1,208    13    4  

Pukk

 141     Osloområdet     0
Hei,

Har bestilt et lass (10m3) med 8-16 pukk for diverse etterfylling av en støttemur.  Regner med at det er en del for mye, men har også en grusvei / oppkjørsel som kunne trengt litt påfyll.  Har mest lyst å bestille 1 stort lass som kan dekke begge behov, men innser at 8-16 kanskje ikke er optimalt for veien. Er det en bedre type som kan dekke begge behov?

Firmaet (østlandsjord) har denne listen på nettsiden sin;
0-4 mm 
0-20 mm
0-60 mm
8-16 mm
20-50 mm
20-120 mm 

takk for hjelp!

lars

   #1
 5,337     Tromsø     1
Jeg ville aller helst valgt løs Leca til å fylle bak støttemuren. Lette masser gir mindre trykk mot muren, så står den lenger før den velter utover. Til grusveien ville jeg valgt 0-20, litt finstoff er bra som bindemiddel i et veidekke.

Men sannsynligvis går 8-16 bra til begge deler. Til muren hvis den ellers er riktig fundamentert, bygget og forankret, og til veien hvis du tåler litt steinsprut når du kjører, eller hvis den allerede har rikelig med finstoff og 8-16 blander seg ned i dette.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 141     Osloområdet     0
Takk skal du ha! Har vurdert leca, men det blir en litt annen pris... muren er forholdsvis lang, men ikke så høy, så jeg tror det skal gå greit... så av de alternativene jeg lister opp er 8-16 fortsatt det beste kompromisset?
   #3
 38,277     Lillestrøm kommune     0
8-16 tar lettere bryterpinner på fresen, 8-12 går normalt bra. Nå var det ikke mye 16 fraksjon i det siste lasset 8-16 jeg hentet på Skedsmo pukkverk. Enig at det går an greit å bruke dette på til begge formål. Kan du hente selv i henger så blir løs leca prisen noe bedre. De har normalt bufferlager sendt med båt rundt i Norge
   #5
 38,277     Lillestrøm kommune     0
Glemte å skrive at 8-12 er betydelig dyrere enn 8-16 bare så det er nevnt. Jeg har sett løs Leca Skien og Stjørdal i tillegg til produksjonsted i Rælingen.
   #6
 1,519     Akershus     0
Løs leca koster 275,- m3 om du kan leve med litt assorterte masser. Den heter leca boller og inneholder store klumper og masse vanlig leca. Jeg har kjøpt flere tilhengerlass med dette for oppfylling. Du må ha stor henger og presenning over for å få det regningssvarende ift grus. Det skal dog sies at en m3 leca veier ca 3-400 kilo, mens en m3 grus veier 1,5 tonn. Skal det flyttes rundt betyr det en del i spart arbeidstid. Dette gjelder ved kjøp direkte hos leca i Fjerdingby.
   #7
 992     Østlandet     2
For veien: 0-20 er det du skal ha. Dette pakker seg og blir hardt. Uten nullstoffer blir veien "borte" rimelig raskt.

   #8
 38,277     Lillestrøm kommune     0
Nei, vi har stier til hytter med 0-20 og der forsvinner 0 massene i store mengder. 8-16 eller 8-12 vil forhindre dette. Er det myke masser under husk duk. 0-20 ligger kun hvis slitasjen er veldig liten.
  (trådstarter)
   #9
 141     Osloområdet     0
Takk for gode innspill..

Sjekket pris på blåst leca, og såvidt jeg skjønner ble det mer enn dobbelt av pukken. Det er etter det jeg forstod ikke noe sted i nærheten å hente leca, og da blir det mange runder langt med liten henger...

uansett ser det ikke ut som det blir så mye ekstra til veien uansett, så det får det bli et eget kapittel med egnede masser...

lars
   #10
 992     Østlandet     1
@ hst - sjekk gjerne med folk som rehabiliterer grusveier, det går i 0-20 hver gang. 10m2 gir normalt et greit dekke på ca 50m lengde. Gjøres unna omtrent uten raking hvis lastebilføreren vet hva han driver med. Dumpetid er ca 10-15 sek og farten er ca 20-30km/t.