading der samtidig😅 men ha i teorien kan man jo dra en skjøteledning. Husstanden har vett nok til å ikke gjøre og jeg har ingen brtenkeligheter med å merke stikkontaktene. Kanskje boksen har noe innstillinger også...
Er en 12-modulers boks fysisk stor nok til at det ee plass nok både å koble og litt til? Er jo røslige kabler på 10mm2?
Og forslag til sikring?( Jfa til garasjen 16a)
OV sikringer er vel vanskelig å komme med forslag til? Vet ikke så mye om inntaket da det mest sannsynlig står i en boks under stolpen på andre siden av veien 15-20m unna (gravd i rør)
(Har ett håp om at han slipper å bruke en time for å titte, 1 time for å handle osv osv;) )
Du skal vell bare ha en lastbryter den tar 3 moduler og en 1-fas jfa. Den tar 2 moduler så da er den jo ikke halv full enda. Så blir bra.
Liker Eaton sikringsmateriell. Så en 16 amp jfa fra de. De har jo også 63 amp OV. Også trenger du kanskje et asd deksel til OV. OV blir jo bare å bytte likt mot likt. 63amp skru til 63amp aut.
Istedet for å gnåle på han gnåler jeg her😅
Er det noe i veien for å ha 2 stk 16a jfa i denne underfordelingen? Så jeg kan både kjøre støvsuger og kappsaga. Stikkene blir samlet rett under modulkapslingen og 32a CEE kontakten på siden. (Stikkene blir merket og det er en forutsetning at ikke elbilen lader i Easee-boksen samtidig)
Ville det være bedre å heller bruke en 32a B-kar sikring istedet for lastbryter? Det er en 32a C-kar i hovedskapet som forsyner denne underfordelingen. Sikringsskapet er plassert hos leieboer så ønsker jo ikke inn ner enn nædvendig men har sjeldent hatt problem med overlast. Til tross for at jeg har koblet byggeskapet i CEE stikket mang en gang.
Du må brule en lastbryter eller gå ned til 25 amp sikring. Du kan ikke sikre 32amp 2 ganger. Strengt tatt trenger du ikke bryter i underfordelingen.
Bare svidd en del byggeskap opp igjennom med 3,5kw maskiner og litt ekstra også litt oppå der igjen😂. Må som regel ha to kurser til mitt opplegg på jobb så har vel dradd med meg jobben hjem😅
Nja går vel fint på en kurs.
Syns det er litt ryddig med noe som bryter.
Takk igjen:)
32a c sikringen i hovedskapet ble stående og elektriker hadde ingen betenkeligheter med å la meg lade på 32a. Jeg velger allikevel å stille easee boksen ned til 26a.
Lastbryter i underfordelingen og 2 stk med en 16a sikring hver. Nå gjenstår det bare å merke stikkene med at de ikke må brukes samtidog med elbil lading.
Hovedsikringene ble byttet. Og det var kanskje lurt i og med de gamle var koblet rett på selv om inntakskabelen er i alu. Nå er det med en egen cu-alu overgang (pisk) og alt i henhold.
Tja.
Enig i at det kan være upraktisk med flere like sikringer i tandem. På den annen side, for en privat som er kjent med forholdene spiller det vel ikke så stor rolle om det skorter litt på selektiviteten?
Vanlig sikringsstørrelse i dag er 15A. I et hytteområde med flere hundre kloakkpumper er apparatskapene utstyrt med «hemmelig innvendig 16A jfa. Mao, her er det muligheter både for avbrudd i to sikringer ved overbelastning og uklar situasjon ved jordfeil. Personlig ville jeg erstattet apparatsikringen med en skillebryter og basert sikringsfunksjonen til sikringsskapet. Da er det forståelig for amatører og greit ved service med servicebryter ved pumpa.