2,659
29
3
Bergen kommune innfører datokjøring på europavei, lovlig?
2,435
Hordaland
0
Bergen kommune innfører datokjøring fom. i morgen, 06.01.16, som et tiltak mot dårlig luftkvalitet og høye måleverdier.
Datokjøringen gjelder for passering av ÿtre bomring, med en rekke unntaksregler. I hovedsak er det vanlig personbiltransport som vil bli rammet av tiltaket, hvor biler med skiltnummer som slutter på partall kan kjøre på partallsdager, og skiltnummer som slutter på oddetall kan kjøre på oddetallsdager.
Utfordringen, slik jeg ser det, er at europavei E39 passerer gjennom ytre bomring. All gjennomgangstrafikk på europaveien mellom Kristiansand og Trondheim som skal krysse Bergen blir berørt av tiltaket med datokjøring.
Er det sannsynlig at Bergen kommune har hjemmel for å innføre datokjøring på en europavei?
Det finnes et par muligheter for å opprette omkjøringsruter, men dette krever utstrakt skilting og informasjon til trafikantene. Når datokjøring nå innføres for europaveien; vil det være et naturlig krav at Bergen kommune oppretter skiltet omkjøringsruter for europaveien?
Datokjøringen gjelder for passering av ÿtre bomring, med en rekke unntaksregler. I hovedsak er det vanlig personbiltransport som vil bli rammet av tiltaket, hvor biler med skiltnummer som slutter på partall kan kjøre på partallsdager, og skiltnummer som slutter på oddetall kan kjøre på oddetallsdager.
Utfordringen, slik jeg ser det, er at europavei E39 passerer gjennom ytre bomring. All gjennomgangstrafikk på europaveien mellom Kristiansand og Trondheim som skal krysse Bergen blir berørt av tiltaket med datokjøring.
Er det sannsynlig at Bergen kommune har hjemmel for å innføre datokjøring på en europavei?
Det finnes et par muligheter for å opprette omkjøringsruter, men dette krever utstrakt skilting og informasjon til trafikantene. Når datokjøring nå innføres for europaveien; vil det være et naturlig krav at Bergen kommune oppretter skiltet omkjøringsruter for europaveien?
Signatur
Finner du noen bestemmelser som du mener kan brukes for å gå til juridiske skritt for å få kjent datokjøringen ulovlig, vil jeg følge saken med stor interesse. Det vil komme opp en rekke prinsipielle spørsmål. F.eks. hvor absolutt er forbudet mot å stenge en slik "beskyttet" vei - kan den heller ikke stenges dersom det har vært en trafikkulykke med en gasstransport, der det er risiko for helsefare? Eller kan veien stenges hvis det er helsefare i tolv timer, men ikke hvis det er helsefare i tolv dager?
Hvilke veier skal kunne beskyttes mot stenging på denne måten? Skal det være avgrenset til visse nummerserier, eller bestemt av den samfunnsmessige viktigheten av vegen? Skal det være en forhåndserklært liste av veier, eller bør det kunne gjøres skjønnsmessige vurderinger, som evt. kan apelleres til kongen i statsråd?
Hva med stenginger av beskyttede veier, forårsaket at naturen (alene), som veier som blir stengt av ras, tett snøfokk osv? Skal myndigheten ha en forpliktelse til å alltid, til enhver tid uansett forhold holde veiene åpne?
Siden du nevner omkjøring: Skal det påligge myndighetene et absoutt ansvar for å alltid ha alternative kjørerruter, men en gitt grense på tillegget i distanse/kjøretid? (Skal du fra Trondheim til Kristiansand har du alltids mulighet for omkjøring via E6 og E18!)
Man kan naturligvis se på akkurat denne saken spesifikt, men hvis Bergen kommune blir nektet å innføre datokjøring har det så stor betydning at det absolutt bør behandles som grunnleggende prinsippspørsmål som bør belyses av Høyesterett, slik at landets bilister får slått fast hvilke krav de har på å kjøre der de ønsker, med en klar avgrensing av de forhold som kan interferere med bilistenes rettmessige krav på adgang til veiene.
I praksis betyr det at all gjennomgangstrafikk for E39 møter veggen når de kommer til Bergen kommune de neste dagene.
Se for deg å innføre datokjøring på E18 innenfor ytre bomring i Oslo. Det er akkurat hva som blir innført i Bergen fra og med i morgen. Det varsles ikke nasjonalt, det varsles ikke som trafikkmelding, og det vil ikke bli skiltet omkjøring.
Datokjøringen vil gjelde all biltrafikk. Om du er E39 trafikant mellom nord og sør, så gir ikke dette unntak for å følge E39 gjennom sentrum.
E18 i Oslo er et godt eksempel på mange måter, det er minimalt med omkjøringsmuligheter utenfor bomringen. Det samme gjelder for E39 i Bergen.
Og ingen familie på ferietur behøver takle gråtende barn i baksetet - det holder med ett barn, så det blir tre i bilen: Da kan du kjøre når som helst på døgnet, alle dager.
Det blir heller ingen katastrofe for godstransport og næringsliv: Kjøretøy benyttet til næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste kjører som før.
Det er snakk om tre dager. Ihverfall slik det ser ut nå, vil helgetrafikken gå uten restriksjoner.
De som rammes er ensomme sjåfører / par (eller rettere sagt halvparten av dem) som ikke driver yrkeskjøring og ikke kan vente til kvelden med å passere byen, men som er ute på langtur en hverdag i januar. Det kan nok hende det finnes noen slike, men i all hovedsak stopper man vel de det er intensjonen å stoppe, og ikke så mange andre.
Jeg tror ikke dette er noe å ta til domstolen i Strasbourg.
Det blir innført en rekke unntak som du nevner, både i forhold til antall personer i bilen, yrkeskjøretøyer, og lignende.
Ett av unntakene burde eksempelvis være å unnlate E39 strekningen fra datokjøringen. Samtidig ser jeg at dette mest sannsynlig vil medføre at tiltaket i seg selv har null hensikt, da det ikke vil begrense biltrafikken slik det er tiltenkt.
Ettersom Bergen kommune har valgt å pålegge Politiet om å innføre datokjøring for E39, så mener jeg dette burde utløst krav om informasjon til E39 trafikanter nasjonalt sett. Statens Vegvesen har en informasjonsside for trafikkmeldinger. Datokjøringen som berører E39 de kommende dagene er ikke nevnt.
http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger?type=veg&vegkategorier=Ev+%2F+Rv&vegnummer=39
Likeens burde det vært krav om skiltet omkjøringsmuligheter. Den yngre generasjon vil klare seg fint med GPS og smarttelefoner. Jeg syntes det er feil at det er den eldre generasjon som igjen blir hardest rammet av dårlig informasjon fra myndighetene.
Svar på e-post fra Bergen kommune i kveld:
At de skal vente f.eks. fra kl 10 til kl 22 for å kjøre videre opp Vestlandet høres fortsatt tullete ut, men kan en finne den omtalte kjerreveien så kan den kanskje løse problemet for disse. (Ellers har vel kommunen satt opp varmestuer til disse bilistene, inn til Bergen kan de jo ikke kjøre). I Italia er det bomstasjon der en henter "fra bilett" de får sette opp en slik automat langs E39 langt nok fra bykjernen og la disse kjøre gjennom E39.
Denne kjerreveien gir kanskje 3x utslipp av bilen på E39?