De fordelene er ikke veldig viktig, spesielt utenfor sentrale strøk. (I sentrale strøk er riktignok kollektivfelt, bompenger og parkering viktig.) De viktigste fordelene er fritak for mva og engangsavgift og drivstoffbesparelsene. Drivstoffbesparelsene vil alltid være der, og forhåpentligvis vil mva og engangsavgift fases inn ettersom prisene på elbilene faller.
I mitt regnestykke utgjør drivstoff 40% av utgiftene som ikke er nedbetaling av lån, og er den avgjort viktigste faktoren - og hadde vært det med en bil som brukte mindre drivstoff også..
Selvsagt, men incentivene påvirker jo ikke "drivstoffprisen" ..
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
De fordelene er ikke veldig viktig, spesielt utenfor sentrale strøk. (I sentrale strøk er riktignok kollektivfelt, bompenger og parkering viktig.) De viktigste fordelene er fritak for mva og engangsavgift og drivstoffbesparelsene. Drivstoffbesparelsene vil alltid være der, og forhåpentligvis vil mva og engangsavgift fases inn ettersom prisene på elbilene faller.
Hva er da grunnen til at en stor andel av el-bilene finnes i Asker/Bærum? Skulle vel ikke være at en da kan kjøre i bussfeltet inn til byen? (Forøvrig sammen med dem som kan kjøpe fritt kjørefelt til seg og matpakka i form av drosje i "kollektivfeltet")
Grunnen til at det er mye elbiler på innfartsveiene til Oslo er ene og alene muligheten til å kjøre i kollektivfeltet. Ta bort den muligheten og salget går fort ned.
Hva er da grunnen til at en stor andel av el-bilene finnes i Asker/Bærum? Skulle vel ikke være at en da kan kjøre i bussfeltet inn til byen? (Forøvrig sammen med dem som kan kjøpe fritt kjørefelt til seg og matpakka i form av drosje i "kollektivfeltet")
Eller fordi mange der har råd til å investere i ting som sparer dem for mange penger?
Hvorfor ser man ikke flere spa opp 25-30.000 for LPG-anlegg i bil, når det halverer driftsutgiftene pr. mil? For de fleste tar det ikke lange tiden å spare inn.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hva er da grunnen til at en stor andel av el-bilene finnes i Asker/Bærum? Skulle vel ikke være at en da kan kjøre i bussfeltet inn til byen? (Forøvrig sammen med dem som kan kjøpe fritt kjørefelt til seg og matpakka i form av drosje i "kollektivfeltet")
Ca to tredjedeler av solgte elbiler er i pendleravstand av en større by, altså selges en tredjedel av elbilene i områder der kollektivfelt har null å si.
I tillegg er det jo slik at det er en betydelig andel av den norske befolkning bor i nærheten av en større by, og man skulle tro at elbil ville passe bedre for de som bor i by-nære strøk enn de som bor langt unna byene. Om halvparten av befolkningen bor i by-nære strøk ville man da kunne forvente at salget i by-nære strøk skulle være minimum like høyt som i distriktene, altså en tredjedel av nåværende salgstall. Derfor tenker jeg at om fordelen med kollektivfelt forsvant ville salget av elbiler gå ned med i området 20-30%. Altså ville salget av elbiler få en nedgang som ville utradere nesten 6 mnd med oppgang...
Jeg vil si at markedet har endret seg. Før var elbiler enkle blikkbokser som var helt greie til å komme seg til og fra jobb, og lite annet, men nå kommer det flere og flere elbiler som fungerer helt bra som en families bil nr 1 eller eneste bil. Man får fint plass til 5 personer og bagasje i en Leaf, Focus, Model S o.l, det samme kan ikke sies om Think, Buddy, Reva, osv. Ettersom elbilen får flere bruksområder utover pendling får kollektivfeltet mindre og mindre betydning.
For min del vurderer jeg flere muligheter (før vi bestemmer oss skal vi ordne med hus):
- Tesla Model S som bil nr 1, 1998 Honda CR-V som bil nr 2 - Tesla Model S som eneste bil - Nissan Leaf eller tilsvarende som bil nr 1, 1998 Honda CR-V som bil nr 2 - Tesla Model S som bil nr 1, Nissan Leaf eller tilsvarende som bil nr 2
Det er ikke et alternativ for min del å ha en fossilbil som bil nr 1 i fremtiden.
De fordelene er ikke veldig viktig, spesielt utenfor sentrale strøk. (I sentrale strøk er riktignok kollektivfelt, bompenger og parkering viktig.) De viktigste fordelene er fritak for mva og engangsavgift og drivstoffbesparelsene. Drivstoffbesparelsene vil alltid være der, og forhåpentligvis vil mva og engangsavgift fases inn ettersom prisene på elbilene faller.
Hva er da grunnen til at en stor andel av el-bilene finnes i Asker/Bærum? Skulle vel ikke være at en da kan kjøre i bussfeltet inn til byen? (Forøvrig sammen med dem som kan kjøpe fritt kjørefelt til seg og matpakka i form av drosje i "kollektivfeltet")
Helt enig. Før elbilens inntog hadde "annenhver" husstand i Asker og Bærum en minibuss som kunne kjøres i kollektivfeltet, nå har elbilen med enda flere fordeler innbakt, overtatt.
Jeg har forøvrig aldri forstått hvorfor drosjer skal ha adgang til bussfila. Kan knapt tenke meg et befordringsmiddel som er mindre miljøvennlig.
Jeg har forøvrig aldri forstått hvorfor drosjer skal ha adgang til bussfila. Kan knapt tenke meg et befordringsmiddel som er mindre miljøvennlig.
Du mener alle som ellers tar drosje burde hatt egen bil? Slik at det må produseres flere biler, og det må lages større parkeringsplasser der de kan stå?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg har forøvrig aldri forstått hvorfor drosjer skal ha adgang til bussfila. Kan knapt tenke meg et befordringsmiddel som er mindre miljøvennlig.
Du mener alle som ellers tar drosje burde hatt egen bil? Slik at det må produseres flere biler, og det må lages større parkeringsplasser der de kan stå?
Hvordan kan du lese innlegget mitt til å mene det?
Jeg er sikker på at en temmelig stor andel av de som tar drosje allerede har en eller flere biler, at de kan ta alternative kommunikasjonsmidler, kanskje til og med bruke bena. Jeg sa ikke nødvendigvis at vi ikke har bruk for drosjer og at de kan legge ned hele næringen.
Hvorfor skal drosjene ha tilgang til kollektivfeltet? Frakter de passasjerer med en spesiell VIP status ala bilene i Moskva? Er arbeidet til en drosjesjåfør mer viktig enn en annen sjåførs, en elektrikers, rørleggere på jobb ....?
Jeg har selv i en periode kjørt drosje. Det var ikke slik at man kjørte en passasjer fra A til B og en ny fra B til C eller tilbake til A. En god del av turene endte i ingenmannsland for nye påstigende, noe som ofte ga seg utslag i at man returnerte til mer urbane strøk uten ny passasjer. En privatbil går sjelden tom tilbake.
Ta en tur til hvilken som helst drosjeholdeplass, sommer som vinter så vil du se at de aller fleste bedriver tomgangskjøring mer eller mindre kontinuerlig.
Det var du som mente det knapt finnes noe mer miljøfiendtlig befordringsmiddel.
"miljø" er mer enn bare forbruk av drivstoff. I den grad jeg bryr meg noe særlig om hva som er miljøvennlig transport, så tror jeg ikke drosjene er det verste. De har en viktig jobb å gjøre for mange ved å sørge for at folk kommer seg dit de trenger fort og effektivt. Bilene kjøres også gjerne langt, noe som er mer miljøvennlig enn å produsere flere biler som kjøres kortere.
Når det kommer til kollektivfeltet er vi imidlertid enig. Jeg kan heller ikke helt se hvorfor de skal ha noen forkjørsrett i forhold til andre, vanlige folk. Det samme gjelder jo strengt tatt også el-biler, men de får lov fordi det er villet politikk at flere skal kjøpe dem.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
2006 Saab 9-5 2.0 (bensin-)turbo. Bruker mellom 1 og 1.1 på mila...
I mitt regnestykke utgjør drivstoff 40% av utgiftene som ikke er nedbetaling av lån, og er den avgjort viktigste faktoren - og hadde vært det med en bil som brukte mindre drivstoff også..
Selvsagt, men incentivene påvirker jo ikke "drivstoffprisen" ..
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hva er da grunnen til at en stor andel av el-bilene finnes i Asker/Bærum? Skulle vel ikke være at en da kan kjøre i bussfeltet inn til byen? (Forøvrig sammen med dem som kan kjøpe fritt kjørefelt til seg og matpakka i form av drosje i "kollektivfeltet")
Eller fordi mange der har råd til å investere i ting som sparer dem for mange penger?
Hvorfor ser man ikke flere spa opp 25-30.000 for LPG-anlegg i bil, når det halverer driftsutgiftene pr. mil? For de fleste tar det ikke lange tiden å spare inn.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
I tillegg er det jo slik at det er en betydelig andel av den norske befolkning bor i nærheten av en større by, og man skulle tro at elbil ville passe bedre for de som bor i by-nære strøk enn de som bor langt unna byene. Om halvparten av befolkningen bor i by-nære strøk ville man da kunne forvente at salget i by-nære strøk skulle være minimum like høyt som i distriktene, altså en tredjedel av nåværende salgstall. Derfor tenker jeg at om fordelen med kollektivfelt forsvant ville salget av elbiler gå ned med i området 20-30%. Altså ville salget av elbiler få en nedgang som ville utradere nesten 6 mnd med oppgang...
Jeg vil si at markedet har endret seg. Før var elbiler enkle blikkbokser som var helt greie til å komme seg til og fra jobb, og lite annet, men nå kommer det flere og flere elbiler som fungerer helt bra som en families bil nr 1 eller eneste bil. Man får fint plass til 5 personer og bagasje i en Leaf, Focus, Model S o.l, det samme kan ikke sies om Think, Buddy, Reva, osv. Ettersom elbilen får flere bruksområder utover pendling får kollektivfeltet mindre og mindre betydning.
For min del vurderer jeg flere muligheter (før vi bestemmer oss skal vi ordne med hus):
- Tesla Model S som bil nr 1, 1998 Honda CR-V som bil nr 2
- Tesla Model S som eneste bil
- Nissan Leaf eller tilsvarende som bil nr 1, 1998 Honda CR-V som bil nr 2
- Tesla Model S som bil nr 1, Nissan Leaf eller tilsvarende som bil nr 2
Det er ikke et alternativ for min del å ha en fossilbil som bil nr 1 i fremtiden.
Jeg har forøvrig aldri forstått hvorfor drosjer skal ha adgang til bussfila. Kan knapt tenke meg et befordringsmiddel som er mindre miljøvennlig.
Du mener alle som ellers tar drosje burde hatt egen bil? Slik at det må produseres flere biler, og det må lages større parkeringsplasser der de kan stå?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg er sikker på at en temmelig stor andel av de som tar drosje allerede har en eller flere biler, at de kan ta alternative kommunikasjonsmidler, kanskje til og med bruke bena. Jeg sa ikke nødvendigvis at vi ikke har bruk for drosjer og at de kan legge ned hele næringen.
Hvorfor skal drosjene ha tilgang til kollektivfeltet? Frakter de passasjerer med en spesiell VIP status ala bilene i Moskva? Er arbeidet til en drosjesjåfør mer viktig enn en annen sjåførs, en elektrikers, rørleggere på jobb ....?
Jeg har selv i en periode kjørt drosje. Det var ikke slik at man kjørte en passasjer fra A til B og en ny fra B til C eller tilbake til A. En god del av turene endte i ingenmannsland for nye påstigende, noe som ofte ga seg utslag i at man returnerte til mer urbane strøk uten ny passasjer. En privatbil går sjelden tom tilbake.
Ta en tur til hvilken som helst drosjeholdeplass, sommer som vinter så vil du se at de aller fleste bedriver tomgangskjøring mer eller mindre kontinuerlig.
Kaller du dette særlig miljøvennlig?
"miljø" er mer enn bare forbruk av drivstoff. I den grad jeg bryr meg noe særlig om hva som er miljøvennlig transport, så tror jeg ikke drosjene er det verste. De har en viktig jobb å gjøre for mange ved å sørge for at folk kommer seg dit de trenger fort og effektivt. Bilene kjøres også gjerne langt, noe som er mer miljøvennlig enn å produsere flere biler som kjøres kortere.
Når det kommer til kollektivfeltet er vi imidlertid enig. Jeg kan heller ikke helt se hvorfor de skal ha noen forkjørsrett i forhold til andre, vanlige folk. Det samme gjelder jo strengt tatt også el-biler, men de får lov fordi det er villet politikk at flere skal kjøpe dem.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.