Hvilket meransvar har et elektrikerfirma kontra en butikkjede når begge to selger kunden det eksakt samme produktet? La oss si produktet er SINTEF-godkjent.
Reklamasjonsansvar på selve stikkontakten er en grei sak. Det har begge som selger produktet. Men ansvar for å bytte stikkontakten kan bare elektrofirmaet gjøre. Ergo sitter de på et garantiansvar på jobben som ikke Clas Ohlsson har.
Hallo? Jeg beskrev kun selve salget av stikkontakten. Og i *den* situasjonen er det 100% likhet mellom elhandel, clas ohlson, biltema eller elektrikerfirma rundt hjørnet.
Installasjonen av stikkontakten er det bare et autorisert elektrofirma som kan gjøre. Og for det arbeidet sitter de på reklamasjonsansvar som Clas ikke har. Men for det arbeidet tar firmaet ekstra betalt (hvilket er både rett og rimelig, og prisingen skal reflektere evt. reklamasjonskrav). Jeg skrev kun om meransvar rundt salget av gjenstanden. Og i dette tilfellet har et elektrikerfirma intet meransvar ift. en butikkjede for salg av eksakt det samme produktet.
Kunde kan ikke klandres for noen ting hvis en kontakt går i stykker o.l., og da er det bare firmaet som installerte produktet som kan skifte kontakten.
Dette er opplagt ikke riktig -- enhver person som tilfredstiller lovens krav kan utføre utskiftingen.
Egentlig er det produsent som skal betale for en ny kontakt, men det blir aldri gjort.
Litt på siden av saken, men hvorfor ikke? Dvs. sier elko "nei, vi nekter å godta at denne kontakten er produsert defekt og vi skal ikke erstatte den" til et elektrikerfirma (kun fordi det er et firma)? I så fall er de veldig på tynn is, siden forbrukeren kan rette kravet mot elko framfor elektrikerfirma.
Derfor har både Clas Ohlsson og elektrofirma avanse på produktene sine som skal dekke dette også. Men de som taper mest på dette er elektrofirmaet, da det koster de mye mer å skifte kontakten enn det koster Clas Ohlsson å levere en ny kontakt.
Det koster et elektrofirma *eksakt* like mye å levere en ny kontakt som det koster Clas. Imidlertid garanterer firma for installasjonen, og sett fra forbrukernes synspunkt er det hipp som happ hvem som tar på seg ansvaret. Derfor må et firma bake inn prisen av en evt. reklamasjon i arbeidet sitt (timeprisen). Og det påslaget har jeg ingen problemer med. Jeg har et problem med påslag på standardvarer som overgår alle grenser. Sagt på en annen måte -- jeg handler IT-utstyr etter å ha konsultert meg med prisguide.hw.no. Så velger jeg fortrinnvis en butikk jeg har erfaring med. Men jeg synes det er frekt av meeter.no å ta betalt 1'923NOK for en core 2 duo E8400 som koster 1'217NOK hos datakjeden -- det er jo eksakt det samme produktet.
Når jeg tenker meg om, det er faktisk gunstigere for el-firma mtp. reklamasjon, dersom kunden kjøper utstyret selv. Firma skal jo stå ansvarlig kun for jobben, ikke for varen. Så hvis en stikkontakt er defekt, blir det forbrukernes problem med å rette kravet mot produsenten/selgeren og forbrukeren vil være nødt til å hyre elektrikerfirma på nytt for å installere den reklamerte kontakten.
Derfor er vi tilbake til saken om at et elektrofirma har litt mer avanse enn et utsalgssted, da det er dyrere for de å ta reklamasjoner.
Elektriker firma har som regel lengre garanti tid på produkter en butikker.
Er garanti virkelig interessant på det norske markedet? Man har 5 års reklamasjon på omtrent alt jeg kan tenke meg av el-utstyr (skjønt, jeg har begrenset evne til å forestille meg slike ting, men la oss si de opplagte ting som kabler, sikringer, stikkontakter, brytere).
Ja, jeg sier i fra meg retten til å montere produkter som kunde kommer med som jeg synes ikke holder mål. Grunn til det er at det er mitt navn som står på samsvarserklæringen.
Og det er da virkelig både rett og rimelig. Men ville du ha nektet å montere en elko-stikkontakt som firmaet ditt/du monterer ellers bare fordi kunden kom med den?
Brenner deler huset ditt grunnet utstyret du hadde til elektriker så blir det sikkert en fin runde med forsikringsselskapet. For hvem har ansvaret her??
Så lenge kunde kjøpte godkjent utstyr, ser jeg ikke helt hvordan noe av ansvaret skal kunne plasseres på kunden.
Litt på siden av saken, men hvorfor ikke? Dvs. sier elko "nei, vi nekter å godta at denne kontakten er produsert defekt og vi skal ikke erstatte den" til et elektrikerfirma (kun fordi det er et firma)? I så fall er de veldig på tynn is, siden forbrukeren kan rette kravet mot elko framfor elektrikerfirma.
Har man som forbruker der? I privat sammenheng er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Loven retter kravet mot siste salgsledd, dvs. si Clas og ikke produsenten bak. Jeg tviler man kan med loven i hånd kreve Elko ansvarlig for et defekt stikk.
Det er kjøpsloven som regulerer handel mellom to profesjonelle parter, som f.eks. elektrikeren og grossisten/produsenten. De har ikke samme vern for reklamasjon som private har og dermed må elektrikeren ta mer ansvar og risiko mot private.
Men: Er det forbrukerkjøpsloven (kjøpe varer) som gjelder eller er det håndtverkertjenesteloven som gjelder når man kjøper fra elektrikeren? Siste gjelder jo hvis elektrikeren kommer og monterer utstyret...
Hallo? Jeg beskrev kun selve salget av stikkontakten. Og i *den* situasjonen er det 100% likhet mellom elhandel, clas ohlson, biltema eller elektrikerfirma rundt hjørnet.
Installasjonen av stikkontakten er det bare et autorisert elektrofirma som kan gjøre. Og for det arbeidet sitter de på reklamasjonsansvar som Clas ikke har. Men for det arbeidet tar firmaet ekstra betalt (hvilket er både rett og rimelig, og prisingen skal reflektere evt. reklamasjonskrav). Jeg skrev kun om meransvar rundt salget av gjenstanden. Og i dette tilfellet har et elektrikerfirma intet meransvar ift. en butikkjede for salg av eksakt det samme produktet.
Helt riktig dette. Jeg tenkte også på selve reklamasjonen i etterkant hvis det skulle skje noe. Og som du sier, det er derfor et elektrofirma tar ekstra betalt for utstyr enn Clas Ohlsson og andre utsalgssteder slik at de kan dekke eventuelle reklamasjoner.
Dette er opplagt ikke riktig -- enhver person som tilfredstiller lovens krav kan utføre utskiftingen.
Korrekt, men de andre er ikke villige til å bruke tiden sin til reklamasjon som kunde ikke skal belastes for. Derfor snakket jeg selvfølgelig om det firmaet som monterte stikkontakten.
Litt på siden av saken, men hvorfor ikke? Dvs. sier elko "nei, vi nekter å godta at denne kontakten er produsert defekt og vi skal ikke erstatte den" til et elektrikerfirma (kun fordi det er et firma)? I så fall er de veldig på tynn is, siden forbrukeren kan rette kravet mot elko framfor elektrikerfirma.
Ja, men hvem gjør det da? De går til elektrikeren som monterte kontakten. Skulle et firma bruke tid på å fremlegge feil på kontakt til f. eks. Elko vil de tape mer penger enn om de bare drar til kunde og monterer en ny kontakt. For er det tull med en kontakt så vil Elko ha den i retur og virkelig se om det er noe galt med produktet deres. Da må firmaet først dra til kunde og demontere stikkontakt (strengt tatt), se på produktet, sende det tilbake, få en ny kontakt i retur og så dra til kunde for andre gang og montere stikkontakten. Derfor er det aldri lønnsomt å gjøre slikt med noe så enkelt som en stikkontakt. Og derfor tar elektrofirma mer betalt slik at de slipper å gjøre alt dette.
Er det utstyr til flere tusen kroner stiller saken seg anderledes. Og da tar firmaet kontakt med produsent. Men for vanlig installasjonsmateriell er det ikke lønnsomt for firmaet, da de vil tape mer enn de ville gjort om de bare dro og skiftet kontakten.
Det koster et elektrofirma *eksakt* like mye å levere en ny kontakt som det koster Clas. Imidlertid garanterer firma for installasjonen, og sett fra forbrukernes synspunkt er det hipp som happ hvem som tar på seg ansvaret. Derfor må et firma bake inn prisen av en evt. reklamasjon i arbeidet sitt (timeprisen). Og det påslaget har jeg ingen problemer med. Jeg har et problem med påslag på standardvarer som overgår alle grenser. Sagt på en annen måte -- jeg handler IT-utstyr etter å ha konsultert meg med prisguide.hw.no. Så velger jeg fortrinnvis en butikk jeg har erfaring med. Men jeg synes det er frekt av meeter.no å ta betalt 1'923NOK for en core 2 duo E8400 som koster 1'217NOK hos datakjeden -- det er jo eksakt det samme produktet.
Når jeg tenker meg om, det er faktisk gunstigere for el-firma mtp. reklamasjon, dersom kunden kjøper utstyret selv. Firma skal jo stå ansvarlig kun for jobben, ikke for varen. Så hvis en stikkontakt er defekt, blir det forbrukernes problem med å rette kravet mot produsenten/selgeren og forbrukeren vil være nødt til å hyre elektrikerfirma på nytt for å installere den reklamerte kontakten.
Ja, men hvem skal da dra å demontere stikkontakten slik at kunde kan ta det med til utsalgssplass, og hvem skal remontere stikkontakten igjen? Firmaet som gjorde jobben står ansvarlig for dette, da de skriver under på en samsvarserklæring. Firmaet kan ikke fraskrive seg ansvaret for produktet slik du tror. De står ansvarlige for jobben. Blir det noe tull har de dermed et ansvar for å rette opp jobben, selv om det er noe tull med produktet. At firmaet ikke trenger og betale for selve kontakten er greit nok. Men tiden de bruker på skifte er den vesentlige delen av reklamasjonen. Utsalgssted er nemlig ikke bundet til å betale kostnaden med reklamasjonen, kun selve produktet.
Og prisen du nevner mtp timeptisen i forhold til påslag til reklamasjon så er det ikke nødvendigvis selve timeprisen som blir brukt til å dekke reklamasjoner. Timeprisen kan være lavere enn andre firma, men påslaget på varene kan være høyere enn andre for å dekke dette.
Ikke på varen i seg selv.
Riktig. Som sagt, jeg tenkte ikke bare på selve produktet, men også reklamasjonen.
De som tror at kunden ringer Clas for å få ny stikk på reklamasjon og ikke firmaet som monterte den må være tju*** i hue ::) Ikke få ganger jeg har vært på sånne jobber.
En av hovedgrunnene til påslaget på materiellet er å opprettholde garantien, clas trenger ikke rykke ut å skifte en kontakt som er defekt. Den må du selv levere tilbake å få ny. Et elektrofirma må rykke ut å skifte stikkontakten og reklamere på den hos grossist. Man kan da ikke selge kontakter eller annet med nullpåslag. Sier seg selv.
Litt på siden av saken, men hvorfor ikke? Dvs. sier elko "nei, vi nekter å godta at denne kontakten er produsert defekt og vi skal ikke erstatte den" til et elektrikerfirma (kun fordi det er et firma)? I så fall er de veldig på tynn is, siden forbrukeren kan rette kravet mot elko framfor elektrikerfirma.
I privat sammenheng er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Loven retter kravet mot siste salgsledd, dvs. si Clas og ikke produsenten bak. Jeg tviler man kan med loven i hånd kreve Elko ansvarlig for et defekt stikk.
Hvis jeg tolker §35 rett, kan man det.
Det er kjøpsloven som regulerer handel mellom to profesjonelle parter, som f.eks. elektrikeren og grossisten/produsenten. De har ikke samme vern for reklamasjon som private har og dermed må elektrikeren ta mer ansvar og risiko mot private.
Jepp. Men nekter virkelig Elko å ta imot reklamasjon på sine egne produkter fra en profesjonell part?
Men: Er det forbrukerkjøpsloven (kjøpe varer) som gjelder eller er det håndtverkertjenesteloven som gjelder når man kjøper fra elektrikeren? Siste gjelder jo hvis elektrikeren kommer og monterer utstyret...
Tjenesten er installasjonen, varen i seg selv er stikkontakten.
Jepp. Men nekter virkelig Elko å ta imot reklamasjon på sine egne produkter fra en profesjonell part?
Elektrikeren får 2 års garanti hos grossist på det meste av materiell (tror ikke der er noe det er 5 år på, 2 år gjelder i alle fall det aller meste), mens til kunden har elektrikeren 5 års garanti. Dermed må man av og til kjøpe nytt materiell som man ikke får betalt for.. Untatt bravida i Ålesund da, som i alle fall for noen år siden praktiserte kun 2 års garanti >
Helt riktig dette. Jeg tenkte også på selve reklamasjonen i etterkant hvis det skulle skje noe. Og som du sier, det er derfor et elektrofirma tar ekstra betalt for utstyr enn Clas Ohlsson og andre utsalgssteder slik at de kan dekke eventuelle reklamasjoner.
Nei, jeg skrev ikke dette. Jeg skrev at firma priser arbeidet sitt deretter, ikke utstyret.
Skulle et firma bruke tid på å fremlegge feil på kontakt til f. eks. Elko vil de tape mer penger enn om de bare drar til kunde og monterer en ny kontakt.
Firma drar til kunden og erstatter defekt kontakt fra sitt lager. Deretter reklamerer de overfor Elko og får en ny kontakt av dem gratis. Med mindre Elko nekter, selvsagt. Det er ekstraarbeid, men dette ekstraarbeidet er likt for clas og elektrikerfirma.
For er det tull med en kontakt så vil Elko ha den i retur og virkelig se om det er noe galt med produktet deres. Da må firmaet først dra til kunde og demontere stikkontakt (strengt tatt), se på produktet, sende det tilbake, få en ny kontakt i retur og så dra til kunde for andre gang og montere stikkontakten.
Det er ingen som jobber på den måten vel? Man drar til kunden, bytter kontakten, og tar reklamasjonen med Elko, opplagt?
Ja, men hvem skal da dra å demontere stikkontakten slik at kunde kan ta det med til utsalgssplass, og hvem skal remontere stikkontakten igjen?
Hvis kunden kjøpte utstyret selv, kan det være et vilkårlig el-firma og da skjer montering/demontering mot betaling, naturligvis. Hvis kunden kjøpte både installasjon og utstyret av et vilkårlig el-firma, så gjør el-firma dette vederlagsfritt. Derfor vil det være mer lønnsomt for el-firma hvis kundene kjøper utstyret selv -- da slipper firma å jobbe vederlagsfritt når utstyret svikter.
Firmaet som gjorde jobben står ansvarlig for dette, da de skriver under på en samsvarserklæring.
Det er ansvarlig for arbeidet, ikke utstyr, da kunden kjøpte utstyr.
Firmaet kan ikke fraskrive seg ansvaret for produktet slik du tror. De står ansvarlige for jobben.
Hvorfor ikke? Dvs. hvorfor er det firma som må ta på seg varereklamasjon, når varen ikke er kjøpt fra firma? Hvilken lov/forskrift overfører reklamasjonen på firma på denne måten?
Hallo? Jeg beskrev kun selve salget av stikkontakten. Og i *den* situasjonen er det 100% likhet mellom elhandel, clas ohlson, biltema eller elektrikerfirma rundt hjørnet.
Installasjonen av stikkontakten er det bare et autorisert elektrofirma som kan gjøre. Og for det arbeidet sitter de på reklamasjonsansvar som Clas ikke har. Men for det arbeidet tar firmaet ekstra betalt (hvilket er både rett og rimelig, og prisingen skal reflektere evt. reklamasjonskrav). Jeg skrev kun om meransvar rundt salget av gjenstanden. Og i dette tilfellet har et elektrikerfirma intet meransvar ift. en butikkjede for salg av eksakt det samme produktet.
Dette er opplagt ikke riktig -- enhver person som tilfredstiller lovens krav kan utføre utskiftingen.
Litt på siden av saken, men hvorfor ikke? Dvs. sier elko "nei, vi nekter å godta at denne kontakten er produsert defekt og vi skal ikke erstatte den" til et elektrikerfirma (kun fordi det er et firma)? I så fall er de veldig på tynn is, siden forbrukeren kan rette kravet mot elko framfor elektrikerfirma.
Det koster et elektrofirma *eksakt* like mye å levere en ny kontakt som det koster Clas. Imidlertid garanterer firma for installasjonen, og sett fra forbrukernes synspunkt er det hipp som happ hvem som tar på seg ansvaret. Derfor må et firma bake inn prisen av en evt. reklamasjon i arbeidet sitt (timeprisen). Og det påslaget har jeg ingen problemer med. Jeg har et problem med påslag på standardvarer som overgår alle grenser. Sagt på en annen måte -- jeg handler IT-utstyr etter å ha konsultert meg med prisguide.hw.no. Så velger jeg fortrinnvis en butikk jeg har erfaring med. Men jeg synes det er frekt av meeter.no å ta betalt 1'923NOK for en core 2 duo E8400 som koster 1'217NOK hos datakjeden -- det er jo eksakt det samme produktet.
Når jeg tenker meg om, det er faktisk gunstigere for el-firma mtp. reklamasjon, dersom kunden kjøper utstyret selv. Firma skal jo stå ansvarlig kun for jobben, ikke for varen. Så hvis en stikkontakt er defekt, blir det forbrukernes problem med å rette kravet mot produsenten/selgeren og forbrukeren vil være nødt til å hyre elektrikerfirma på nytt for å installere den reklamerte kontakten.
Ikke på varen i seg selv.
Er garanti virkelig interessant på det norske markedet? Man har 5 års reklamasjon på omtrent alt jeg kan tenke meg av el-utstyr (skjønt, jeg har begrenset evne til å forestille meg slike ting, men la oss si de opplagte ting som kabler, sikringer, stikkontakter, brytere).
Og det er da virkelig både rett og rimelig. Men ville du ha nektet å montere en elko-stikkontakt som firmaet ditt/du monterer ellers bare fordi kunden kom med den?
Så lenge kunde kjøpte godkjent utstyr, ser jeg ikke helt hvordan noe av ansvaret skal kunne plasseres på kunden.
Har man som forbruker der? I privat sammenheng er det forbrukerkjøpsloven som er gjeldende. Loven retter kravet mot siste salgsledd, dvs. si Clas og ikke produsenten bak. Jeg tviler man kan med loven i hånd kreve Elko ansvarlig for et defekt stikk.
Det er kjøpsloven som regulerer handel mellom to profesjonelle parter, som f.eks. elektrikeren og grossisten/produsenten. De har ikke samme vern for reklamasjon som private har og dermed må elektrikeren ta mer ansvar og risiko mot private.
Men: Er det forbrukerkjøpsloven (kjøpe varer) som gjelder eller er det håndtverkertjenesteloven som gjelder når man kjøper fra elektrikeren? Siste gjelder jo hvis elektrikeren kommer og monterer utstyret...
Helt riktig dette. Jeg tenkte også på selve reklamasjonen i etterkant hvis det skulle skje noe. Og som du sier, det er derfor et elektrofirma tar ekstra betalt for utstyr enn Clas Ohlsson og andre utsalgssteder slik at de kan dekke eventuelle reklamasjoner.
Korrekt, men de andre er ikke villige til å bruke tiden sin til reklamasjon som kunde ikke skal belastes for. Derfor snakket jeg selvfølgelig om det firmaet som monterte stikkontakten.
Ja, men hvem gjør det da? De går til elektrikeren som monterte kontakten. Skulle et firma bruke tid på å fremlegge feil på kontakt til f. eks. Elko vil de tape mer penger enn om de bare drar til kunde og monterer en ny kontakt. For er det tull med en kontakt så vil Elko ha den i retur og virkelig se om det er noe galt med produktet deres. Da må firmaet først dra til kunde og demontere stikkontakt (strengt tatt), se på produktet, sende det tilbake, få en ny kontakt i retur og så dra til kunde for andre gang og montere stikkontakten. Derfor er det aldri lønnsomt å gjøre slikt med noe så enkelt som en stikkontakt. Og derfor tar elektrofirma mer betalt slik at de slipper å gjøre alt dette.
Er det utstyr til flere tusen kroner stiller saken seg anderledes. Og da tar firmaet kontakt med produsent. Men for vanlig installasjonsmateriell er det ikke lønnsomt for firmaet, da de vil tape mer enn de ville gjort om de bare dro og skiftet kontakten.
Ja, men hvem skal da dra å demontere stikkontakten slik at kunde kan ta det med til utsalgssplass, og hvem skal remontere stikkontakten igjen? Firmaet som gjorde jobben står ansvarlig for dette, da de skriver under på en samsvarserklæring. Firmaet kan ikke fraskrive seg ansvaret for produktet slik du tror. De står ansvarlige for jobben. Blir det noe tull har de dermed et ansvar for å rette opp jobben, selv om det er noe tull med produktet. At firmaet ikke trenger og betale for selve kontakten er greit nok. Men tiden de bruker på skifte er den vesentlige delen av reklamasjonen. Utsalgssted er nemlig ikke bundet til å betale kostnaden med reklamasjonen, kun selve produktet.
Og prisen du nevner mtp timeptisen i forhold til påslag til reklamasjon så er det ikke nødvendigvis selve timeprisen som blir brukt til å dekke reklamasjoner. Timeprisen kan være lavere enn andre firma, men påslaget på varene kan være høyere enn andre for å dekke dette.
Riktig. Som sagt, jeg tenkte ikke bare på selve produktet, men også reklamasjonen.
ja
Hvis jeg tolker §35 rett, kan man det.
Jepp. Men nekter virkelig Elko å ta imot reklamasjon på sine egne produkter fra en profesjonell part?
Tjenesten er installasjonen, varen i seg selv er stikkontakten.
Elektrikeren får 2 års garanti hos grossist på det meste av materiell (tror ikke der er noe det er 5 år på, 2 år gjelder i alle fall det aller meste), mens til kunden har elektrikeren 5 års garanti. Dermed må man av og til kjøpe nytt materiell som man ikke får betalt for..
Untatt bravida i Ålesund da, som i alle fall for noen år siden praktiserte kun 2 års garanti >
Nei, jeg skrev ikke dette. Jeg skrev at firma priser arbeidet sitt deretter, ikke utstyret.
Firma drar til kunden og erstatter defekt kontakt fra sitt lager. Deretter reklamerer de overfor Elko og får en ny kontakt av dem gratis. Med mindre Elko nekter, selvsagt. Det er ekstraarbeid, men dette ekstraarbeidet er likt for clas og elektrikerfirma.
Det er ingen som jobber på den måten vel? Man drar til kunden, bytter kontakten, og tar reklamasjonen med Elko, opplagt?
Hvis kunden kjøpte utstyret selv, kan det være et vilkårlig el-firma og da skjer montering/demontering mot betaling, naturligvis. Hvis kunden kjøpte både installasjon og utstyret av et vilkårlig el-firma, så gjør el-firma dette vederlagsfritt. Derfor vil det være mer lønnsomt for el-firma hvis kundene kjøper utstyret selv -- da slipper firma å jobbe vederlagsfritt når utstyret svikter.
Det er ansvarlig for arbeidet, ikke utstyr, da kunden kjøpte utstyr.
Hvorfor ikke? Dvs. hvorfor er det firma som må ta på seg varereklamasjon, når varen ikke er kjøpt fra firma? Hvilken lov/forskrift overfører reklamasjonen på firma på denne måten?