5,153
34
5
Maks strøm inn i huset
16
0
Hei.
Hva er det maksimale watt jeg kan få inn i huset?
Er det 3fas og 63A på hver fas?
Blir det da 3fas x 63A x 230V = 43kW?
Jeg tar som forutsetning at jeg kan få 3fas inn i huset, men jeg vet ikke om jeg kan få 230V eller 400V.
Jeg vet heller ikke om jeg har denne IT-standarden eller nyere, men dette kan jeg kanskje finne ut et sted?
Jeg trenger strøm til lading av elbiler, 3 stk, så jo mer strøm jo bedre!
Hva er det maksimale watt jeg kan få inn i huset?
Er det 3fas og 63A på hver fas?
Blir det da 3fas x 63A x 230V = 43kW?
Jeg tar som forutsetning at jeg kan få 3fas inn i huset, men jeg vet ikke om jeg kan få 230V eller 400V.
Jeg vet heller ikke om jeg har denne IT-standarden eller nyere, men dette kan jeg kanskje finne ut et sted?
Jeg trenger strøm til lading av elbiler, 3 stk, så jo mer strøm jo bedre!
dvs 63 = ca 25 kw, og 80 = ca 31 kw
Ved 400v er også 80A det største som er mulig å direktemåle, så vil tro det er vanskelig å få mer.
Men ja , det meste i Norge er nok IT fremdeles.
Om du er kjent med bruken av multimeter, mål spenningen fra hvert «hull til jordklypa i en jordet stikkontakt. Om du måler ca 132 og 132V har du nesten garantert 3*230V IT om alle faseledere er lagt frem. Måler du ca 230 oh 0V, så er du koblet til et TN-nett. Grovt regnet kom TN i nybyggerområder fra ca 1995, men det er mye forskjellig.
Et viktig spørsmål å stille er hvor langt disse 3 bilene kjører? Snitt er 40 km pr dag.
Om vi tar i litt ekstra,og sier sier det doble 80 km pr bil, totalt 240 km pr dag. 2 kWh pr mil * 24 mil = 48 kWh pr døgn.
Vi antar du kan lade bilene 8 timer pr døgn = 6 kWh pr time i snitt, totalt.
Med 32 A * 230 = 7,3 kW vil da i teorien klare å levere nok.
Om en enkelte ganger har behov for å lade raskere enn 7 kW vil det være greit å se hvor mye en kan spare ved å hurtiglade. Blir det ny kabel, anleggs bidrag m.m. kan det bli dyr ekstra effekt.
3-fase er ikke enkelt. En kan ikke tenke 3 uavhengige spenninger. Gitt tre like laster, de står i trekant mellom linjelederne. Det vil gå like mye strøm i hver last, si 16A. Disse «møtes i lederen. En kunne tro at linjestrømmen blir summen, men disse strømmene er forskjøvet 120 grader. En må addere dette som vektorer og summen blir 16*sqt(3)=16*1,73=28A Her har 1,73 med sinus og 120 grader å gjøre.
Tilgjengelig effekt til huset kan da bli 230*63*1,73=ca 25kW
Det er faktisk nyere løsninger for familier som trenger å lade flere biler. Vi startet med 16A og 230, så la vi inn en egen kurs med 32A, slik at vi fikk 7,2Kw.
Problemet er når det er flere i familien med elbiler. Du er på jobb, driver med diverse på kvelden og parkerer hjemme ved 21 tiden.
Vi kan ikke lade 3 biler frem til morgenen, hvis vi ikke skulle stå opp om natten. Dette skjer ikke hver natt, med situasjonen/ behovet har oppstått noen ganger.
Derimot har jeg undersøkt med elektriker. De kan installere transformator til 400V og 80A og batterier, slik at de gangene du trenger litt ekstra kraft til et par uttak samtidig så klarer systemet via oppladede batterier å holde f. Eks 3* 7-8 kwt som fyller de fleste biler opp ila natten.
Dette er en ganske stor investering, og du må ha plass til en del «elektronikk og batterier, da dette ikke går inn i noe sikringsskap.
Regner med at det kommer flere løsninger for dette fremover, da behovet helt klart finnes hos litt større familier.
Til info: Vi har ikke gjort dette ennå, da jeg fortsatt driver og undersøker.
feks dra ut en 3fas 63A kurs, og fordele det på 3 stk easee bokser, dem styrer da seg i mellom, og du kan også montere en måler i skapet, som følger med på forbruktet i huset og kan gi all den effekten som er tilgjenglig