HSt
   #51
 37,491     Lillestrøm kommune     0
Under en kollisjon så vil en få rotasjon på en henger så last vil kunne fly ut fremover, dere som kjøper hengere med hjul under får trolig større rotasjon enn vi som kjøper hengere med lavere tyngdepunkt

Hvis det er store kasser som fraktes så vil en lettere oppnå ideelle forhold

I tillegg trengs det å holde lasten fra å skli bakover fordi stropper som tar vekt forover blir slakke når godset sklir bakover, og det gjør det

Ikke så mange som har kjøpt dyre friksjons gummimatter til hengerne sine.

  (trådstarter)
   #52
 1,126     Østfold     0
Leca og sementsekker sitter ganske godt på en ren tilhengerbunn. Tror dere vegvesenet gjorde tester av friksjonen sideveis bakover og fremover før anmeldelsen ble sendt?

Leca er lett men skarpt og kan ha god friksjon og overholde kravene som er gitt.

Jeg tenker at politijuristen vil slite med å formulere en bot basert på manglende nett eller at leca ikke var helt rigid blokkert mot forlemmen.

Han burde nøye seg med (forenklet?) forelegg for lys og bremser, det er det ingen som ville kranglet på.

Noen som gidder måle kraften for skyve en lecablokk i henger?
HSt
   #53
 37,491     Lillestrøm kommune     0
Det er ikke rart at det går galt når en tror dette han skriver over, det er spinngalt

Blikkene vil komne flygende som kanonkuler. En må bare håpe at det bare skader de som ikke følger hva som må gjøres og ikke skader uskyldige 3.parter
   #54
 359     Sandnes      0
Leca og sementsekker sitter ganske godt på en ren tilhengerbunn. Tror dere vegvesenet gjorde tester av friksjonen sideveis bakover og fremover før anmeldelsen ble sendt?

Leca er lett men skarpt og kan ha god friksjon og overholde kravene som er gitt.

Jeg tenker at politijuristen vil slite med å formulere en bot basert på manglende nett eller at leca ikke var helt rigid blokkert mot forlemmen.

Han burde nøye seg med (forenklet?) forelegg for lys og bremser, det er det ingen som ville kranglet på.

Noen som gidder måle kraften for skyve en lecablokk i henger?

Vet ikke om du sitter og godter deg og at du bruker diskusjonen som et tidsfordriv.

Lecablokker kan flyttes relativt lett med 1 eller 2 fingre.
Jekkestropper skal ikke holde på lasten horisontalt, de brukes til å øke friksjonen mellom lasten og planet til tilhengeren. Altså de dyttes nedover.
Jo høyere vekt, jo mer friksjon oppstår mellom de to.
Et av hovedargumentene til leca er at det er et lett materiale, da vil jo det tilsi lav friksjon, ikke sant?
  (trådstarter)
   #55
 1,126     Østfold     0
"Et av hovedargumentene til leca er at det er et lett materiale, da vil jo det tilsi lav friksjon, ikke sant?"

Nei. Leste du linken fra Inge? Friksjonen er en koeffisient.
   #57
 2,839     4
Ikke så mange som har kjøpt dyre friksjons gummimatter til hengerne sine.


Jekkestropper skal ikke holde på lasten horisontalt, de brukes til å øke friksjonen mellom lasten og planet til tilhengeren. Altså de dyttes nedover.
Jo høyere vekt, jo mer friksjon oppstår mellom de to.
Et av hovedargumentene til leca er at det er et lett materiale, da vil jo det tilsi lav friksjon, ikke sant?

1: Grov betong mot treverk har faktisk enda høyere friksjon. Ikke nok til å holde forover, men i alle andre retninger.

2: Nå beskriver du den minst effektive måten å bruke en stropp på. Skal du holde et tonn på plass med en friksjon på 0.2, så kreves det faktisk FEM stropper (med 1700daN surrekapasitet og fire tonn bruddstyrke) for å presse tilstrekkelig ned. (tabellen som viser at en stropp holder 0,21 tonn) Legger du stroppen som en grimesurring, så holder det med bare en. (nå er tabellene for tunge kjøretøy og 0,8/80% forover, så for lette vare/personbiler og hengere er den for "snill".

3: Nå har du gått i samme fella (bare omvendt) som alle lastebilsjåfører som tenker "dette er så tungt at det står av seg selv uten sikring". Med samme friksjonskoeffisient, så sklir et betongelement på 10 tonn og en betongblokk på 10kg samtidig. Blokka klarer du riktignok skyve for hånd (med en friksjon på 0,5 krever det 0,5x vekta, dvs 5kg kraft), det klarer du ikke med elementet på 10 tonn (som du må dytte på med 5 tonn), men kreftene som virker på dem ved sving, akselerasjon og bremsing er direkte proporsjonale med vekta (egentlig massen, men så lenge vi holder oss på jorda kan vi jo regne masse og vekt som noenlunde identiske), slik at ved en friksjon på 0,5 så slipper det ved en G-kraft på 0,5G.

   #58
 359     Sandnes      2
Ikke så mange som har kjøpt dyre friksjons gummimatter til hengerne sine.


Jekkestropper skal ikke holde på lasten horisontalt, de brukes til å øke friksjonen mellom lasten og planet til tilhengeren. Altså de dyttes nedover.
Jo høyere vekt, jo mer friksjon oppstår mellom de to.
Et av hovedargumentene til leca er at det er et lett materiale, da vil jo det tilsi lav friksjon, ikke sant?

1: Grov betong mot treverk har faktisk enda høyere friksjon. Ikke nok til å holde forover, men i alle andre retninger.

2: Nå beskriver du den minst effektive måten å bruke en stropp på. Skal du holde et tonn på plass med en friksjon på 0.2, så kreves det faktisk FEM stropper (med 1700daN surrekapasitet og fire tonn bruddstyrke) for å presse tilstrekkelig ned. (tabellen som viser at en stropp holder 0,21 tonn) Legger du stroppen som en grimesurring, så holder det med bare en. (nå er tabellene for tunge kjøretøy og 0,8/80% forover, så for lette vare/personbiler og hengere er den for "snill".

3: Nå har du gått i samme fella (bare omvendt) som alle lastebilsjåfører som tenker "dette er så tungt at det står av seg selv uten sikring". Med samme friksjonskoeffisient, så sklir et betongelement på 10 tonn og en betongblokk på 10kg samtidig. Blokka klarer du riktignok skyve for hånd (med en friksjon på 0,5 krever det 0,5x vekta, dvs 5kg kraft), det klarer du ikke med elementet på 10 tonn (som du må dytte på med 5 tonn), men kreftene som virker på dem ved sving, akselerasjon og bremsing er direkte proporsjonale med vekta (egentlig massen, men så lenge vi holder oss på jorda kan vi jo regne masse og vekt som noenlunde identiske), slik at ved en friksjon på 0,5 så slipper det ved en G-kraft på 0,5G.

1) Det er korret.

2) Nå er det snakk om sikring av noen lecablokker (nokså sikker på at disse ikke veier 1 tonn), å bruke grimesurring blir i dette tilfellet ukurrant. Hvilke sikringsmetoder må vurderes til hvert enkelt tilfelle av lasting, hvilke er best for fasong/vekt på lasten.

3) Mener du treghetskreftene? Friksjonskraften øker sammen med vekten, ergo må man sikre uansett tyngde.
Med usikret lecablokker kan disse hoppe og forflytte seg i små humper i middels fart og sving, samme gjelder forsåvidt last på 10 tonn, men da tror jeg du ødelegger hengeren ved landing, samt håper jeg du hadde kjørt mer varsomt med så tung last kontra noen lecablokker.
Så det er større sannsynlighet for at lecablokkene forflytter seg en den teoretiske lasten du nevner.

Som nevnt tidligere ville jeg ha lagt lecablokkene intill karmen mot bilen og sikret med stropp.

Litt rart at det fortsatt er krangling om dette i det hele tatt. Laughing

Og sånn til slutt så hadde 7/8 lecablokker fint passet inn i de aller fleste bagasjerom, så det hele kunne vært unngått. :) 
  (trådstarter)
   #59
 1,126     Østfold     0
"Som nevnt tidligere ville jeg ha lagt lecablokkene intill karmen mot bilen og sikret med stropp."

Da tar du ikke hensyn til last på kula ref video. For mye last foran er også farlig.
Lasten skal ligge over akslingen.

Hadde jeg vært myndighet ville jeg heller anmeldt deg for  farlig last med et halvt tonn foran i hengeren eller opprinnelig rogalending med en leca i avstand til forlemmen:)
   #60
 359     Sandnes      1
"Som nevnt tidligere ville jeg ha lagt lecablokkene intill karmen mot bilen og sikret med stropp."

Da tar du ikke hensyn til last på kula ref video. For mye last foran er også farlig.
Lasten skal ligge over akslingen.


Måtte forstørre teksten da den var mini, ahem.
Det er snakk om maks 100kg på lecablokkene, min bil skal ha maks 75kg på kulen. Karmen er ikke så altfor langt unna akslingen på hengeren, så selve kuletrykket er minimalt i forhold til lasten. Den blir ihvertfall ikke over 75kg, det er sikkert.
For mye last forran er farlig, det er korrekt. Men ikke i dette tilfellet.
Igjen sirkler du tilbake til "Ja, men men sånn og sånn" og "hvorfor laste sånn når du skal laste X sånn?", det er ikke det du startet tråden med. Her er det snakk om 7-8 lecablokker, ikke sementsekker eller alt annet.
Hadde jeg vært myndighet ville jeg heller anmeldt deg for farlig last med et halvt tonn foran i hengeren eller opprinnelig rogalending med en leca i avstand til forlemmen:)

Her fikk jeg bevis på at du faktisk bare sitter og kuker. Smile