1,840    17    1  

Feil benkeplate - dekker reklamasjon montering?

 53     0
Har kjøpt nytt kjøkken inkl. benkeplater, men uten montering. Har fått feil benkeplate og lurer på om det er vanlig å kreve montering / utbedring også? Alle jeg har snakket med sier dette, men kjøkkenleverandøren som jeg foreløpig ikke ønsker å nevne navn på, innrømmer at det er garantisak og vil levere nye plater/vask inkl. frakt men ikke selve utskiftingen. 

Litt mer info: Vi oppdager først når innleid kjøkkenmontør har montert opp skrog og begynt å montere benkeplater at det er levert hvit istedenfor svart benkeplate. Dette ble ikke oppdaget tidligere pga beskyttelsefolie som ikke fjernes før under montering… Vi ringte umiddelbart kjøkkenleverandør, og de var raske og sa at dette skulle de ordne opp i da det er garantisak mot benkeplateleverandør for deres del.  Det vil jo si at de slipper unna, benkeplateleverandør må levere nye benkeplater+innfelt vask på egen regning, og vi som kunde sitter igjen med 3 ukers forsinket kjøkken (inkl. ulempene med logistikk og oppbevaring) samt at vi må hyre inn kjøkkenmontør til å bytte inn benkeplatene igjen…. Ref. forbrukerrådets hjemmesider, er dette noe jeg kan henvise til, har eventuellt forbrukerkjøpsloven samme ordlyd? 

"Så snart det er slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal han tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg, og selger kan normalt ikke forsøke å reparere den samme feilen mer enn to ganger."

For ordens skyld så ønsker vi kun å kreve utskifting av selve benkeplatene, da vi har klart å leve med hvite benkeplater i mellomtiden.

   #1
 6,757     Akershus     0
interessant problemstilling. spørs litt hva som er vanlig i bransjen, tviler på at dere kan kreve noe mer enn ny benkeplate. litt OT, dersom elektrikeren vi bruker må skifte noe som ikke virker, og dette er en reklamasjonssak , får de ikke dekket mer enn delen som byttes. dvs at medgått arbeidstid må bekostes av elektriker selv...


.Thag
   #2
 130     0
Ser du på det som en vare som er levert, som da klart er levert feil, så får dere en ny vare. Den biten ser jeg på som veldig enkel. Montering er utenom.

En seriøs leverandør ville nok gått med på en økonomisk kompensasjon her, med litt overtalelse.
   #3
 154     0
Når hadde du mulighet til å oppdage feilen? Hva sier leveringsvilkårene? Veldig mange har leveringsvilkår som sier innen hvilken tidsfrist du har på å oppdage feil ved leveransen.
   #4
 7,686     Bærum     1
Du har nok bare krav på omlevering. Det står også i det du refererte. Hadde du bestilt montering også fra leverandøren ville det stilt seg annerledes. Når du i tillegg har kunnet benytte de feilleverte benkeplatene i mellomtiden har du vel ikke noen sterk sak. Du kan jo prøve å få dekket ekstrakostnadene, men det er ikke sikkert de går med på det. Du får lese det som står med liten skriv i leveringsvilkårene.

Thag.
Er du sikker på at elektrikeren ikke får dekket reklamasjonsarbeid? Det er vel ganske vanlig.
  (trådstarter)
   #5
 53     0
Oppdaget det 2-3 uker etter benkeplater var levert,
men det stod riktig farge (den vi skulle ha) i papirer og beskyttelsefolie gjorde at vi ikke oppdaget at det var feil farge når vi mottok den.

"Det skal ikke være til vesentlig ulempe for deg". Det er helt klart en vesentlig ulempe å måtte betale for å få kjøkkenmontør inn igjen og skifte ut denne. Spørsmålet er, er dette å tolke som en rettighet forbruker har? Det er jo de som har forårsaket dette.

Vi ønsket i utgangspunktet å kjøpe montering gjennom kjøkkenleverandør, men de hadde ikke denne tjenesten, og ingen av snekkerne på listen deres over anbefalte montører hadde kapasitet til å hjelpe med det første.. uansett uvesentlig, hvorfor skal det være forskjell på med og uten montering når det var benkeplata som er problemet?
HSt
   #6
 37,810     Lillestrøm kommune     0
Er montering med så er dette en del av hele pakken og dermed en del av mangelen. Men ser problemstillingen men ikke sikker på at dere alikevel får det dekket. Det var ingen etiketter som viste gal farge ? Normal ville dere spart timer på montasjen som ikke ville blitt gjort og dermed bare fått reisekostnader e.l. i tillegg. Det er derfor helt esensielt at dere aldri kunne klare å oppdage feilen før montasje.
  (trådstarter)
   #7
 53     0
Pakkseddel og all annen merking var riktig, så det var en glipp i produksjonens kvalitetsikring. Men om det har noe betydning så er det ifølge det du skriver grunnlag for å få dekket ekstra reisekost/merkost i forbindelse med å få inn montør i 2 omganger, om vi hadde oppdaga det med engang? Men da hadde vi hatt en annen case, 3 uker uten benkeplate og vask som det hadde vært enda mer ulempe og utfordringer med...

HSt
   #8
 37,810     Lillestrøm kommune     0
Jeg er som jeg skriver ikke sikker, men firmaet er sikkert ikker helt urimelige så hadde kravet vært kun dekking av kun reisekostnader så hadde de vel trolig godkjent det. At dere hadde fått andre ulemeper tror jeg dere også måtte leve med, så lenge de avhjelper så raskt det lar seg gjøre. Vet du hva slags kostnad dere snakker om her ?
  (trådstarter)
   #9
 53     0
Det er nok noen tusenlapper (3-5k) å få montør inn igjen, skifte ut benkeplate, få alt bent og fint og gjøre de siste justeringene som ble utestående da vi ikke hadde riktig benkeplate først.... problemet er at jeg oppmever firmaet svarer slik mange store firma gjør når det gjelder reklamasjon.

Minner litt om sånn som Elkjøp og andre giganter opererer, prøver seg først da kundene ofte ikke kjenner rettighetene sine, og så jekker de seg med en gang de merker at kundene kjenner garantirett, forbrukerkjøpslov osv.

Hadde akuratt en sak med ny tørketrommel (under 1 år) som var inne til reparasjon i over 1 måned uten å få ny, hadde jeg kjent reglene i forkant hadde jeg hatt krav på lånemaskin osv. De fortalte de selvfølgelig ingenting om i forkant og prøvde så godt de kunne å slippe unna, og skyve ansvaret over på sin leverandør :@@
   #10
 7,686     Bærum     0
Du har rett i at firmaene prøver seg. Man kommer mye lenger hvis man kjenner lovverket. Det er trist det er sånn. Denne saken er en gråsone. Du har fått en vareleveranse der en vare var feil. Leverandøren kan da foreta omlevering. Om du skal ha dekket følgeskader er spørsmålet. Du kan få støtte i Forbrukerkjøpsloven § 33 om erstatning. Den ville jeg sett nærmere på.