#11
 254     0
Er det regnestykket riktig? 2000 kWh på en motor på 80 kW (som i Nissan Leaf) tilsier 25 timers drift på full effekt. Skal man kjøre 10000 km på 25 timer blir snitthastigheten 400 km/t. Riktignok kjører man sjelden med "full gass" uansett drivstoff, men klarer man å holde 100 med 25% av motorens effekt eller 50 med bare 12,5%?
Her ser du noen grafer for Tesla Model S: Model S Efficiency and Range

Model S er en større bil enn Leaf, den er litt mer aerodynamisk, men har større overflateområde. Stort sett vil tallene være i området som de samme for Leaf.

Utav grafen kan man lese ut at 55 mph (88 km/t) trenger ca 270 Wh/mile (169 Wh/km). Dette tilsvarer 14,87 kW konstant effekt for å opprettholde 88 km/t.

Luftmotstanden øker eksponensielt (kvadratet?) med hastigheten, så ved 80 mph (128 km/t) trenger man hele 400 Wh/mile (250 Wh/km). Dette tilsvarer 32 kW.

Grunnen til at topphastigheten til Leaf ikke er langt over 200 km/t, er at man kun har ett gir, altså er man oppe i så mye RPM innen man når 200 km/t at motoren vil bli ødelagt.

Man bør altså ikke se på motoreffekten, for man bruker makseffekten stort sett kun ved akselerasjon. Det man må se på er forbrukstester utført av diverse regjeringer og organisasjoner. Jeg liker å bruke EPA tallene, som er ganske nært sannheten. Men selv EPA er ikke helt perfekt på å justere for kalde temperaturer som vi har i norge, derfor kan man fint redusere EPA tallene, om man kjører nokså uøkonomisk som man vil trolig gjøre om strømmen er gratis eller man betaler fastpris.

EPA tallene for Leaf er 135 km rekkevidde, i beregningene ovenfor brukte jeg 110 km, og kom altså frem til ca 235 Wh/km inklusive 15% tap i laderen.

   #12
 3,412     Akershus     0


2) Fordel kostnadene i henhold til sameiebrøken.  En el-bil forbruker ikke voldsomt mye strøm, og mange av dem kjøres ikke veldig langt hver dag, fordi de ikke KAN kjøres langt før de må lades.  En el-bil som kjører for eksempel 10 000 km i året kan tenkes å bruke no slikt som 2000 kWh.  Det tilsvarer omtrent 4 60W lyspærer i kontinuerlig bruk.  Det vil neppe utløse mye følelser om noen bruker strøm tilsvarende fire lyspærer til noe annet enn en bil?


Er det regnestykket riktig? 2000 kWh på en motor på 80 kW (som i Nissan Leaf) tilsier 25 timers drift på full effekt. Skal man kjøre 10000 km på 25 timer blir snitthastigheten 400 km/t. Riktignok kjører man sjelden med "full gass" uansett drivstoff, men klarer man å holde 100 med 25% av motorens effekt eller 50 med bare 12,5%?


Jeg tror regnestykket er edruelig.  Jamfør den grundige faktainnsamlingen fra  Espen Hugaas Andersen, som konkluderer med at "Altså er worst-case forbruk i området 209-326 Wh/km. ", hvor han går ut i fra "uøkonomisk kjøring".  Hvis man går ut i fra et gjennomsnittlig case og normal kjøring, og ser bort i fra sportsbilen Tesla, burde 200 Wh/km, altså 0.2 kWh/km, være realistisk.  10 000 km * 0.2 kWhkm = 2 000 kWh.

De 80 kW som du nevner er forbruk ved maksimal aksellerasjon.  Med norske fartsgrenser er det ikke mulig selv med en el-bil å kjøre med flatt jern særlig mange sekunder. 

Min kilde var Norsk Elbilforening, som skriver "En elbil som kjører 10.000 km i året vil for eksempel bruke rundt 2000 kilowattimer"
http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag/746-stromforbruk-pa-en-elbil

Til sammenligning: 4 lyspærer, hver på 60 Watt, i kontinuerlig bruk, krever 4 * 60 W * 24 h/d * 365 d/år =  2102 kWh/år.
Signatur
   #13
 3,412     Akershus     0

Utav grafen kan man lese ut at 55 mph (88 km/t) trenger ca 270 Wh/mile (169 Wh/km). Dette tilsvarer 14,87 kW konstant effekt for å opprettholde 88 km/t.

Luftmotstanden øker eksponensielt (kvadratet?) med hastigheten, så ved 80 mph (128 km/t) trenger man hele 400 Wh/mile (250 Wh/km). Dette tilsvarer 32 kW.


Heldigvis øker ikke luftmotstanden eksponensielt.  Aerodynamikk er ofte vanskelig å regne på "eksakt", på grunn av turbulens og mange andre ikke-liineære effekter, men i veldig mange tilfeller får man god tilnærming ved å regne med at det øker kvadratisk, slik du foreslår.
Signatur