#11
 38,279     Lillestrøm kommune     0
Er det tette komlokk så går det også an å vurdere funksjonen til disse og legge plenene over.  Hos meg ligger komlokk under belegningssteinen, med en brun stein i senter på hullet så en vet hvor det er. 

Men pass på, noen kommer er brannvesenets brannkummer, hos meg er det min drenskum.

   #12
 923     1
Du løfter opp hele driten og legger ringer i mellom, man får både gummi og betongringer til formålet.
På en plen vil gummiringer gjøre nytten uten problem, på traffikert veg med fast dekke(asfalt/stein) bør man være mere forsiktig med gummiringer.
   #14
 105     Akershus     1
"Kumlokk" består av to deler. Ramme og lokk. (Kum)lokket er den delen som vippes av med spett e.l for å glane ned i evt klatre ned i kummen. Rammen er den delen som lokket legges i. Rammen  har kontakt/legges ned i (betong)kummen. Rammen kommer typisk i to utgaver, fast og flytende. Fast ramme legges oppå betongkummen, flyteranmme entres ned i betongkummen. Flyteramme har fått navnet sitt grunnet at den har en krave som går ned i kummen og den kan heves litt slik at når asfaltgutta kommer for å asfaltere spetter de rammen litt opp, stapper asfalt under slik at den ligger og og "flyter i asfalten (eller beleggningsteinen, betongdekket e.l). Mao er den litt teleskopisk. Flyterammer fra Furnes jernstøperi kan typisk heves maks 13 cm. Flyteramme er mest brukt. Så for å heve et "kumlokk" med flyteramme holder det (om det ikke er hevet maks) å løfte rammen litt opp med ett spett og kile steinn e.l. under. Må rammen heves mye eller det er benyttet fast ramme må kummen bygges opp med skjøteringer i enten betong eller komposittmateriale.