Ikke nødvendigvis 0-20, men 0-16,0-30,0-32 eller deromkring, avhengig av sikteduken i sorteringsverket. I alle fall masser med nullfraksjon, som utgjør selve "bindemidlet" i veidekket...
Nei, vi har stier til hytter med 0-20 og der forsvinner 0 massene i store mengder. 8-16 eller 8-12 vil forhindre dette. Er det myke masser under husk duk. 0-20 ligger kun hvis slitasjen er veldig liten.
Stier, det vil si at det ikke er biltrafikk, det gås til fots? Er det regnvann og snøsmeltevann som vasker vekk finstoffet? Forsvinner det helt, eller vaskes det bare vekk i overflata slik at den anrikes på grovere korn?
Fordelen i innkjørsel med 8 mm som minste fraksjon og ikke noe mellom 0 og 8 mm er at det drenerer og ikke blir sølepytter og leirete når det er vått. Men det spinnes lett vekk, særlig hvis det er helninger. Kornform og hvor godt man komprimerer det påvirker også hvor stabilt det ligger i skråninger og hvor slitesterkt det blir.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Hvilke masser man bruker til etterfylling på grusvei avhenger i stor grad av underlaget. Det ideelle er nesten utelukkende nullmasser. Hvis underlaget drenerer dårlig, vil derimot nullstoffet forsvinne ganske fort.
Hvis underlaget er bra, blir det heller ikke problemer med teleløsning, hjulspor og sølepytter med nullstoff. Er det derimot mye nullstoff i underlaget, vil veien alltid være problematisk og vedlikeholde.
En god veihøvel et par ganger i året er også nødvendig vedlikehold hvis det er litt trafikk.
Stier, det vil si at det ikke er biltrafikk, det gås til fots? Er det regnvann og snøsmeltevann som vasker vekk finstoffet? Forsvinner det helt, eller vaskes det bare vekk i overflata slik at den anrikes på grovere korn?
Fordelen i innkjørsel med 8 mm som minste fraksjon og ikke noe mellom 0 og 8 mm er at det drenerer og ikke blir sølepytter og leirete når det er vått. Men det spinnes lett vekk, særlig hvis det er helninger. Kornform og hvor godt man komprimerer det påvirker også hvor stabilt det ligger i skråninger og hvor slitesterkt det blir.
Hvis underlaget er bra, blir det heller ikke problemer med teleløsning, hjulspor og sølepytter med nullstoff. Er det derimot mye nullstoff i underlaget, vil veien alltid være problematisk og vedlikeholde.
En god veihøvel et par ganger i året er også nødvendig vedlikehold hvis det er litt trafikk.