2,326
18
10
Elbillading fra komfyrstikk
61
oslo
0
Hei
Trenger opplegg for elbillading på ei hytte. Er der oppe 3-4 ganger /år så tenkte å holde investeringen så lav som mulig. Har sålangt hatt skjøteledning fra Schuko ved vaskemaskin gjennom vindu, men det funker dårlig nå mot vinteren.
Ganske nytt skjult elektrisk anlegg med TN 400V. Tenkte å hente strøm fra 20A komfyrstikk. Planen er som følger: Koblingsboks som dekker gammel veggboks. Splitte uttak uttak til komfyrstikk og en liten sikringsboks med DIN og 20A klasse B-vern. Derfra rør festet åpent på vegg, skjult gjennom vegg ut og langs utvendigpanel til blått 32A CEE 1-fas 2 meter over bakken.
Har tenkt 4,00mm2 PN hele veien lik kabel fra sikringsskap til komfyrstikk i dag. Wago-klemmer og endehylser på alle koblinger.
Vil selvfølgelig max kunne trekkke 20A på dette uttaket lik det kursen er i dag, når komfyr ikke benyttes. Jeg vet godt at det er langt over hva man har lov til å drive med selv. Holder meg bevisst unna sikringsskapet da det vel er ekstra no-no.....
Er dette et ordentlig jalla opplegg, eller bare litt... ?
Trenger opplegg for elbillading på ei hytte. Er der oppe 3-4 ganger /år så tenkte å holde investeringen så lav som mulig. Har sålangt hatt skjøteledning fra Schuko ved vaskemaskin gjennom vindu, men det funker dårlig nå mot vinteren.
Ganske nytt skjult elektrisk anlegg med TN 400V. Tenkte å hente strøm fra 20A komfyrstikk. Planen er som følger: Koblingsboks som dekker gammel veggboks. Splitte uttak uttak til komfyrstikk og en liten sikringsboks med DIN og 20A klasse B-vern. Derfra rør festet åpent på vegg, skjult gjennom vegg ut og langs utvendigpanel til blått 32A CEE 1-fas 2 meter over bakken.
Har tenkt 4,00mm2 PN hele veien lik kabel fra sikringsskap til komfyrstikk i dag. Wago-klemmer og endehylser på alle koblinger.
Vil selvfølgelig max kunne trekkke 20A på dette uttaket lik det kursen er i dag, når komfyr ikke benyttes. Jeg vet godt at det er langt over hva man har lov til å drive med selv. Holder meg bevisst unna sikringsskapet da det vel er ekstra no-no.....
Er dette et ordentlig jalla opplegg, eller bare litt... ?
Men man skulle også strengt tatt beregnet kortslutningsstrøm og strømføringsevne for installasjonen også.
Jeg tror nok det beste for deg er å ringe en elektriker. Det behøver ikke å bli dyrt å få installert en PR-kabel fra komfyrstikket til uttak. Ei heller å få en ekstra kurs i sikringsskapet og få det hele helt ordentlig.
* tenkte det ville være tryggere å få samlet alle trådene med enhylser enn uten, spesielt i 32A CEE som har ganske store terminaler.
* tenkte klasse B-vern som ekstra sikkerhet. Skal kun lade med Tesla UMC så denne har vel uansett noe beskyttelse for tilbakeslag fra bilen..
* ville trodd PN i rør er mer solid enn PR? i hvert fall enklere å jobbe med for oss lovbrytere..
Hva vil du anslå av elektriker-kostnad? 40 minutters kjøring fra nærmeste sivilisasjon. Kjøkken og ladeplass ligger på motsatt side av hytta i forhold til sikringsskap, ca. 15 meter strekk utvendig. Han vil nok insistere på B-vern i og med at dette er til elbil.? Kanskje rødt 16A 400V hadde vært smart.
Hører også med til historien at jeg aldri vil ha behov for å lade på noe mer enn 15-16A. Ca. 4 meter fra komfyrstikk til ladekontakt.
Beskrivelsen din av arbeidet holder kun til Darwin awards. Sad but true.
Okay. Hva med å droppe endehylser, droppe ekstra sikring. 4m PR fra koblingsboks til utekontakt. Kortslutningsstrøm vil vel ikke påvirkes mye av 4 meter ekstra kabel i sammen dimensjonl?
Ved å ha komfyr og elbil på samme kurs så legger man jo opp til overbelastning av kursen, men det verste som skjer er vel at sikringen løser ut? Planen er jo å lade på natt eller da komfyr ikke benyttes.
Vil tro en elektriker trenger totalt 6-7timer ink. kjøring på denne jobben. Med materiell etc. er vel det fort over 10k. Lading 4 ganger i året de nærmeste 10 årene blir det ca. 250,-/lading. Billig det om hytta brenner ned.... men hadde håpet å komme rimeligere unna.
Å kjøre rundt på avgiftsfritt drivstoff er ulovlig, men man utsetter i hvert fall ikke seg selv og øvrige personer å nærområdet for den brannrisiko det medfører å lage til egne ladepunkter - slik det gjør med en elbil.
Det er ikke rart at elbil-eiere blir omtalt som gjerrige skattesnyltere og lovbrytere, når slike eksempler dukker opp nærmest daglig.
Jada, jeg har mye i mot elbiler, og mener miljøgevinsten på verdensbasis går opp i null når man tar i betraktning de totale miljøutslippene som en elbil medfører gjennom sin levetid.
Tilbake til tråden:
Har du en hytte med nytt elektrisk anlegg, som du drar frem i et innlegg over, så bør du og ta i betraktning hvilke konsekvenser det medfører å gjøre endringer på dette anlegget på egenhånd. Har du fått utstedt papirer på arbeidet, så vil dokumentasjonen i bunn og grunn være null verdt om det kommer frem at du har endret på installasjonen ved en eventuell forsikringssak i fremtiden.
Jeg er ikke elektriker, men å trekke ut en ledning tilkoblet en 32A CEE virker som den beste gjør-det-selv løsningen.
Jeg kan også foreslå en litt mer lovlig løsning, som ikke involverer å modifisere den faste installasjonen:
- Ha en splitter på det eksitsterende komfyr-stikket.
- Kjøp en 10m 32A gummi skjøteledning
- Kutt av den ene enden.
- Borr et hull i veggen, trekk ledningen i gjennom
- Monter komfyr-stikk på skjøteledningen
- Koble til på splitteren.
Sprengkiler.no - Fjellkiler/sprengkiler til deling av fjell og stein
Løsningen jeg skisserte er ikke lovlig. Det er heller ikke lov å montere over 16A kontakter på en skjøteledning selv. Men den er mindre ulovlig. Skulle det bli en inspeksjon av opplegget eller man skal selge hytta kan man klippe av kabelen og så er alt lovlig igjen.
......bare å bruke "sparte" mva penger til dette;)
.....Men dessverre prioriterer mange feks fancy felger o.l istedenfor det som er viktig:)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til