Jeg skjønner godt hva 912R mener,men når slike detaljer er viktige,bør dette komme frem med t-skje før arbeid begynner.Vi er hos masse forskjellige kunder og det som går igjen er at det skal gå kjapt og enkelt.De fleste godtar standard plassering,mens andre ikke ser løsningen før vi er ferdige. hvem har vel ikke hørt " det var ikke der jeg ville ha den" eller " åååh,hvorfor er kabelen hvit og klammeret grått?"
Velkjent problem. Jeg kan innrømme at det jeg føler når jeg går inn til en standard kunde er "enklest mulig løsning som er akseptabel" som også betyr billigst mulig. Det er dette en standard kunde vil ha.
Vil de ha noe annet, så sier de ifra når vi diskuterer løsningen.
Dette med å spørre "sjefen" på et kontor i Oslo hver gang noe skal gjøres, er rett og slett tåpelig. Jeg har brukt to dager (ja to hele dager!) på en jobb som normalt ville tatt under to timer hvis alt var avklart på forhånd. De ansatte i butikken var ikke fornøyd med de tre første løsningene, og jeg forstår dem godt.
Heldigvis finnest det fornuftige håndtverkarar, men har desverre hørt og sett så mykkje at eg har problem å stole på denne gruppa. Hovudgrunnen til at eg ikkje slipper handtverkarar inn i mitt hus er at eg likar å gjøre ting sjølv, slik at eg har 100% kontroll på kva som er gjort og korleis det er gjort. Forøvrig er eg Sunnmøring så det å kunne spare pengar på ting eg kan gjøre likegodt sjølv er jo også ei drivkraft ;D
Jeg mener ikke at alle kunder er tullinger. Men at de noen ganger vil ha dårlige løsninger, det er det ingen tvil om. At det også finnes håndverkere som er tullinger finnes det heller ingen tvil om.
Jeg mener at jeg fremstår som kundevennlig ettersom jeg aldri er sur mot kunden, faktisk så biter jeg i meg mye surt på jobb fra mennesker som har alt annet enn folkeskikk. Jeg hører alltid på hva kunden har å si, og ikke minst begrunner jeg alltid mine anbefalinger.
Men her på forumet er det lettere å få frem det man tenker for seg selv når kunden tar styring og oppfører seg ufint, det kan jeg lett innrømme.
Hva du tror får du stå for selv, men jeg aner hvilken type kunde du er når du i prinsippet mener at alle håndverkere gir fa## og gjør som de vil.
Jeg har ingen problemer med å se poenget ditt med at kunden betaler. Men ingen løsninger på bekostning av sikkerhet og gjeldende regelverk, det kan du bare glemme.
Et veldig bra innlegg, som ga meg et annet inntrykk av sOPp som person og fagmann enn mange av hans innlegg som bare nevner hvem som har rett, hvem som har lov, og at han hater kunder som tror de kan noe som helst om det elektriske.
Det å kommunisere kortfattet på et forum på nett er vanskelig, og gir fort et annet inntrykk enn ment og tenkt.
Personlig har jeg tilgode å treffe enn håndverker som faktisk oppfører seg som, og utøver denne praksisen du her beskriver.
Min siste erfaring med arten elektrikker var mitt ønske om nye inntak/hovedsikringer i huset mitt. Oppdaget varmgang i ene sikringen i fjor vinter, noe jeg liker særdeles dårlig å sove i lag med. :)
Sjefen i firmaet kommer på befaring, og jeg spør om mulighet for skjult kabel fra inntaket i 2.etasje til sikringsskapet i 1. etasje. (De sitter rett over hverandre). Etter en forklaring på hva lover og regler da påkrever, ble den ideen forkastet. I stedet ba jeg om at kabelen ned til sikringsskapet ble skiftet og at det ble montert en kabelskjuler/kanal over kabelen i hjørnet på gangen i 2. etasje. Samtidig skulle kroken som holder inntakskabelen fast til huset flyttes slik at jeg kunne skifte panel på den veggen. Jobben var så enkel og fort gjort at dette kunne de antagelig ta neste uke, var beskjeden fra den hyggelige sjefen.
Etter 5 uker med etterlysning fra min side, dukker det opp en sur elektriker etter matpausen på en fredag. - Flytting av nevnte krok på yttervegg "måtte" han diskutere. Men det ble gjort etterhvert. - Beskjed fra kona om å ta av skoene før han gikk opp den nye trappa ble ignorert. - Ny og strengere beskjed fra kona resulterte i at han ble enda surere, men skoene beholdt han fortsatt på.
Jeg gikk etter fyren opp i 2. etasje og fortalte at jeg måtte reise på jobb, og lurte på om han visste hvor den nye kabelen skulle legges og at den skulle skjules. Men neida, her skulle det ikke skiftes noe kabel, for det var helt unødvendig og det pleide aldri HAN å gjøre. Jeg sa da at den kabelen er sikkert 30-40 år gammel (!) og JEG VIL ha en ny. Den er 3 meter lang og går rett ned veggen og rett inn i skapet i etasjen under.
Men når jeg kommer hjem fra jobb, er den gamle kabelen der fortsatt og noe kanal/kabelskjuler finnes ikke.
Regningen på 7000.- får jeg 4 dager senere, med 5 dagers betalingsfrist.
Så om vedkommende kjenner seg igjen, og gjester dette forumet, vil jeg bare si ifra at du ikke kommer inn i mitt hus på et nytt oppdrag!
Neppe en kremjobb fredag ettermiddag, men nok et eksempel på at ikke alle klarer å la det fare forbi. I ditt tilfelle er det neppe snakk om en vrang kunde heller. Å slippe å ta av seg skoene kan være en gave fra himmelen noen ganger, men hvis det ikke er en skikkelig svinesti, så gjør man det uten å få ordre.
Takk for forståelsen i tidligere innlegg forresten..
Siste redigering: Wednesday, November 17, 2010 2:49:54 PM av sOPp
Tipper at den elektrikkeren måtte forlate et annet prosjekt,kjøre i kø,hente på utstyr osv,og hele jobben var sikkert ikke hans plan den dagen.I sånne tilfeller kan man være sur og sint på både sjef og kunde og det som ellers rører seg.Sånn er ikke kjekt for noen,og er nok ikke en ønskelig oppførsel fra trikker heller.Det ble en dårlig slutt på dagen,å skifte stikk ledning og inntak er ikke en kremjobb etter lunch på en fredag som Sopp sier. Men frustrerende for dere ihvertfall.
Man kan uansett ikke la det gå utover kunden. Tro meg, jeg har hatt mange falske smil opp igjennom ;D Men stort sett er jeg da forbanna på den som hele tiden drar meg fra en jobb (jeg må unnskyllde meg til kunden for å dra) og sender meg et sted der det egentlig ikke haster eller jeg ikke kan bli ferdig så fort som saksbehandleren tror. Heldigvis går det over.
Man kan uansett ikke la det gå utover kunden. Tro meg, jeg har hatt mange falske smil opp igjennom ;D Men stort sett er jeg da forbanna på den som hele tiden drar meg fra en jobb (jeg må unnskyllde meg til kunden for å dra) og sender meg et sted der det egentlig ikke haster eller jeg ikke kan bli ferdig så fort som saksbehandleren tror. Heldigvis går det over.
Velkjent problem. Jeg kan innrømme at det jeg føler når jeg går inn til en standard kunde er "enklest mulig løsning som er akseptabel" som også betyr billigst mulig. Det er dette en standard kunde vil ha.
Vil de ha noe annet, så sier de ifra når vi diskuterer løsningen.
Dette med å spørre "sjefen" på et kontor i Oslo hver gang noe skal gjøres, er rett og slett tåpelig. Jeg har brukt to dager (ja to hele dager!) på en jobb som normalt ville tatt under to timer hvis alt var avklart på forhånd. De ansatte i butikken var ikke fornøyd med de tre første løsningene, og jeg forstår dem godt.
Hovudgrunnen til at eg ikkje slipper handtverkarar inn i mitt hus er at eg likar å gjøre ting sjølv, slik at eg har 100% kontroll på kva som er gjort og korleis det er gjort. Forøvrig er eg Sunnmøring så det å kunne spare pengar på ting eg kan gjøre likegodt sjølv er jo også ei drivkraft ;D
Et veldig bra innlegg, som ga meg et annet inntrykk av sOPp som person og fagmann enn mange av hans innlegg som bare nevner hvem som har rett, hvem som har lov, og at han hater kunder som tror de kan noe som helst om det elektriske.
Det å kommunisere kortfattet på et forum på nett er vanskelig, og gir fort et annet inntrykk enn ment og tenkt.
Personlig har jeg tilgode å treffe enn håndverker som faktisk oppfører seg som, og utøver denne praksisen du her beskriver.
Oppdaget varmgang i ene sikringen i fjor vinter, noe jeg liker særdeles dårlig å sove i lag med. :)
Sjefen i firmaet kommer på befaring, og jeg spør om mulighet for skjult kabel fra inntaket i 2.etasje til sikringsskapet i 1. etasje. (De sitter rett over hverandre). Etter en forklaring på hva lover og regler da påkrever, ble den ideen forkastet. I stedet ba jeg om at kabelen ned til sikringsskapet ble skiftet og at det ble montert en kabelskjuler/kanal over kabelen i hjørnet på gangen i 2. etasje. Samtidig skulle kroken som holder inntakskabelen fast til huset flyttes slik at jeg kunne skifte panel på den veggen.
Jobben var så enkel og fort gjort at dette kunne de antagelig ta neste uke, var beskjeden fra den hyggelige sjefen.
Etter 5 uker med etterlysning fra min side, dukker det opp en sur elektriker etter matpausen på en fredag.
- Flytting av nevnte krok på yttervegg "måtte" han diskutere. Men det ble gjort etterhvert.
- Beskjed fra kona om å ta av skoene før han gikk opp den nye trappa ble ignorert.
- Ny og strengere beskjed fra kona resulterte i at han ble enda surere, men skoene beholdt han fortsatt på.
Jeg gikk etter fyren opp i 2. etasje og fortalte at jeg måtte reise på jobb, og lurte på om han visste hvor den nye kabelen skulle legges og at den skulle skjules.
Men neida, her skulle det ikke skiftes noe kabel, for det var helt unødvendig og det pleide aldri HAN å gjøre.
Jeg sa da at den kabelen er sikkert 30-40 år gammel (!) og JEG VIL ha en ny. Den er 3 meter lang og går rett ned veggen og rett inn i skapet i etasjen under.
Men når jeg kommer hjem fra jobb, er den gamle kabelen der fortsatt og noe kanal/kabelskjuler finnes ikke.
Regningen på 7000.- får jeg 4 dager senere, med 5 dagers betalingsfrist.
Så om vedkommende kjenner seg igjen, og gjester dette forumet, vil jeg bare si ifra at du ikke kommer inn i mitt hus på et nytt oppdrag!
Takk for forståelsen i tidligere innlegg forresten..
Men frustrerende for dere ihvertfall.
ha ha riktig ;D