591
7
0
Kjøpt bolig - Bør man ta gjennomgang med fagperson etter overtakelse?
8
0
Vi overtar en bolig på seinsommeren. Denne er 15 år gammel, og ser ut til å være godt vedlikeholdt.
Vil dere anbefale å feks hyre en fagperson, eksempelvis byggmester, takstnann, rørlegger, elektriker, for en nøyere gjennomgang? Vi har ingen mistanker om at noe er galt, men ønsker å unngå å 'ryke på en smell'.
Hva er deres erfaringer😊?
Vil dere anbefale å feks hyre en fagperson, eksempelvis byggmester, takstnann, rørlegger, elektriker, for en nøyere gjennomgang? Vi har ingen mistanker om at noe er galt, men ønsker å unngå å 'ryke på en smell'.
Hva er deres erfaringer😊?
Har ytterligere spørsmål vedrørende overtakelse. Kan jeg som kjøper, spørre selger om det er endringer i hht egenerklæring? Jeg er redd for skjeggkre (jaadda, dette er mye omdiskutert). I egenerklæring er det opplyst at det ikke er slike kryp der, men det er noen måneder siden dette ble signert av selger. Skeptisk (..eller 'livredd') som jeg er, ønsker jeg å få det avklart dersom endringer.
Og hva om selger opplyser at de har oppdaget slike, hvordan bør jeg som kjøper forholde meg til dette?
Ved kjøp av ny bolig er det derimot annerledes. Da er det reklamasjon på utførte arbeider som vil være tema. Synes det da er ryddig at selger får beskjed om hvem som vil være med en ukes tid på forhånd. Da kan selger også velge å rette opp det han vet om at en fagperson vil finne på forhånd.
Men en gjennomgang av huset er jo lurt med selger så en kan få litt info som ikke nødvendigvis er naturlig på visning.
Som et utgangspunkt skal eventuelle mangler fremsettes på overtagelsen, men da er det jo som oftest helt åpenbare og synlige mangler. Som kjøper av en bruktbolig har du likevel reklamasjonsmuligheter i maksimalt 5 år etter overtagelse, jf. avhendingsloven §4-19 2.ledd. (skader ikke å ser igjennom både kapittel 4 og 3 i sin helhet).
Du taper derimot reklamasjonsretten om du ikke innen rimelig tid etter du oppdager eller burde ha oppdaget mangelen, reklamerer.
Det du i utgangspunktet kan reklamere på nå er tilbakeholdt informasjon, feil informasjon og skjulte feil og mangler. Å få gehør på reklamasjon for noe som eksempelvis en takstmann avdekker som du kanskje burde oppdaget, blir heller vanskelig.