Verdens el-produksjon skje i dag med kull, olje og atomkraft. Hvorfra skal elbilene hente sin energi?
Hydrogen kan fungere som et batteri og lagre sol, vind og bølger fra dette produseres til det brukes.
Frankrike bruker i dag ca 85% atomkraft for el-produksjon. Hvor mye mer atomkraft trenger de å bygge ut? Tyskland ønsker å redusere atomavhengigheten: strømprisene stiger og dyrkamark går med til solpaneler.
Verdens el-produksjon skje i dag med kull, olje og atomkraft. Hvorfra skal elbilene hente sin energi?
Hydrogen kan fungere som et batteri og lagre sol, vind og bølger fra dette produseres til det brukes.
Frankrike bruker i dag ca 85% atomkraft for el-produksjon. Hvor mye mer atomkraft trenger de å bygge ut? Tyskland ønsker å redusere atomavhengigheten: strømprisene stiger og dyrkamark går med til solpaneler.
Vet du hva som også kan lagre sol, vind og bølger som et batteri? Et batteri.
Med smarte nett kan man stille bilen til å ha f.eks minimum 50% lading kl 07:00 på morgenen, og om det så er mye vind kan nettet lade bilen opp til 100% over natten. Om det er lite vind og bilen er på 20% etter dagens kjøring lades bilen til 50% når prisen er gunstigst. Om det lite vind og bilen er på 62% etter dagens kjøring lades ikke bilen.
Dette er løsninger som kommer der det er behov. (Det er det ikke i Norge, da vi har enorme mengder veldig regulerbar vannkraft.)
Dette er løsninger som kommer der det er behov. (Det er det ikke i Norge, da vi har enorme mengder veldig regulerbar vannkraft.)
Siden tråden sporer helt av; Norge er for gjennomregulert, slik at vi ikke engang klarer å enes om automaisk måleravlesning hvor nytteverdien oversiger kostnaden med innføringen. Med fare for å avsløre meg selv politisk, skulle likt å sett at litt av kraftmilliardene og oljeformua gikk til å utvikle mange nye løsninger og la markedet avgjøre.
Med litt flaks kunne borettslaget til trådstarter utviklet en smartløsning for alle bilene som er på nettet deres. Mange flinke hoder på ulike universiteter og høgskoler og kunne vært et spennende studentprosjekt...
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
To kr mila er selvsagt billig, men det drar seg til når alle statens gavepakker forsvinner en etter en.
Hvordan da?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Setter man en vindmølle og et solpanel på biltaket så har man plutselig en evighetsmaskin. Overskuddsstrømmen kan man bruke til TV, brødrister, vvb og vaskemaskin.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
To kr mila er selvsagt billig, men det drar seg til når alle statens gavepakker forsvinner en etter en.
Hvordan da?
Når man må betale bompenger, mva, vanlig årsavgift, gratis parkering forsvinner, gratis lading forsvinner osv. Når staten bestemmer seg for å fjerne alle fordelene, så er selvsagt ikke elbilen like prisgunstig. På sett og vis er de tydeligvis fredet frem til 2017, så lenge antallet ikke overstiger 50 000.
De fordelene er ikke veldig viktig, spesielt utenfor sentrale strøk. (I sentrale strøk er riktignok kollektivfelt, bompenger og parkering viktig.) De viktigste fordelene er fritak for mva og engangsavgift og drivstoffbesparelsene. Drivstoffbesparelsene vil alltid være der, og forhåpentligvis vil mva og engangsavgift fases inn ettersom prisene på elbilene faller.
Vel. EU har jo nå sørget for at rabatten på bompenger er marginal (10%) for de som passerer hver dag de skal på jobb. Veibommer finnes også i grisegrendte strøk, og jeg vil tro de er en viktig årsak til at mange velger å investere i elbil. De fleste jobber også i sentrale strøk selv om de bor landlig. Men det er klart at fritak for mva virkelig drar på.
Vel. EU har jo nå sørget for at rabatten på bompenger er marginal (10%) for de som passerer hver dag de skal på jobb. Veibommer finnes også i grisegrendte strøk, og jeg vil tro de er en viktig årsak til at mange velger å investere i elbil. De fleste jobber også i sentrale strøk selv om de bor landlig. Men det er klart at fritak for mva virkelig drar på.
Artikklen viser jo at det i gjennomsnitt er snakk om mindre penger i bompenger enn i redusert årsavgift. Verken det ene eller andre er veldig betydelig for folk flest. Men så klart har du noen som kjører gjennom flere bommer hver dag, og bruker mye penger på det - for disse er fordelen med ingen bompenger viktig.
Hydrogen kan fungere som et batteri og lagre sol, vind og bølger fra dette produseres til det brukes.
Frankrike bruker i dag ca 85% atomkraft for el-produksjon. Hvor mye mer atomkraft trenger de å bygge ut? Tyskland ønsker å redusere atomavhengigheten: strømprisene stiger og dyrkamark går med til solpaneler.
Med smarte nett kan man stille bilen til å ha f.eks minimum 50% lading kl 07:00 på morgenen, og om det så er mye vind kan nettet lade bilen opp til 100% over natten. Om det er lite vind og bilen er på 20% etter dagens kjøring lades bilen til 50% når prisen er gunstigst. Om det lite vind og bilen er på 62% etter dagens kjøring lades ikke bilen.
Dette er løsninger som kommer der det er behov. (Det er det ikke i Norge, da vi har enorme mengder veldig regulerbar vannkraft.)
Siden tråden sporer helt av; Norge er for gjennomregulert, slik at vi ikke engang klarer å enes om automaisk måleravlesning hvor nytteverdien oversiger kostnaden med innføringen. Med fare for å avsløre meg selv politisk, skulle likt å sett at litt av kraftmilliardene og oljeformua gikk til å utvikle mange nye løsninger og la markedet avgjøre.
Med litt flaks kunne borettslaget til trådstarter utviklet en smartløsning for alle bilene som er på nettet deres. Mange flinke hoder på ulike universiteter og høgskoler og kunne vært et spennende studentprosjekt...
Hvordan da?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Når man må betale bompenger, mva, vanlig årsavgift, gratis parkering forsvinner, gratis lading forsvinner osv. Når staten bestemmer seg for å fjerne alle fordelene, så er selvsagt ikke elbilen like prisgunstig. På sett og vis er de tydeligvis fredet frem til 2017, så lenge antallet ikke overstiger 50 000.
Her er forresten en ny artikkel om elbiler: http://www.na24.no/article3677849.ece