2,659    29    3  

Bergen kommune innfører datokjøring på europavei, lovlig?

 2,435     Hordaland     0
Bergen kommune innfører datokjøring fom. i morgen, 06.01.16, som et tiltak mot dårlig luftkvalitet og høye måleverdier.

Datokjøringen gjelder for passering av ÿtre bomring, med en rekke unntaksregler. I hovedsak er det vanlig personbiltransport som vil bli rammet av tiltaket, hvor biler med skiltnummer som slutter på partall kan kjøre på partallsdager, og skiltnummer som slutter på oddetall kan kjøre på oddetallsdager.

Utfordringen, slik jeg ser det, er at europavei E39 passerer gjennom ytre bomring. All gjennomgangstrafikk på europaveien mellom Kristiansand og Trondheim som skal krysse Bergen blir berørt av tiltaket med datokjøring.

Er det sannsynlig at Bergen kommune har hjemmel for å innføre datokjøring på en europavei?

Det finnes et par muligheter for å opprette omkjøringsruter, men dette krever utstrakt skilting og informasjon til trafikantene. Når datokjøring nå innføres for europaveien; vil det være et naturlig krav at Bergen kommune oppretter skiltet omkjøringsruter for europaveien?
Signatur

   #1
 3,593     0
Det ligger i ditt spørsmål en antagelse om at bilister ubetinget har krav på adgang til visse veier (her: europaveier), at mydighetene ikke kan nekte ferdsel på disse veiene. Hvis et slikt krav kan begrunnes som "naturgitt" (nærmest i stil med menneskerettene), slik at det gjelder implisitt, uten å være formalisert eller erklært noe sted, blir jeg ganske forbauset. Men jeg har heller aldri vært borti noe erklært, formalisert krav på å få kjøre på veier tilhørende et gitt identifikasjonssystem, slik at myndighetene ikke under noen omstendighet kan nekte kjøring, heller ikke ved akutt helsefare.

Finner du noen bestemmelser som du mener kan brukes for å gå til juridiske skritt for å få kjent datokjøringen ulovlig, vil jeg følge saken med stor interesse. Det vil komme opp en rekke prinsipielle spørsmål. F.eks. hvor absolutt er forbudet mot å stenge en slik "beskyttet" vei - kan den heller ikke stenges dersom det har vært en trafikkulykke med en gasstransport, der det er risiko for helsefare? Eller kan veien stenges hvis det er helsefare i tolv timer, men ikke hvis det er helsefare i tolv dager?

Hvilke veier skal kunne beskyttes mot stenging på denne måten? Skal det være avgrenset til visse nummerserier, eller bestemt av den samfunnsmessige viktigheten av vegen? Skal det være en forhåndserklært liste av veier, eller bør det kunne gjøres skjønnsmessige vurderinger, som evt. kan apelleres til kongen i statsråd?

Hva med stenginger av beskyttede veier, forårsaket at naturen (alene), som veier som blir stengt av ras, tett snøfokk osv? Skal myndigheten ha en forpliktelse til å alltid, til enhver tid uansett forhold holde veiene åpne?

Siden du nevner omkjøring: Skal det påligge myndighetene et absoutt ansvar for å alltid ha alternative kjørerruter, men en gitt grense på tillegget i distanse/kjøretid? (Skal du fra Trondheim til Kristiansand har du alltids mulighet for omkjøring via E6 og E18!)

Man kan naturligvis se på akkurat denne saken spesifikt, men hvis Bergen kommune blir nektet å innføre datokjøring har det så stor betydning at det absolutt bør behandles som grunnleggende prinsippspørsmål som bør belyses av Høyesterett, slik at landets bilister får slått fast hvilke krav de har på å kjøre der de ønsker, med en klar avgrensing av de forhold som kan interferere med bilistenes rettmessige krav på adgang til veiene.
  (trådstarter)
   #2
 2,435     Hordaland     1
Det som er mest oppsiktsvekkende i denne saken er at tiltaket vil ramme folk nasjonalt sett, uten at dette er varslet. Statens Vegvesen har ikke publisert noen trafikkmeldinger om at E39 gjennom Bergen blir berørt av innført datokjøring. Denne informasjonen får du først når du møter infotavlene noen kilometer før bomringen. Videre opplyser informasjonssenteret og trafikketaten i Bergen kommune om at det ikke vil bli skiltet omkjøringsruter for E39.

I praksis betyr det at all gjennomgangstrafikk for E39 møter veggen når de kommer til Bergen kommune de neste dagene.
Signatur
HSt
   #3
 37,518     Lillestrøm kommune     0
Jeg kjenner ikke lokalgeografien, men dette virker å være samme logikk som Oslo kommune brukte når de i fjor stengte Ring2 for så å sende all trafikk forbi 5 skoler i stedenfor den korte rette veien de stengte. Som TS beskriver det må jo da skiltes ut fra alle tettsteder i hele riksveiens lengde både syd og nord for dette. Det virker som de tenker datokjøring for alle biler som kjører med destinasjon sentrum ? Det burde være gjennomførtbart.
  (trådstarter)
   #4
 2,435     Hordaland     0
Problemet i Bergen er at E39 går omtrent gjennom sentrum, litt på samme måte som E18 gikk gjennom Oslo tidligere. Nå er E18 i Oslo senket ned i tunnel, mens i Bergen går E39 fortsatt i dagen gjennom sentrum.

Se for deg å innføre datokjøring på E18 innenfor ytre bomring i Oslo. Det er akkurat hva som blir innført i Bergen fra og med i morgen. Det varsles ikke nasjonalt, det varsles ikke som trafikkmelding, og det vil ikke bli skiltet omkjøring.
Signatur
HSt
   #5
 37,518     Lillestrøm kommune     0
Da må de mene at avkjøring fra veien ikke et lov... De kan ikke være så dumme hvis det ikke er en vei rundt.
  (trådstarter)
   #6
 2,435     Hordaland     0
Det er én vei rundt, en gammel kjerrevei uten gul midtstripe, hvor det er frykt for en del trafikkaos når datokjøringen innføres. Men; denne omkjøringsveien vil ikke bli skiltet, i følge informasjonssenteret og trafikketaten i Bergen kommune.

Datokjøringen vil gjelde all biltrafikk. Om du er E39 trafikant mellom nord og sør, så gir ikke dette unntak for å følge E39 gjennom sentrum.

E18 i Oslo er et godt eksempel på mange måter, det er minimalt med omkjøringsmuligheter utenfor bomringen. Det samme gjelder for E39 i Bergen.
Signatur
   #7
 1,749     Norge     0
Tror ikke dette er lov. Oslo kommune prøvde å sette en "miljø fartsgrense" Men Politiet fant ikke dette som ulovlig. Da blir det året senere en permanent nedsatt fartsgrense.

   #8
 3,593     0
Jeg ser på nrk.no at for det første er ikke E39 absolutt sperret - tredelen av døgnet er den like åpen som før (fra 22:00 til 06:00). Så du må kanskje innrette deg litt, men du kommer forbi Bergen.

Og ingen familie på ferietur behøver takle gråtende barn i baksetet - det holder med ett barn, så det blir tre i bilen: Da kan du kjøre når som helst på døgnet, alle dager.

Det blir heller ingen katastrofe for godstransport og næringsliv: Kjøretøy benyttet til næringsvirksomhet eller offentlig tjeneste kjører som før.

Det er snakk om tre dager. Ihverfall slik det ser ut nå, vil helgetrafikken gå uten restriksjoner.

De som rammes er ensomme sjåfører / par (eller rettere sagt halvparten av dem) som ikke driver yrkeskjøring og ikke kan vente til kvelden med å passere byen, men som er ute på langtur en hverdag i januar. Det kan nok hende det finnes noen slike, men i all hovedsak stopper man vel de det er intensjonen å stoppe, og ikke så mange andre.

Jeg tror ikke dette er noe å ta til domstolen i Strasbourg.
  (trådstarter)
   #9
 2,435     Hordaland     0
Jeg har ikke noe i mot tiltaket som innføres. Det som er poenget her er europaveien som blir berørt, og momentene rundt det.

Det blir innført en rekke unntak som du nevner, både i forhold til antall personer i bilen, yrkeskjøretøyer, og lignende.

Ett av unntakene burde eksempelvis være å unnlate E39 strekningen fra datokjøringen. Samtidig ser jeg at dette mest sannsynlig vil medføre at tiltaket i seg selv har null hensikt, da det ikke vil begrense biltrafikken slik det er tiltenkt.

Ettersom Bergen kommune har valgt å pålegge Politiet om å innføre datokjøring for E39, så mener jeg dette burde utløst krav om informasjon til E39 trafikanter nasjonalt sett. Statens Vegvesen har en informasjonsside for trafikkmeldinger. Datokjøringen som berører E39 de kommende dagene er ikke nevnt.

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger?type=veg&vegkategorier=Ev+%2F+Rv&vegnummer=39

Likeens burde det vært krav om skiltet omkjøringsmuligheter. Den yngre generasjon vil klare seg fint med GPS og smarttelefoner. Jeg syntes det er feil at det er den eldre generasjon som igjen blir hardest rammet av dårlig informasjon fra myndighetene.

Svar på e-post fra Bergen kommune i kveld:
Hei,

Det er politiet som har hjemmel til å stoppe trafikk og i denne saken er det et samarbeid mellom etatene. Vi er ikke kjent med at det er skiltet omkjøringsruter for E39.

Med vennlig hilsen
Informasjonssenteret i samarbeid med Trafikketaten i Bergen kommune

Signatur
HSt
   #10
 37,518     Lillestrøm kommune     0
Siden disse gjennomgsbilistene nesten ikke finnes så kunne de unntas fra regelen ...

At de skal vente f.eks. fra kl 10 til kl 22 for å kjøre videre opp Vestlandet høres fortsatt tullete ut, men kan en finne den omtalte kjerreveien så kan den kanskje løse problemet for disse. (Ellers har vel kommunen satt opp varmestuer til disse bilistene, inn til Bergen kan de jo ikke kjøre).  I Italia er det bomstasjon der en henter "fra bilett" de får sette opp en slik automat langs E39 langt nok fra bykjernen og la disse kjøre gjennom E39.

Denne kjerreveien gir kanskje 3x utslipp av bilen på E39?