788
8
0
Hvilken vei skal reklamasjon gå innenfor nybygg garanti periode
194
Nord-Norge
0
Hvilken vei skal reklamasjon gå, når en bolig er videresolgt innenfor garanti perioden for nybygg?
Skal henvendelser fra ny kjøper gå til selger, eller kan kjøper gå direkte på byggherre (dvs forrige selger)?
Noen konkrete regler på dette?
Skal henvendelser fra ny kjøper gå til selger, eller kan kjøper gå direkte på byggherre (dvs forrige selger)?
Noen konkrete regler på dette?
Signatur
Jeg er byggherre, bygde for salg, men ikke igjennom firma (også et moment som gjør meg usikker på hvilken lov som gjelder). Rekken blir da slik:
Total entreprenør
Byggherre
Første kjøper (ca 2 år siden)
Ny kjøper
Det var mye "mas" fra første kjøper, men vi var flinke å respondere, svarte på henvendelser og kom på befaring både i tide og utide (bisto til og med når det var forhold som ikke var noe vi kunne holdes ansvarlig for). Første kjøper har nå solgt, og ny kjøper er allerede i gang med å "klage" på diverse, og første kjøper hadde bare henvist henne til oss med å gi henne et telefonnummer. Men har ikke første kjøper (som er kontraktspart) en form for ansvar her? Tenker da på at første kjøper har solgt boligen etter befaring med ny kjøper, og ingenting ble påpekt, men nå noen få måneder etter overtakelse kommer det opp småting som feks. sprekk i fuge og ulyd i ventilasjon og det eneste første kjøper da gjør er å gi kontakt info til byggherre (oss). Lurer da på hvilken konkret lov og paragraf som egentlig gjelder. Jeg hadde i allefall trodd at det i så måte skulle gå skriftlig fra ny kjøper til første kjøper, så videre skriftlig fra første kjøper til byggherre (og videre fra bygherre til totalentreprenør). Men det kan jo virke litt som at ny kjøper kan velge selv, så lenge det er innen garantitiden på 5 år..
https://www.facebook.com/logodesignerne/
Ventilasjon er nå en ting. Men ta foreksempel "sprekk i fuge". Vi hadde dette på 1 års befaring, da var det uenighet. Kjøper mente dette var en klar reklamasjonssak, vi rettet kravet videre "nedover" og maler mente at på listefri løsning med vårt nordnorske klima var ikke dette å unngå osv osv (hadde med seg et skriv fra Jotun også). Vi valgte da, for "fredens skyld" å inngå en avtale der vi betalte maler noen tusen for å dra opp å flikke over dette. Vi sa da til kjøper at reklamasjon ikke ble godkjent, men at byggherre alikevel hadde valgt å utbedre dette for denne gang, men at vi ikke ble å komme opp flere ganger for akkurat dette).
Blir å skrive et svar til ny kjøper i neste uke.
https://www.facebook.com/logodesignerne/
Og hvis selger mener dette skal gå på nybygg garanti el. så kan jo selger ta det videre til byggherre, så går ting videre derfra. Poenget er at jeg mener dette burde havne på selgers bord først. Hva med neste gang, hvis henvendelsen gjelder noe selger har "bygd på" i ettertid, så skal jeg få "mas" fra ny kjøper ang. dette (?)
Husker at første kjøper prøvde å ta kontakt direkte med totalentreprenør en gang, da henviste dem umiddelbart til tiltakshaver (dvs byggherre, altså meg). Så måtte jeg ta det videre.
Ja tror du har rett i at det ikke har noe å si om jeg kjører prosjektet som privatperson, eller næring. Forskjellen ligger vel mest sannsynlig bare i beskatning.
https://www.facebook.com/logodesignerne/