7,337
9
1
Installasjon i garasjen
13
Sandefjord
1
Hallo.
Jeg er en elektriker som jobber offshore, og er ikke helt oppdatert innen husinstallasjon. Vi har bygd garasje nå og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det med strøm ut dit. Dilemmaet mitt er at jeg kanskje en gang i fremtiden tenker og ha en liten hybel der, og da trenger litt mer power enn om bare det skulle vært til lagringsrom og lys/stikk i garasjen.
Legger jeg en kabel fra OV og ut i garasjen, for så og sette opp et lite skap der som jeg kan ha noen sikringer i?
Har sett for meg og ha to sikringinger (3-fas 16A og 1-fas 16A) til selve garasjen og tre 16A til evt hybel.
Hvilke tverrsnitt burde jeg ha på kabelen ut til garasjen? Tror det 16 mm2 som er inn i huset.
Man kan jo også vurdere å forberede for lading av elbil.
I slike tilfeller (garasje med leilighet) er det ofte vanlig å sikre med trepolt 32A (230V anlegg) og benytte lastbryter i underfordelingen.
Takker for tilbakemelding..
Tenker eg setter opp ein 3-fase 32 A i sikringskapet og legger 10mm2 ut til garasjen og setter opp ein liten underfordeling der ute med ein lastbryter. Så kan eg sette inn sikringer etterhvert som eg trenger det. Får ta og regne litt på kortslutningsstrøm og spenningsfall så finner eg nok korrekt kabel.
Er ikkje så dumt og kanskje tenke el-bil oppi dette også. Noen som vet hvor mye power det trengs for lading av det eller?
Per dags dato er det vel Schuko og Mennesk Mode 3 – type 2 som gjelder. Tesla har egne ladere. Hvis man søker litt, så finnes det mye info om overganger og løsninger på det meste.
http://www.transnova.no/skal-du-etablere-ladepunkt/ladefart/
http://www.elbil.no/ladestasjoner/759-neste-generasjon-normallading-for-elbiler
De fleste trenger ikke spesielt mye mer enn en vanlig 16A kurs. Men om man regner med aller verste fall, at om man skal kunne komme hjem fra hytta kl 24:00 på søndag og bruke bilen 07:00 mandag morgen, bør man vurdere hvor langt man eventuelt vil ha behov for å kunne kjøre på den mandagen. Uten å lade andre steder, så klart.
Med 16A får man fylt på ca 22 kWh, nok til ca 80 km på vinteren med mye 100-sone.
Med 32A får man fylt på ca 44 kWh, nok til ca 160 km på vinteren med mye 100-sone.
Med 16A tre-fase 400V får man fylt på ca 70 kWh, nok til ca 260 km på vinteren med mye 100-sone.
Med 32A tre-fase 400V får man fylt på ca 140 kWh, nok til ca 520 km på vinteren med mye 100-sone.
I dette tilfellet trenger man altså ikke mer enn 16A for å makse ut Leaf. Andre elbiler (per dags dato kun Tesla) vil trenge betydelig mer for å makses ut.
God ven som er elektriker - og han tilråder hellere end at legge sikringer i hovedskab at trekke "tung" kabel fra hovedskab og så ha et skab i garasjen. Synes det høres fornuftig ut. Gir enklere mulighet for trinnvis utbygging - og totalt sett kortere strekk av de "tynnere" kabler.
Tanken aktualisert av at jeg rett og slett fikk et kun 1 år gammelt ABB-skab (er vel ca. 30x80x20) cm. (tom med en håndfuld Møller/Mueller (fikk bare så vidt sett på det) automat-sikringer) - fordi de byggede på og at det ble for lite. Kun et år gammelt.
Noen som vet hva noe slikt koster - greit at det lå og fyldte i kjelleren - men har lyst at betale ho litt igjenn!
Trenger 3-fase ut, vil ha mulighet for kjøre en 7,5kw kompressor, varmepumpe som trenger 16a treg, tillegsvarme på 3 kw og varmtvannsbereder (toppe opp på forvarmet vann via sløyfe fra varmepumpe). Elllers en 16 a treg kurs for sveiseverk og lys på egen kurs (pga. sveiseverk akkurat lever på 16 amp når går fuldt - dvs. ikke plass for lys når denne brukes). OG så er det jo denne "wildcat" med evt. elbil-lading.
Hvor stor dimensjon bør hovedkabel fra skab til garasjeskab ha? Ser for meg at bilen kan stå til lading samtidig som kompressor (intermitterende) kjører, samtidig som varmepumpe går og har behov for tilleggsvarme - og endelig at varmeelement til vv-bereder kan slå inn. I slikt oppsett kommer eg nok ikke at sveise...
De 7,5kw går på 3-fase, øvrige på 2 fase (2,2kw vp, 3kw- element, 2kw vv-bereder, 3,8kw elbil, - og litt at gå på) - hvor stor dimensjon kan en pårekne at måtte gå for om går for storkabel frem for mange "små".