Når det gjelder Tesla tror jeg svært mange kjøper det fordi det er en sprek bil til en - her til lands - rimelig penge. Bensinbil med tilsvarende ytelse koster kjapt halvannen million her i landet. Ingen jeg kjenner som har kjøpt Tesla ville brukt halvannen mill på en bil med rundt 400 hestekrefter osv. Når man legger reduserte drivstoffkostnader, ingen bompenger, lav årsavgift osv til grunn får man vel eiekostnader som ligger på nivå med en kurant vanlig bil som en Passat e.l. Kollektivfordelen er selvsagt en bonus, men i tilfellet Tesla er den neppe så utslagsgivende. Trur eg.
Elbil er også attraktive for de som må kjøre gjennom dyre bomveier i utkant-Norge i det daglige.
Ellers må vel en god del av de som skal ha kraftig lader hjemme oppgradere elanlegget sitt - 32A last i tillegg til alt det andre som slås på blir en ganske saftig ekstrabelastning. Da spesielt om vinteren om man også varmer opp boligen med strøm eller en varmepumpe som ikke yter allverden i den verste kulda.
Det er ikke opplagt for meg at man bør legge marginalproduksjonen til grunn for utslipp. Det store spørsmålet er jo om strømbruken kommer som ekstra produksjon, eller om produksjonen forblir den samme.
Det er er ikkje opplagt nei, det er vel litt av diskusjonen. Men uansett må det ekstra produksjon til enten om du kjøper/kjører el. bil i staden for eller i tillegg til fossilbil, så er diskusjonen kor den kjem ifrå. Å kjøpe kvoter koster ca. 5 øre/kWh så det er knapt eit hinder fra å starte eit kullkraftverk.
Reduserte avgifter og subsidier om ein antar 100% fornybar kraft til el.bilane kostar den norske stat kr. 60000 pr. tonn redusert C02. Kvoteprisen i dag ligg vel under 50 kr vil eg anta, så ein god tusengang meir globalt miljøvern hadde ein fått ved å kjøpt kvotar (forutsatt av kvotesystemet fungerer då, det er ein anna diskusjon). Litt tabiod, men det viser forholdet. Å kjøpe opprinnelsegarantier for bruk av ein elbil eit heilt år kostar rundt kr. 10, og da har ein god samvittghet da straumen er "garantert" 100% fornybar. Rimelig avlat det.
Litt mykje symbolpolitikk og litt lite miljøvern synes eg.
Jo, da er vi enige virker det som. Men å bruke marginalproduksjonspoenget som et argument mot f.eks elbil synes jeg er feil. For det er politikken det er noe feil med, ikke teknologien.
Eg bruker ikkje marginalproduksjonspoenget mot el.biler, eg bruker det mot dei som hevder at el. bilene reduserer Co2 utslepp i dag. Det gjer dei ikkje slik eg ser det, men at el.biler er ein sannsynlig del av framtidig løysing ser eg, og av den grunn bør det satsast på dei (ref. mitt tredje mitt argument: F&U).
CO2 kvoter er jo ren svindel. Kjøp av CO2 kvoter beriker strømprodusentene, men fører ikke til økt produksjon av fornybar energi. Grunnen til dette er jo at det er begrenset eksportkapasitet, altså om strømprodusentene skulle øke produksjonen her til lands så ville det føre til overproduksjon og veldig lave priser på strøm. Det ønsker ikke strømprodusentene.
"60 000 kroner per tonn CO2" er bare tull. Med fornybare kilder her i Norge slipper en Leaf ut ca 100 gram CO2 mindre enn tilsvarende fossilbil. Over 150 000 km blir dette ca 15 tonn CO2 i reduserte utslipp. En gjennomsnittlig Leaf får nok insentiver i størrelsesordenen 180 000 kroner over levetiden, altså er det snakk om ca 12 000 kr per tonn CO2:
Og så klart, dette ignorerer jo det faktumet at insentivene er en kortsiktig investering i fornybar teknologi. Insentivene vil avvikles i takt med at elbilene står på egne bein. Det betyr at for hvert insentiv som fjernes blir CO2 reduksjonene billigere og billigere.
Hvis vi antar at om 20 år har vi kumulativt hatt 1 million elbiler på norske veier, og insentivene avvikles med elbil nr 50 000, så kan vi dele kostnadene med de første 50 000 elbilene på denne 1 million elbiler.
Leaf-eieren fra Sandvika sparer følgende utgifter: • Avgiftsfritak ved kjøp, anslått til 65 000 kroner, omgjort til en annuitet på 8 000 kr/år • fritak fra bompenger i Oslo og Bærum ca 8000 kr/år, • gratis parkering på Aker brygge anslått til 30 000 kr/år. • ingen veibruksavgift (drivstoffavgift) eller mva på drivstoff, ca 2500 kr/år
Samlet provenytap for det offentlige kommer følgelig på om lag 48 000 kr/år. Samtidig regnet vi ut at dette hadde redusert fossile CO2-utslipp med anslagsvis 0,6 tCO2
Prisen for reduserte utslipp er altså i dette tilfellet rundt regnet på 80 000 kr/tCO2 CO2-prisen i kvotemarkedet er til sammenligning i skrivende stund på litt under 60 kr/tCO2
Det er unødvendig å si at dette er en høy CO2-kostnad. Og her har vi ikke tatt med fordelen av at elbilene kjører i kollektivfelt.
Men om det er kr. 12 000/tonn eller kr. 80 000/tonn betyr ingenting i dag. I framtida ja, men det reduserer ikkje utsleppa her og no. Samme problemet på Mongstad og rensing av gasskraftverket, p.t. ligg investeringsbudsjettet rundt kr 1000/tonn over 20 år, i praksis tipper eg nærmere 2-3000 pr. tonn inkl. drift.
Det er utbygging av fornybarkraft og rensing av eksisterande lettrensede utslepp som må til for å redusere Co2 utsleppa.
Leaf-eieren fra Sandvika sparer følgende utgifter: • Avgiftsfritak ved kjøp, anslått til 65 000 kroner, omgjort til en annuitet på 8 000 kr/år • fritak fra bompenger i Oslo og Bærum ca 8000 kr/år, • gratis parkering på Aker brygge anslått til 30 000 kr/år. • ingen veibruksavgift (drivstoffavgift) eller mva på drivstoff, ca 2500 kr/år
Samlet provenytap for det offentlige kommer følgelig på om lag 48 000 kr/år. Samtidig regnet vi ut at dette hadde redusert fossile CO2-utslipp med anslagsvis 0,6 tCO2
Prisen for reduserte utslipp er altså i dette tilfellet rundt regnet på 80 000 kr/tCO2 CO2-prisen i kvotemarkedet er til sammenligning i skrivende stund på litt under 60 kr/tCO2
Det er unødvendig å si at dette er en høy CO2-kostnad. Og her har vi ikke tatt med fordelen av at elbilene kjører i kollektivfelt.
Men om det er kr. 12 000/tonn eller kr. 80 000/tonn betyr ingenting i dag. I framtida ja, men det reduserer ikkje utsleppa her og no. Samme problemet på Mongstad og rensing av gasskraftverket, p.t. ligg investeringsbudsjettet rundt kr 1000/tonn over 20 år, i praksis tipper eg nærmere 2-3000 pr. tonn inkl. drift.
Det er utbygging av fornybarkraft og rensing av eksisterande lettrensede utslepp som må til for å redusere Co2 utsleppa.
Der har vi foreleseren jeg hørte på ja. Det er jo veldig sørgelig om dette er beste politikere klarer å få ut av så mye penger.
Om vi antar fordelene ble fjernet i 2017 ville regnestykket mitt for en Leaf være: (om jeg personlig skulle kjøpe en Leaf)
Moms: 60 000 kr Engangsavgift: 50 000 kr Gratis lading: 0 kr (ville kun lade hjemme) Årsavgift: 10 000 kr Bompenger: 4 000 kr (bruker under 1000 kr i året på bompenger) Parkering: 2000 kr (bruker under 500 kr i året på parkering) Totalt: 126 000 kr
Med 15 tonn CO2 redusert over 10 år ville dette da være 8 400 kr per tonn. Og dette forutsetter at jeg hadde fortsatt kjøpt en Leaf til 350 000 kroner om det var avgifter. Holtsmarks 65 000 i moms + engangsavgift er kanskje mer realistisk. Da hadde vi vært nede i 5400 kr/tonn CO2.
Holtsmark er en kjent elbil-motstander og fordreier tallene i henhold til agendaen sin.
Eg såg nok at han var litt skeptisk ja. Men kr. 8400/tonn er fortsatt godt over 150 ganger det du hadde betalt om du hadde kjøpt C02 kvoter. Og om ikkje kvotene reduserer C02 utsleppa kan du trøste deg med at det iallefall kostar langt mindre enn ein Leaf som heller ikkje reduserer utsleppa. For kr. 7500 får du samme C02 kvoter som ein Leaf kan redusere C02 utsleppa ut i løpet av 10 år om den gjekk på 100% fornybar kraft. Eg har no reservert ein Telsa X, men tvilar vel på om den vert levert før seint i 2015.
Elbil er også attraktive for de som må kjøre gjennom dyre bomveier i utkant-Norge i det daglige.
Ellers må vel en god del av de som skal ha kraftig lader hjemme oppgradere elanlegget sitt - 32A last i tillegg til alt det andre som slås på blir en ganske saftig ekstrabelastning. Da spesielt om vinteren om man også varmer opp boligen med strøm eller en varmepumpe som ikke yter allverden i den verste kulda.
Det er er ikkje opplagt nei, det er vel litt av diskusjonen.
Men uansett må det ekstra produksjon til enten om du kjøper/kjører el. bil i staden for eller i tillegg til fossilbil, så er diskusjonen kor den kjem ifrå. Å kjøpe kvoter koster ca. 5 øre/kWh så det er knapt eit hinder fra å starte eit kullkraftverk.
Reduserte avgifter og subsidier om ein antar 100% fornybar kraft til el.bilane kostar den norske stat kr. 60000 pr. tonn redusert C02.
Kvoteprisen i dag ligg vel under 50 kr vil eg anta, så ein god tusengang meir globalt miljøvern hadde ein fått ved å kjøpt kvotar (forutsatt av kvotesystemet fungerer då, det er ein anna diskusjon).
Litt tabiod, men det viser forholdet.
Å kjøpe opprinnelsegarantier for bruk av ein elbil eit heilt år kostar rundt kr. 10, og da har ein god samvittghet da straumen er "garantert" 100% fornybar. Rimelig avlat det.
Litt mykje symbolpolitikk og litt lite miljøvern synes eg.
Det gjer dei ikkje slik eg ser det, men at el.biler er ein sannsynlig del av framtidig løysing ser eg, og av den grunn bør det satsast på dei (ref. mitt tredje mitt argument: F&U).
"60 000 kroner per tonn CO2" er bare tull. Med fornybare kilder her i Norge slipper en Leaf ut ca 100 gram CO2 mindre enn tilsvarende fossilbil. Over 150 000 km blir dette ca 15 tonn CO2 i reduserte utslipp. En gjennomsnittlig Leaf får nok insentiver i størrelsesordenen 180 000 kroner over levetiden, altså er det snakk om ca 12 000 kr per tonn CO2:
Moms: 60 000 kr
Engangsavgift: 50 000 kr
Gratis lading: 10 000 kr
Årsavgift: 25 000 kr
Bompenger: 25 000 kr
Parkering: 10 000 kr
Totalt: 180 000 kr
Og så klart, dette ignorerer jo det faktumet at insentivene er en kortsiktig investering i fornybar teknologi. Insentivene vil avvikles i takt med at elbilene står på egne bein. Det betyr at for hvert insentiv som fjernes blir CO2 reduksjonene billigere og billigere.
Hvis vi antar at om 20 år har vi kumulativt hatt 1 million elbiler på norske veier, og insentivene avvikles med elbil nr 50 000, så kan vi dele kostnadene med de første 50 000 elbilene på denne 1 million elbiler.
180 000 kr * 50 000 = 9 mrd
9 mrd / 1 mill = 9000 kr
9000 kr / 15 tonn CO2 = 600 kr / tonn CO2
Om hundre år, om vi kumulutivt har hatt 20 millioner elbiler på veiene er prisen per tonn CO2 nede i 30 kr/tonn.
Sa eg kr. 60 000/tonn ? Det var visst kr. 80 000/tonn.
Referanse: http://www.ssb.no/a/filearchive/HoltsmarkElbil2012.pdf
Men om det er kr. 12 000/tonn eller kr. 80 000/tonn betyr ingenting i dag. I framtida ja, men det reduserer ikkje utsleppa her og no.
Samme problemet på Mongstad og rensing av gasskraftverket, p.t. ligg investeringsbudsjettet rundt kr 1000/tonn over 20 år, i praksis tipper eg nærmere 2-3000 pr. tonn inkl. drift.
Det er utbygging av fornybarkraft og rensing av eksisterande lettrensede utslepp som må til for å redusere Co2 utsleppa.
Der har vi foreleseren jeg hørte på ja. Det er jo veldig sørgelig om dette er beste politikere klarer å få ut av så mye penger.
Om vi antar fordelene ble fjernet i 2017 ville regnestykket mitt for en Leaf være: (om jeg personlig skulle kjøpe en Leaf)
Moms: 60 000 kr
Engangsavgift: 50 000 kr
Gratis lading: 0 kr (ville kun lade hjemme)
Årsavgift: 10 000 kr
Bompenger: 4 000 kr (bruker under 1000 kr i året på bompenger)
Parkering: 2000 kr (bruker under 500 kr i året på parkering)
Totalt: 126 000 kr
Med 15 tonn CO2 redusert over 10 år ville dette da være 8 400 kr per tonn. Og dette forutsetter at jeg hadde fortsatt kjøpt en Leaf til 350 000 kroner om det var avgifter. Holtsmarks 65 000 i moms + engangsavgift er kanskje mer realistisk. Da hadde vi vært nede i 5400 kr/tonn CO2.
Holtsmark er en kjent elbil-motstander og fordreier tallene i henhold til agendaen sin.
Men kr. 8400/tonn er fortsatt godt over 150 ganger det du hadde betalt om du hadde kjøpt C02 kvoter.
Og om ikkje kvotene reduserer C02 utsleppa kan du trøste deg med at det iallefall kostar langt mindre enn ein Leaf som heller ikkje reduserer utsleppa.
For kr. 7500 får du samme C02 kvoter som ein Leaf kan redusere C02 utsleppa ut i løpet av 10 år om den gjekk på 100% fornybar kraft.
Eg har no reservert ein Telsa X, men tvilar vel på om den vert levert før seint i 2015.
http://www.tk.no/nyheter/article6869908.ece
Men så går det bra ca 364 dager i året da - det er viktig å huske.