#23
 25,362     Akershus     0
Fordi hydrogen kan fungere som et batteri for tilfeldig elektrisk energi generert f.eks. vha solkraftverk i Sahara, eller vindkraftverk på Rådhustaket. (Det er vel ikke bare i utkantNorge vi skal plages med de propellene?)
Videre at lading kan skje som i dag, med drivstoffpåfyll.

Ikke mer seriøst enn at det er min tro pt.
Signatur
   #24
 71     Lier     0



230V trefase er ikke mulig, da det bare er i Norge(og Albania?) det er aktuelt og har ikke laget egen lader bare til oss. Må eventuelt bruke trafo for å få 400V.


Vet du dette eller tror du det?

De (USA) har allerede 110V, 240V og 240V dobbeltlader. Med den dobbeltladeren kan en med bittelitt omkabling av AC-siden kjøre denne som to linjelaster i et 230V system. Slenger du på en lader til, så har du en full 230 V trefaselader i deltakobling. Med minimal omkobling kan de samme laderne kjøres som tre en-faselaster (stjerne) i et 400V system.


Ellers får jeg ikke de lade-kilometerne til å stemme, men det er ikeke vesentlig.


Det er sånn det er nå i dag iallefall, og virker ikke som at det skal bli mulighet med 230V trefase ut ifra hva jeg har lest på diverse forum. Men kan jo hende det blir endret etterhvert som de får orden i sakene.
Foreløpig blir bilene i Norge levert uten dobbeltlader, da underleverandøren deres har leveringsproblemer. De som har bestilt bil med dobbeltlader får en lader til ettermontert senere.
Blir også bare levert med vanlig stikkontakt, de blå og rød kontaktene deres er forsinket av en eller annen grunn. Så er en del småsurr med disse Teslafolkene.

Lade-kilometerne er hentet fra siden til Tesla, så hvilke beregninger som ligger bak de vet jeg ikke.
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/
   #25
 25,362     Akershus     0
De tallene jeg regnet ut finner du også her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7635.5;wap2

Ellers om en tar å dividerer 14km/h med 13, multipliserer med 16 og multipliserer med 3 (ikke roten av 3) så får en ca 52 km/h lading som linken antyder.

Dette synes å indikere at laderen er en 230V lader som kan stilles til å trekke 13 eller 16 A og at det i tre-fase, 400 V versjonen er satt inn tre slike ladere i stjerne. Om så er, så er det ca 1/2 times innsats for en hobbyelektrikker å koble dette i delta for 230V trefas. Tesla har forøvrig en 5-pin kontakt, noe som også indikerer at de bruker N-leder.

Jeg vet ikke noe om dette, men finner det helt usannsynlig at det ikke vil finnes 3-fase 230V ladere i alle fall i Norge og Albania  ;)

Signatur
   #26
 3,210     Vestlandet     0

Fordi hydrogen kan fungere som et batteri for tilfeldig elektrisk energi generert f.eks. vha solkraftverk i Sahara, eller vindkraftverk på Rådhustaket. (Det er vel ikke bare i utkantNorge vi skal plages med de propellene?)
Videre at lading kan skje som i dag, med drivstoffpåfyll.

Ikke mer seriøst enn at det er min tro pt.


Blir spennende å se hva som blir standarden for biler, batteri eller hydrogen. Eller om vi får begge. Batteriene i bilene kan også brukes i effektregulering i strømnettet. Tanking er nok raskere med hydrogen ja.
   #27
 7,686     Bærum     0
Hydrogen er et spennende alternativ. Det har imidlertid ikke tatt av hittil. Jeg kjenner kun én som kjører hydrogenbil og han er forsker på alternativ energi.

   #28
 254     0
Hvis jeg skulle kjøpt en hydrogenbil i dag er drivstoff-fyllingen særdeles mer tidkrevende enn å lade ett batteri, for da ville jeg måtte kjøre 45 minutter til nærmeste hydrogenstasjon, fylle, og så kjøre 45 minutter hjem igjen. En batteribil bruker man 5 sekunder på å plugge inn når man kommer hjem og så 5 sekunder på å plugge bilen ut før man kjører.

Selv med en hydrogenfyllestasjon hos naboen klarer den nok ikke konkurrere med 10 sekunder om dagen.

Såklart har man også langkjøring - men med Teslas hurtigladere får man 50% fullt batteri på 20 minutter. Altså for å kjøre 600 km må man stoppe en gang i 20 minutter. Jeg har aldri kjørt lengre enn 600 km på en dag, og jeg har aldri kjørt lengre enn 300 km uten stopp, altså har det ikke vært en situasjon hittil der en Tesla ikke hadde gjort jobben like bra som en hydrogenbil, forutsatt tilstrekkelig med hurtigladere.

Når det gjelder utbyggingen av hurtigladere er mye gjort med de 5 som satt opp - og det blir jo bare bedre fra i dag.

En hydrogenbil ville bare gi mening om den var billigere i innkjøp og/eller drift, mer energieffektiv og miljøvennlig. Den er ingen av delene.
  (trådstarter)
   #29
 14     0

Såklart har man også langkjøring - men med Teslas hurtigladere får man 50% fullt batteri på 20 minutter. Altså for å kjøre 600 km må man stoppe en gang i 20 minutter. Jeg har aldri kjørt lengre enn 600 km på en dag, og jeg har aldri kjørt lengre enn 300 km uten stopp, altså har det ikke vært en situasjon hittil der en Tesla ikke hadde gjort jobben like bra som en hydrogenbil, forutsatt tilstrekkelig med hurtigladere.

Når det gjelder utbyggingen av hurtigladere er mye gjort med de 5 som satt opp - og det blir jo bare bedre fra i dag.


Dette er mitt resonement også - jeg kommer meg alle steder jeg trenger å dra til daglig, og alle andre steder jeg har lyst til å dra hvis jeg stopper én gang. Med mindre borettslaget står i veien og gjør ting helt umulig satser jeg på elbil fra januar/februar  ;D
   #30
 254     0


Noe jeg tror de blir, selv om jeg tror ladbare hybridbiler er veien å gå.


Jeg har mer tro på hydrogen enn på kullkraftfyrte el-biler.
Hvorfor er kullfyrte hydrogenbiler bedre? I Oslo produseres hydrogen ved elektrolyse av vann - da bruker man strøm som alle er så raske til å peke ut kunne blitt eksportert for å erstatte kullkraft i resten av Europa.* Hydrogenbilene bruker også 2-3 ganger så mye elektrisitet per km, altså bruker de 2-3 ganger så mye kullkraft som elbiler.

* Personlig kjøper ikke jeg dette argumentet - det er begrenset eksportkapasitet.