Vi tenker på å gå til anskaffelse av en elbil, men bor i borettslag
Tviler på at at de andre beboerne gidder betale ditt drivstoff. Skal du ha el-bil så må du eie en enebolig, noe som som vil kunne være et fordyrende ledd i akkurat ditt tilfelle.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Det er INGENting som infrastrukturmessig gjør denne kontakten uegnet til å nattlade el-bilen.
Ikke vet jeg, men det kan være at borettslaget velger å skru av hele anleggets utenom vinterhalvåret gjennom hovedsikring.
Som du kan lese ut av tråden, vil merkostnadene man legger på fellesanlegg være små. En enkel løsning, om borettslaget ikke aksepterer "freeriders" er en sjablongbasert ekstra innbetaling per andelshaver med el-bil.
Herlig! Så du er enig i min tankegang om at siden hver stolpe er dimmensjonert med en 25A sikring bør også det bakover kunne takle om det faktisk brukes endel strøm på hver stolpe?
Har foreslått et skjønnsmessig påslag på 250kr pr. elbilplass pr. måned. Etter oppgitt forbruk ved lading fra Tesla er dette omtrent kosten for strømmen som går med til å lade for 16000km kjøring med Model S ved 90øre/kWh.
To kr mila er selvsagt billig, men det drar seg til når alle statens gavepakker forsvinner en etter en. Hva med batteriene, hva er estimert levetid?
Tesla garanterer for batteriet i åtte år og 200.000km eller ubegrenset km avhengig av hvilket batteri som velges, men har sagt at de forventer at batterier som brukes etter anbefalingene skal være gode vesentlig lengre enn dette. Jeg er imidlertid komfortabel med åtte år levetid, og såfremt bilen virker bra også om åtte år er jeg heller ikke fremmed for å investere i et nytt og bedre batteri da.
Snakket nylig med en Tesla-eier, største modell som kunne meddele følgende: enkelt beregnet kan han kjøre 1km/Ampere ladestrøm/time. For å velge et rundt tall, med 10A ladestrøm vil 1time lading gi 10km kjøring. Lading fra kl 17.00 til kl 07.00 er 14timer, dvs 140km. Regn 1kr/kwh så får du en kostnad for ladestrøm på kr 1 pr ca 4,5km eller litt over 2kr mila. Per idag finnes kun 16a ladere på markedet, men 32a 400v skal komme. I tillegg finnes det hurtigladestasjoner.
Med kjørelengde 15000km/år vil du trekke ca 3000kr i strøm fra borettslaget.
Det stemmer med mine beregninger. 3000 i strøm kontra 25-30.000 i bensin.
Vi tenker på å gå til anskaffelse av en elbil, men bor i borettslag
Tviler på at at de andre beboerne gidder betale ditt drivstoff. Skal du ha el-bil så må du eie en enebolig, noe som som vil kunne være et fordyrende ledd i akkurat ditt tilfelle. ;)
Mener at enebolig ikke bør trenge å være noen forutsetning for å kunne kjøre miljøvennlig, og har selvsagt ingen intensjoner om å la de andre beboerne i borettslaget dekke mitt strømforbruk.
Det er INGENting som infrastrukturmessig gjør denne kontakten uegnet til å nattlade el-bilen.
Ikke vet jeg, men det kan være at borettslaget velger å skru av hele anleggets utenom vinterhalvåret gjennom hovedsikring.
Som du kan lese ut av tråden, vil merkostnadene man legger på fellesanlegg være små. En enkel løsning, om borettslaget ikke aksepterer "freeriders" er en sjablongbasert ekstra innbetaling per andelshaver med el-bil.
Herlig! Så du er enig i min tankegang om at siden hver stolpe er dimmensjonert med en 25A sikring bør også det bakover kunne takle om det faktisk brukes endel strøm på hver stolpe?
Det er en 13A sikring. Jordfeilbryteren kan forankobles sikringer opptil 25A. Det man maks kan trekke fra denne kursen er 13A pluss kortvarig overlast. Det kan tenkes at den kan oppgraderes til 16A dersom forholdene ligger til rette.
Siden Tesla ble nevnt, så langer jeg ut litt om lading av Model S sånn i tilfelle noen lurer på hva som skal til. ;D
-Man kan man lade med vanlig stikkontakt, da begrenset til 13A (ca 14 km rekkevidde i timen) fordi dem er redd for varierende kvalitet på opplegget bak slike stikkontakter. Mest nødløsning for de fleste, da det tar ca 30 timer fra tomt til fult batteri. -230V 32A,enfas ikke trefas, 40 km rekkevidde per ladetime. -400V 16A, 55 km rekkevidde i timen. -400V 32A, 110 km i timen. Krever dobbel lader i bilen, og egen ladeboks med ledning på veggen da ledningen og kladden som følger med tar maks 11 KW.
230V trefase er ikke mulig, da det bare er i Norge(og Albania?) det er aktuelt og har ikke laget egen lader bare til oss. Må eventuelt bruke trafo for å få 400V.
Også har man jo hurtigladerene Tesla har plassert rundt i landet til fri bruk.
For å holde det litt on topic: I borettslaget/sameiet jeg bor i er det en carport per leilighet på ei rekke med felles strøm på alle sammen, og her er det bestemt at de som eventuelt vil lade elbil må selv bekoste installering av uttak og egen måler til det. Forsåvidt greit nok det, men burde være mulig å ta et fast beløp i mnd uten at det blir så veldig mye mer urettferdig.
Egen måler per ladepunkt synes noe uhensiktsmessig om mzn selv må stå ansvarlig for denne. Skal det oppføres egen måler per punkt, må dette gjennomføres av borettslaget og om det er enighet om så, kan en viderefakturere kostnaden på den som disponerer oppstillingsplassen.
Merk at en slik måler også koster i drift og vedlikehold. Derav forslaget om å gjøre dette sjablongbasert ut i fra hvilken bil som bruker plassen.
Vil definitivt anbefale at borettslaget prøver seg på en objektv og saklig debatt i plenum før første Teslaen står og trekker strømm fra felleskontaktene. Diskusjonen i etterkant vil ikke være objektiv, men farget av missunnelse. Sistnevnte er kimen til mang en god nabokrangel.
Litt off topic: Selv om fordeler som kollektivfelt og fri parkering forsvinner (skulle bare mangle), har man hittil ikke foreslått veiavgift, bompenger mv for el-bil. Her jeg bor gir el-bil fri ferje = kjempegevinst for pendlere Trondheim Fosen. Onde tunger kan hevde at man "nyter gratis" av felleskapets goder, all tid dette gjør at driftsutgiftene overføres andre. Nå er nå engang mennesket slik at man tenker egoistisk og med "freding" av elbil til 2017 er min anbefaling klar.
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Men til tross for fredning har de altså fjernet fordelen med kollektivfelt på Mosseveien?
Jeg kan godt forstå at det blir et problem etterhvert som antall elbiler øker, men det hadde ikke overrasket meg om man fjernet gratis parkering med begrunnelse i at det er for få parkeringsplasser.
Leste på nettet at elbil-forbudet på Mosseveien var permanent. Nå skal man ikke stole på alt som står på nettet så jeg sjekket på nettsiden til Statans vegvesen (som også er på nettet,men antagelig til å stole på). Der sto det at forbudet var midlertidig under anleggsperioden. Poenget er imidlertid gyldig. Vi ser mye elbiler på innfartsveiene til Oslo. De er i ferd med å blokkere kollektivtrafikken (særlig de små fjompebilene som ikke klarer å holde farten). I dag kjøper folk elbiler pga fordelene med kollektivfelt og gratis bomring og parkering. Dette er en grei starthjelp for å stimulere utviklingen, men på sikt må elbiler være konkuransedyktige på like vilkår. Noe jeg tror de blir, selv om jeg tror ladbare hybridbiler er veien å gå.
230V trefase er ikke mulig, da det bare er i Norge(og Albania?) det er aktuelt og har ikke laget egen lader bare til oss. Må eventuelt bruke trafo for å få 400V.
Vet du dette eller tror du det?
De (USA) har allerede 110V, 240V og 240V dobbeltlader. Med den dobbeltladeren kan en med bittelitt omkabling av AC-siden kjøre denne som to linjelaster i et 230V system. Slenger du på en lader til, så har du en full 230 V trefaselader i deltakobling. Med minimal omkobling kan de samme laderne kjøres som tre en-faselaster (stjerne) i et 400V system.
Ellers får jeg ikke de lade-kilometerne til å stemme, men det er ikeke vesentlig.
Herlig! Så du er enig i min tankegang om at siden hver stolpe er dimmensjonert med en 25A sikring bør også det bakover kunne takle om det faktisk brukes endel strøm på hver stolpe?
Har foreslått et skjønnsmessig påslag på 250kr pr. elbilplass pr. måned. Etter oppgitt forbruk ved lading fra Tesla er dette omtrent kosten for strømmen som går med til å lade for 16000km kjøring med Model S ved 90øre/kWh.
Tesla garanterer for batteriet i åtte år og 200.000km eller ubegrenset km avhengig av hvilket batteri som velges, men har sagt at de forventer at batterier som brukes etter anbefalingene skal være gode vesentlig lengre enn dette. Jeg er imidlertid komfortabel med åtte år levetid, og såfremt bilen virker bra også om åtte år er jeg heller ikke fremmed for å investere i et nytt og bedre batteri da.
Det stemmer med mine beregninger. 3000 i strøm kontra 25-30.000 i bensin.
Mener at enebolig ikke bør trenge å være noen forutsetning for å kunne kjøre miljøvennlig, og har selvsagt ingen intensjoner om å la de andre beboerne i borettslaget dekke mitt strømforbruk.
Det er en 13A sikring. Jordfeilbryteren kan forankobles sikringer opptil 25A. Det man maks kan trekke fra denne kursen er 13A pluss kortvarig overlast. Det kan tenkes at den kan oppgraderes til 16A dersom forholdene ligger til rette.
-Man kan man lade med vanlig stikkontakt, da begrenset til 13A (ca 14 km rekkevidde i timen) fordi dem er redd for varierende kvalitet på opplegget bak slike stikkontakter. Mest nødløsning for de fleste, da det tar ca 30 timer fra tomt til fult batteri.
-230V 32A,enfas ikke trefas, 40 km rekkevidde per ladetime.
-400V 16A, 55 km rekkevidde i timen.
-400V 32A, 110 km i timen. Krever dobbel lader i bilen, og egen ladeboks med ledning på veggen da ledningen og kladden som følger med tar maks 11 KW.
230V trefase er ikke mulig, da det bare er i Norge(og Albania?) det er aktuelt og har ikke laget egen lader bare til oss. Må eventuelt bruke trafo for å få 400V.
Også har man jo hurtigladerene Tesla har plassert rundt i landet til fri bruk.
For å holde det litt on topic:
I borettslaget/sameiet jeg bor i er det en carport per leilighet på ei rekke med felles strøm på alle sammen, og her er det bestemt at de som eventuelt vil lade elbil må selv bekoste installering av uttak og egen måler til det. Forsåvidt greit nok det, men burde være mulig å ta et fast beløp i mnd uten at det blir så veldig mye mer urettferdig.
Merk at en slik måler også koster i drift og vedlikehold. Derav forslaget om å gjøre dette sjablongbasert ut i fra hvilken bil som bruker plassen.
Vil definitivt anbefale at borettslaget prøver seg på en objektv og saklig debatt i plenum før første Teslaen står og trekker strømm fra felleskontaktene. Diskusjonen i etterkant vil ikke være objektiv, men farget av missunnelse. Sistnevnte er kimen til mang en god nabokrangel.
Litt off topic:
Selv om fordeler som kollektivfelt og fri parkering forsvinner (skulle bare mangle), har man hittil ikke foreslått veiavgift, bompenger mv for el-bil. Her jeg bor gir el-bil fri ferje = kjempegevinst for pendlere Trondheim Fosen. Onde tunger kan hevde at man "nyter gratis" av felleskapets goder, all tid dette gjør at driftsutgiftene overføres andre. Nå er nå engang mennesket slik at man tenker egoistisk og med "freding" av elbil til 2017 er min anbefaling klar.
Jeg kan godt forstå at det blir et problem etterhvert som antall elbiler øker, men det hadde ikke overrasket meg om man fjernet gratis parkering med begrunnelse i at det er for få parkeringsplasser.
Vet du dette eller tror du det?
De (USA) har allerede 110V, 240V og 240V dobbeltlader. Med den dobbeltladeren kan en med bittelitt omkabling av AC-siden kjøre denne som to linjelaster i et 230V system. Slenger du på en lader til, så har du en full 230 V trefaselader i deltakobling. Med minimal omkobling kan de samme laderne kjøres som tre en-faselaster (stjerne) i et 400V system.
Ellers får jeg ikke de lade-kilometerne til å stemme, men det er ikeke vesentlig.