El bilers tilgang til kollektivfeltene synes jeg er en berettiget gulrot til å få renere miljø i byene. At en viss prosent som kjører elbil pga alle fordelene er personer som enten hadde brukt trikk/buss/tog eller syklet kommer vi nok allikevel ikke unna.
Dessverre vil vi kanskje ikke få den ønskede økning i elbilbruk i byene, om man ikke snart lager egne elbilfelt, eller kjøreforbud med biler som drives med fossilt brensel. Kollektivfeltene er jo snart sprengt og med denne gulroten borte vil nok elbilsalget rundt storbyene avta.
Nå er det vel ikke lov å kalle bil for miljøvennlig, uansett hvilken type. De er alle miljøskadelige. Hvilken av biltypene som blir minst miljøskadelige kommer an på kriteriene man velger for å beregne farligheten. Det som er sikkert er at elbiler også har en negativ virkning på miljøet, globalt.
Kollektivtransporten kan gjøres mye bedre. Personlig bruker jeg ikke kollektivt i Norge, men når jeg er i utlandet i de store byene der er jeg en flittig bruker av slikt fordi det funker der. På en annen side er ikke kollektivtransport uten "miljødestruktiv" effekt det heller.
Vel. EU har jo nå sørget for at rabatten på bompenger er marginal (10%) for de som passerer hver dag de skal på jobb. Veibommer finnes også i grisegrendte strøk, og jeg vil tro de er en viktig årsak til at mange velger å investere i elbil. De fleste jobber også i sentrale strøk selv om de bor landlig. Men det er klart at fritak for mva virkelig drar på.
Artikklen viser jo at det i gjennomsnitt er snakk om mindre penger i bompenger enn i redusert årsavgift. Verken det ene eller andre er veldig betydelig for folk flest. Men så klart har du noen som kjører gjennom flere bommer hver dag, og bruker mye penger på det - for disse er fordelen med ingen bompenger viktig.
Jeg vet om mange her i området som bruker betydelige summer på bomavgifter fordi de passerer opptil flere bommer på vei til jobb. Tipper innbyggerne på Finnøy (som jobber på fastlandet) har investert i elbil selv om avgiften er kuttet med 25 prosent.
Selvsagt vil det variere etter hvor man bor, men jeg tror bomavgift alene er en betydelig årsak til at folk investerer, nettopp av den grunn at de passerer èn eller flere bommer daglig. Så igrunn er vi vel enige
El bilers tilgang til kollektivfeltene synes jeg er en berettiget gulrot til å få renere miljø i byene. At en viss prosent som kjører elbil pga alle fordelene er personer som enten hadde brukt trikk/buss/tog eller syklet kommer vi nok allikevel ikke unna.
Dessverre vil vi kanskje ikke få den ønskede økning i elbilbruk i byene, om man ikke snart lager egne elbilfelt, eller kjøreforbud med biler som drives med fossilt brensel. Kollektivfeltene er jo snart sprengt og med denne gulroten borte vil nok elbilsalget rundt storbyene avta.
Renere i byen vil man kanskje få det, men all den støtten som elbileiere får kunne vært brukt på å forbedre kollektivtransporttilbudet istedet.
Jeg var på et foredrag der konklusjonen var at elbiler totalt sett bidrar til like store co2-utslipp som biler med moderne forbrenningsmotorer. I Norge er det mye grønn el-produksjon, men slik er det ikke ellers i Europa, og det forstod jeg man også måtte ta med i regnestykket.
Ja, hadde bare støtten gått til reelle forbedringer. Når en ser på hvor lite vilje (les evne) det er til å lage skikkelige kollektivsystemer forstår man nok at uten bilen kommer den store mengden rett og slett ikke på jobb.
I en menneskealder er det lagt hindringer for effektiv privatbilisme til de store byene, under påskudd av å tvinge folk over på kollektiv transport. Hvor langt er vi kommet? I forhold til befolkningsøkningen rundt og i f.eks Oslo, er vi på steinaldernivå. Og verre kommer det til å bli i mange år pga etterslep.
Da er det tross alt bra at elbilene øker i antall. Tror aldri vi i dette landet klarer å gjennomføre såpass rasjonelle tiltak kollektivmessig at privatbilismen kan dempes.
En elbil er fortsatt mer miljøvennlig enn alternativet om man bruker den på EU strømmiks. EU strømmiks er grovt sett 50% karbonnøytrale kilder (atomkraft, solkraft, vindkraft, vannkraft), 25% gass og 25% kull. Kull slipper ut ca 960 gram CO2/kWh i Europa og gass ca 360 gram CO2/kWh, altså blir utslippet med EU-strømmiks ca 330 gram CO2/kWh.
Utifra hvilken elbil man kjører varer 1 kWh til 4-6 km, altså blir utslippet i området 55-83 gram CO2/km. Det er betydelig bedre enn fossilbilene. Så klart er det også utslipp relatert til produksjon av batteriene - i følge de fleste studier ligger disse utslippene i området 75 kg/kWh batteri. Altså ca 1800 kg for Leaf og ca 6375 kg for Model S. Avskrevet over 150 000 km for Leaf og 200 000 km for Model S blir dette 12 gram CO2/km ekstra for Leaf og 32 gram CO2/km ekstra for Model S.
Da ligger Leaf på rundt 78 gram CO2/km og Model S på rundt 115 gram CO2/km. Fortsatt bedre enn tilsvarende fossilbiler.
Å bruke strømmiks til å argumentere for redusert Co2 utslepp fra elbiler når det faktiske C02 utslippet øker (pga. at den ekstra straumen kjem hovedsaklig fra kullkraftverk) er misvisande. Den dagen det er overskudd på karbonnøytral straum kan me snakkast. Inntil da er elbiler kun gunstige for redusert eksos, eigaren si lommebok og F&U. Men eg trur eg skal reservera ein Tesla X til erstatning for Co2 fabrikken eg har i dag (om da de klarer å levere den før avgiftsfritaket er borte da...).
Alt forbruk kan sees på som marginalt forbruk. Altså om du slår av PCen din nå, så kan et kullkraftverk produsere mindre strøm, ergo kjører PCen din på kull. Det betyr at om du sitter ved PCen din 10 timer om dagen forårsaker den utslipp på rundt 750 gram CO2. Aksepterer du dette argumentet? Det samme argumentet kan brukes på alt som bruker strøm, altså er alt forbruk av strøm kull, eller?
Det eneste riktige er å se på gjennomsnittlig strømmiks, det er faktisk ikke sånn at alt forbruk av strøm er kull.
Naturligvis er all endring av straumforbruk mariginalt, derfor kjører (eller skal eg seie kjørte?) staten krafitg på at ein skal redusere forbruket: Sparepærer, varmepumper, Tek-99 med 200 cm isolasjon etc. for å spare mest mulig straum. Snakka dei & EU om straummix då?
Å påberopa seg straummiks er som å kjøpe opprinnelsegarantier, det gjev ein god samvittighet, men utsleppa vert ikkje lågare av den grunn.
Siste redigering: Monday, September 16, 2013 7:59:31 PM av oblygre
Det er ikke opplagt for meg at man bør legge marginalproduksjonen til grunn for utslipp. Det store spørsmålet er jo om strømbruken kommer som ekstra produksjon, eller om produksjonen forblir den samme.
El bilers tilgang til kollektivfeltene synes jeg er en berettiget gulrot til å få renere miljø i byene. At en viss prosent som kjører elbil pga alle fordelene er personer som enten hadde brukt trikk/buss/tog eller syklet kommer vi nok allikevel ikke unna.
Dessverre vil vi kanskje ikke få den ønskede økning i elbilbruk i byene, om man ikke snart lager egne elbilfelt, eller kjøreforbud med biler som drives med fossilt brensel. Kollektivfeltene er jo snart sprengt og med denne gulroten borte vil nok elbilsalget rundt storbyene avta.
Nå er det vel ikke lov å kalle bil for miljøvennlig, uansett hvilken type. De er alle miljøskadelige. Hvilken av biltypene som blir minst miljøskadelige kommer an på kriteriene man velger for å beregne farligheten. Det som er sikkert er at elbiler også har en negativ virkning på miljøet, globalt.
Kollektivtransporten kan gjøres mye bedre. Personlig bruker jeg ikke kollektivt i Norge, men når jeg er i utlandet i de store byene der er jeg en flittig bruker av slikt fordi det funker der. På en annen side er ikke kollektivtransport uten "miljødestruktiv" effekt det heller.
Jeg vet om mange her i området som bruker betydelige summer på bomavgifter fordi de passerer opptil flere bommer på vei til jobb. Tipper innbyggerne på Finnøy (som jobber på fastlandet) har investert i elbil selv om avgiften er kuttet med 25 prosent.
Selvsagt vil det variere etter hvor man bor, men jeg tror bomavgift alene er en betydelig årsak til at folk investerer, nettopp av den grunn at de passerer èn eller flere bommer daglig. Så igrunn er vi vel enige
Renere i byen vil man kanskje få det, men all den støtten som elbileiere får kunne vært brukt på å forbedre kollektivtransporttilbudet istedet.
Jeg var på et foredrag der konklusjonen var at elbiler totalt sett bidrar til like store co2-utslipp som biler med moderne forbrenningsmotorer. I Norge er det mye grønn el-produksjon, men slik er det ikke ellers i Europa, og det forstod jeg man også måtte ta med i regnestykket.
I en menneskealder er det lagt hindringer for effektiv privatbilisme til de store byene, under påskudd av å tvinge folk over på kollektiv transport. Hvor langt er vi kommet? I forhold til befolkningsøkningen rundt og i f.eks Oslo, er vi på steinaldernivå. Og verre kommer det til å bli i mange år pga etterslep.
Da er det tross alt bra at elbilene øker i antall. Tror aldri vi i dette landet klarer å gjennomføre såpass rasjonelle tiltak kollektivmessig at privatbilismen kan dempes.
Utifra hvilken elbil man kjører varer 1 kWh til 4-6 km, altså blir utslippet i området 55-83 gram CO2/km. Det er betydelig bedre enn fossilbilene. Så klart er det også utslipp relatert til produksjon av batteriene - i følge de fleste studier ligger disse utslippene i området 75 kg/kWh batteri. Altså ca 1800 kg for Leaf og ca 6375 kg for Model S. Avskrevet over 150 000 km for Leaf og 200 000 km for Model S blir dette 12 gram CO2/km ekstra for Leaf og 32 gram CO2/km ekstra for Model S.
Da ligger Leaf på rundt 78 gram CO2/km og Model S på rundt 115 gram CO2/km. Fortsatt bedre enn tilsvarende fossilbiler.
Den dagen det er overskudd på karbonnøytral straum kan me snakkast. Inntil da er elbiler kun gunstige for redusert eksos, eigaren si lommebok og F&U.
Men eg trur eg skal reservera ein Tesla X til erstatning for Co2 fabrikken eg har i dag (om da de klarer å levere den før avgiftsfritaket er borte da...).
Det eneste riktige er å se på gjennomsnittlig strømmiks, det er faktisk ikke sånn at alt forbruk av strøm er kull.
Å påberopa seg straummiks er som å kjøpe opprinnelsegarantier, det gjev ein god samvittighet, men utsleppa vert ikkje lågare av den grunn.