1,932
9
10
Antall kurser i garasjen
372
Hedmark
0
Driver å planlegger garasjen nå, å trenger litt hjelp til hva som bør legges opp av strøm.
Garasjen er isolert, å vil sannsynligvis bli brukt som verksted mer enn garasje(dvs minimalt med inn og utkjøring), men med endel skruing av ymse slag.
Det blir eget sikringsskap stående i garasjen, så blir uansett ikke lange trekk.
Det jeg har tenkt sålangt:
- 10A til lys og garasjeporter(kun fordi jeg har ett par 10a til overs fra bytte i huset)
- 16A til verktøy og utekontakt ene siden
- 16A til kompressor og utekontakt andre siden (vil ha mulighet til å ha 2x motorvarmer + kupévarmer gående samtidig)
- 16A til varmepumpe
- 16A 3 fase til evt framtidig utstyr ( har ingenting som bruker det per nå)
Burde jeg hatt noe mere når jeg først skal gjøre det?
Takknemlig for alle innspill, har man først tenkt seg ut noe er det lett å "låse seg fast" i den tankegangen
Garasjen er isolert, å vil sannsynligvis bli brukt som verksted mer enn garasje(dvs minimalt med inn og utkjøring), men med endel skruing av ymse slag.
Det blir eget sikringsskap stående i garasjen, så blir uansett ikke lange trekk.
Det jeg har tenkt sålangt:
- 10A til lys og garasjeporter(kun fordi jeg har ett par 10a til overs fra bytte i huset)
- 16A til verktøy og utekontakt ene siden
- 16A til kompressor og utekontakt andre siden (vil ha mulighet til å ha 2x motorvarmer + kupévarmer gående samtidig)
- 16A til varmepumpe
- 16A 3 fase til evt framtidig utstyr ( har ingenting som bruker det per nå)
Burde jeg hatt noe mere når jeg først skal gjøre det?
Takknemlig for alle innspill, har man først tenkt seg ut noe er det lett å "låse seg fast" i den tankegangen
Skal legge 10 cm kabelkanal på alle vegger, så kan jeg komplettere med stikkontakter etter behov....ca 100 cm oppe på veggene!
Skal montere en undersentral i garasjen:
Blir 1 kurs til port /lys, 4 stk led armaturer i tak , tenkte to på hver side av " bilen"......og evt ytterlys av noe slag........
En kurs til oppvarming (vbv, VP)
To til verktøy mm
Et trefas uttak..
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
I garasjen hadde jeg kanskje slengt opp en TEK123 og montert stikk deretter til de forskjellige tingene.
Som du skriver så er en 10A til lys og port fornuftig, en 16A til utestikk og verktøy er ok, en 16A til den andre utestikken og kompressor er bra, en 16A til VP er heller ikke dumt og en trefas 16A til div er også smart.
I tillegg så hadde jeg nok slengt på et rele for utelyset slik at det blir styrt likt med det du har på resten av huset, slik at lyset kan hentes fra 10A i garasjen (da slipper du så mye spenningsfall).
Annet enn dette så ville jeg ha sørget for å ha plass i skapet til seks moduler til mtp evnt lading av elbil og plass til jordfeilbryter type B som det er krav om for dette.
Smarte ting du kan gjøre klart for er trekkerør ut for evnt hagebelysning
Ps. Ville nok ha dratt en pfsp 3G10 mellom hus og garasje og satt en lastbryter på 40A i hovedskapet.
En kurs til varme, og forbered for en ladestasjon pr bil. Mulighet for trefase kan være greit.
Må ha "treg" karakteristikk for verktøy (normalt kan man montere dette uten videre tiltak, firma måler/beregner kortslutningstrøm)
Legg opp til mulighet for å
kunne øke strømbehovet ute. Kjekt å ha hvis du vil ha ekstra belysning og strøm i en utebod, hagestue, campingvogn etc.
Gjorde det samme hos meg, fotocella til utelyset sitter på garasjen, og mellom garasje og hus har jeg en PFSP 3x10+J og en PFSP 4x1,5+J til styring av utelys og div
veldig greit at utelys tenner likt overalt
og TS sine forslag om kurser er greit det, skal holde i massevis
tenk også som andre sier, på evt. el-bil lading
Det er alt dratt opp ledning til 32A 3 fas ut i garasjen, så det er det jeg har som utgangspunkt.
Ang lysstyring så blir det nok det på ett vis, trikkeren min snakka om noe tidsstyrte greier som muligens var enklest å få til.
Har tenkt på muligheten å utvide til elbil, det burde være mulig å få til her også?
Hadde nå tenkt til å sette inn stort nok skap så utvidelse ikke er noe problem, da blir vel heller ledningen inn begrensningen....
Så lenge du har IT-nett (antar det) er det nesten ingen biler som kan lade med trefas. Endel steder er enfas-lading begrenset av everket for å hindre skjevspenning i nettet, feks maks 20A i Oslo.
Dermed bør 32A tilførsel holde i mine øyne. Hvis du trenger å lade med mer enn 20-25A bør du ha trafo til 400V slik at du får brukt alle tre fasene.
Du får nok lada en elbil fint på en egen 16A hos deg. Tviler på at du kommer til å belaste alle kursene høyt nok samtidig