2,165
10
0
Strøm i garasjen
1
0
Hei
Jeg har fått bygget en garasje og trenger nå strøm i garasjen
Jeg trenger strøm til lading av elbil Leaf med lader på 10A, motor/kupe varmer på ca 1500 watt, liftmaster portåpner, 3 lysarmatur med 2 brytere og 2 stikkontakt. Det er over 20 meter fra sikringsskap til garasjen.
Jeg bor i et hus som ble bygget i 2011 og lurer på hva slags kurs/sikring (16A, 20A etc) som er nok for mitt behov, hva slags kabel (tykkelse) og hvor dypt må kabelen graves ned i bakken mellom huset og garasjen, og om kabelen må gå i plastrør i bakken.
Bilder av sikringsskapet er vedlagt.
Jeg håper at jeg kan få nyttige tips eller svar her
På forhånd takk
Jeg har fått bygget en garasje og trenger nå strøm i garasjen

Jeg trenger strøm til lading av elbil Leaf med lader på 10A, motor/kupe varmer på ca 1500 watt, liftmaster portåpner, 3 lysarmatur med 2 brytere og 2 stikkontakt. Det er over 20 meter fra sikringsskap til garasjen.
Jeg bor i et hus som ble bygget i 2011 og lurer på hva slags kurs/sikring (16A, 20A etc) som er nok for mitt behov, hva slags kabel (tykkelse) og hvor dypt må kabelen graves ned i bakken mellom huset og garasjen, og om kabelen må gå i plastrør i bakken.
Bilder av sikringsskapet er vedlagt.
Jeg håper at jeg kan få nyttige tips eller svar her

På forhånd takk

Gitt at du har 400V anlegg ville jeg lagt opp en trefas 400v til garasjen og splittet denne i 3x enfas i en underfordeling der - en til elbil, en til den andre bilen og en til resten. Sannsynligvis holder det da med 4g2.5 kabel som gir tre 16A kurser. Kursen til elbil som lader på schuko vil da sikres med 10A ihht reglene.
Samtidig ville jeg nok gått opp noen tverrsnitt på kabelen når jeg først skulle grave for å dekke fremtidige behov. For elbil ville jeg hatt egen 3fas 16A og sa må man nok opp på 4g6 som minimum tverrsnitt.
Jordfeilbryter type B er påbudt ja. Hvis man splitter i tre kurser skal vel alle ha hver sin jfb, ergo man må plassere jfb i garasjen.
Da blir det to jordfeilautomater for div forbruk og en elementsikring og såven egen jfb type B for elbilen.
Hadde jeg vært OP så hadde jeg gravf ned en 5G4 eller 5G6 når man først er i gang. Da har man kapasitet for videre utvidelser.
For elbilen så hadde jeg anbefalt sterkt en ladestasjon av typen Salto eller EvLink fra Scneider. Da får du muligheten for høyere ladestrøm f.eks. 16A og du får kommunikasjon med bilen under lading slik at du vet at alt er bra!
Koster bittelitt ekstra, men det er bedre å gjøre det skikkelig med en gang!
Fast ladestasjon er anbefalt av DSB (schuko er det ikke), jeg ville valgt en med Type 2 uttak og ikke fast kabel, da slipper du å gjøre endringer om du bytter elbil senere. Slike fåes fra i underkant av 5000,- og oppover. Når du da er i gang ville jeg lagt 3-fase til ladestasjonen siden 3-fase 16A ser ut til å bli fremtidens "standard" på lading av elbiler hjemme i Europa. Nye i3 kommer f.eks med en slik lader og det er ventet at VW følger etter.
Jeg ville nok satset på 3x32A til garasjen, da kan du hente ut 16A til f.eks verktøy mens en elbil med 3-fase lader er igang med lading. Krever mninimum 5G6 kabel og muligens 5G10 (må sjekkes av elektriker). Bruk PFXP eller annen dobbeltisolert kabel (mao. ikke PFSP) når du ikke skal ha jordfeilvern i hovedskapet som beskytter kabelen.
3x20A til garasjen er minimum synes jeg, da kan du lade samtidig som du bruker portåpner, lys og slikt men ikke tyngre verktøy.
TS har TN-nett og slipper dermed jordfeilsikring av selve kabelen uansett.
Enig, pluss eget rør for svakstrøm og hvorfor ikke til vann også - kjekt å ha når man skal frem med høytrykkspyler etc.