2,216
47
13
Rett til utbedring og frist for avklaring
148
0
Er det noen juskyndige her?
Vi er i en kjempeklemme; vi har som forbruker kjøpt og betalt fra et stort byggevarehus en stor mengde støpeptodukt som vi avtaler vår håndverker skulle hente ut der og bruke.
Mandag denne uken mens vi er på jobb henter hånverker ut varer som er reservert og betalt av oss og benytter disse i god tro mens vi er på jobb. Når vi kommer hjem og ser at det er brukt feil produkt varsler vi straks byggevarehuset, og forklarer at situasjonen er prekær. De lover å ta fullt ansvar for sin feil.
Neste dag er de litt mer usikre - de ønsker å sjekke nærmere....og de holder de fortsatt på med... sjekker og sjekker juridiske momenter - for å finne ut om de kan snike seg unna antakeligvis .....
For oss er dette ille, det gjelder et bad/vaskerom i huset vi bor i, alt har stoppet opp, forsinkelsen blir nå på mangfoldige uker, og kostnaden har eskalert betraktelig siden feilen oppsto. Vi snakker om en feil som vil koste antakelig rindt 30' å rette opp, muligens mer.
Vi har fått beskjed om at vi ikke kan foreta oss noe som helst før de har avklart det juridiske, og at vi mister retten til erstatning om vi starter oppretting.
Det store spørsmålet jeg trenger svar på er; hvor lenge kan de drøye og trenere og tenke på saken før de mister rett til å rette opp i skaden? Loven sier uten unødig opphold, og uten at de er til ulempe for kjøper....men gir ingen tidsperspektiver. Siden vi nå fredag ettermiddag ikke har hørt noe blir det tidligst mandag vi får tilbakemelding, og i værste fall enda lengre....
Håper noen har noen gode innspill 😔...
Vi er i en kjempeklemme; vi har som forbruker kjøpt og betalt fra et stort byggevarehus en stor mengde støpeptodukt som vi avtaler vår håndverker skulle hente ut der og bruke.
Mandag denne uken mens vi er på jobb henter hånverker ut varer som er reservert og betalt av oss og benytter disse i god tro mens vi er på jobb. Når vi kommer hjem og ser at det er brukt feil produkt varsler vi straks byggevarehuset, og forklarer at situasjonen er prekær. De lover å ta fullt ansvar for sin feil.
Neste dag er de litt mer usikre - de ønsker å sjekke nærmere....og de holder de fortsatt på med... sjekker og sjekker juridiske momenter - for å finne ut om de kan snike seg unna antakeligvis .....
For oss er dette ille, det gjelder et bad/vaskerom i huset vi bor i, alt har stoppet opp, forsinkelsen blir nå på mangfoldige uker, og kostnaden har eskalert betraktelig siden feilen oppsto. Vi snakker om en feil som vil koste antakelig rindt 30' å rette opp, muligens mer.
Vi har fått beskjed om at vi ikke kan foreta oss noe som helst før de har avklart det juridiske, og at vi mister retten til erstatning om vi starter oppretting.
Det store spørsmålet jeg trenger svar på er; hvor lenge kan de drøye og trenere og tenke på saken før de mister rett til å rette opp i skaden? Loven sier uten unødig opphold, og uten at de er til ulempe for kjøper....men gir ingen tidsperspektiver. Siden vi nå fredag ettermiddag ikke har hørt noe blir det tidligst mandag vi får tilbakemelding, og i værste fall enda lengre....
Håper noen har noen gode innspill 😔...
Vårt gulv trengte en spesiell oppbygging pga nok kombinasjonen av lav takhøyde, bæring/selvbærende gulv og vannbåren varme, en kompleks problemstilling han ikke hadde kompetanse på. Jeg tok på meg å finne produktene, og Webers ingeniører for gulv ble til slutt rådspurt. Pga kompleksiteten hadde jeg innen da ombestemt meg på løsning flere ganger og kommunisert det til han. Etter mye frem og tilbake fikk han tilslutt beskjed om at produktet han skulle bruke lå ferdig bestilt og betalt på xx varehus. han skjønte ordene bad og gulvvarme på forsiden av sekkem og hadde ingen grunn til å tro at han ikke hadde fått riktig produkt utdelt av varehusets ansatte.
Kjedelige greier. Dette er advokatmat, og du vil få beskjed om at det er utførende sitt ansvar å sjekke produkter de bruker.
Men feilen ligger 100% ii leveringen, det er et kontraktsbrudd. Jeg som kjøper er forbruker og produktet er til privat bruk, da er det Lov om Forbrukerkjøp som gjelder. Min utførende hadde ikke forutsetning for å skjønne at han brukte feil produkt, det hadde stilt seg annerledes om han hadde vært og kjøpt.
Jeg håper jo de vil ta ansvar, men mitt spørsmål er fortsatt - hvor lenge må vi vente på at xx skal bestemme seg? Vi har et viktig rom i huset som nå står uferdig og ingen ting kan skje før xx har sagt om de er villige eller ikke til å gjøre noe med dette.
Ikke meningen å være frekk, men jeg oppfatter at du synser på flere punkter her - og det kan man ikke i juridiske tolkninger. Påregnelig tap kan ikke begrenses til produktet selv - alle direkte økonomiske tap som følger av feilen innbefattes - ikke bare produktet selv. Det betyr alt som skal til for å rette opp feilen uten at kjøper blir dårligere stilt.
Omlevering er en selvfølge - de har fortsatt ikke levert det jeg har kjøpt - de har levert et helt annet, mye billigere produkt og ikke det jeg kontraktsmessig har kjøpt.
Hovedspørsmålet mitt her er egentlig hvor lenge må jeg vente før selger har tapt retten til å stå for retting? Noen dager, noen uker? Situasjonen er temmelig uholdbar akkurat nå.
Det stemmer, de har levert ut et helt annet produkt enn de ordrebekreftelsen og kassekvittering viser. De visste hva jeg skulle ha på lageret siden jeg snakket med dem først, de hjalp meg å regne ut riktig mengde, de visste ha jeg skulle bruke det til og hvordan gulvet skulle bygges, hvilken armering etc. Produktet ble tatt til side og lagt på en pall de løftet opp på en lagerhylle etter at jeg forlot butikken, salgsordren lå på toppen da pallen ble løftet ned, de ansatte bar varene inn i bilen til han som hentet.