2,554    29    3  

Trøbbel med hastigheten på nettet

 74     0
Vi har i noen måneder slitt med ustabilt nett her i huset, både trådløst og kablet. Etter en mnd med prøving har internettleverandøren vår sagt rett ut at de ikke har noen anelse om hva feilen er, og at de er ganske rådville. Bare så det er sagt så er det en person høyt oppe på teknisk avdeling vi har hatt kontakt med. Vi har fiber og skal i utgangspunktet ha 30/30mbit, men hastigheten vi måler er noen ganger helt nede i 0,5mbit. Måler vi hastigheten 10 ganger iløpet av en dag er hastigheten under 10mbit ca halvparten av gangene. Dette gjelder som sagt både på det trådløse nettet, og når vi bruker kabel.

De begynte med å bytte mediaconverteren da vi målte lave hastigheter via kabel direkte fra mediaconverteren til laptopen. Ingen bedring. Vi fikk ny router, ingen bedring. Vi fikk nok en ny router uten at ting ble bedre. Til sist ble vi bedt om å kjøpe den kraftigste routeren vi fant i butikken da de trodde den routeren de leverte ikke ga sterke nok signaler, men hastigheten er fremdeles lav. Vi har prøvd å bytte kanaler på samtlige routere uten at det heller hjalp.

Så nå håper jeg det er noen smarte personer her som kanskje kan komme med noen forslag som "eksperten" hos leverandøren vår ikke har tenkt på?

HSt
   #1
 36,710     Lillestrøm kommune     0
Ingen ekspert, men på ping hva er responstid ? I mobilnett for noen år siden gikk telenor seg bort i noen servere som hadde så lang responstid. (bruk www vg.no hvis du ikke har noen andre å pinge). Den gang skjønte ikke telenor noen ting.
  (trådstarter)
   #2
 74     0
Det glemte jeg helt å nevne. Ping'en ligger som regel mellom 5-7. Det er et par ganger den har vært oppe i nesten 200, men stort sett ligger den der den bør.

Jeg kan også nevne at de har testet kapasiteten på linjen her i området, og at den var helt fin. Det blir visst brukt bare halvparten av hva de kan levere her. 
KE
   #3
 3,674     Hordaland     0
Du skriver at du måler hastigheten, har du sjekket hvilken hastighet ruteren viser mot fibertilkoblingen? Altså hvilken hastighet porten er satt opp med?
Du kan også kjøre en "tracert 8.8.8.8" og deretter pinge den første adressen tracert viser utenfor ruteren din. Den bør være rask og jevn.
   #4
 2,435     Hordaland     3
Første jeg ville begynt med er å finne frem til speedometer-test som nettleverandøren din benytter.

I og med at du har fiber så er det en viss sannsynlighet for at du enten har linje fra Altibox eller Telenor.

Altibox speedometer:
http://speedometer.altibox.no/

Telenor speedometer:
http://test.telenor.net/

Når du tester linjen, bør du benytte linjetest fra linjeleverandøren for at målingen skal bli så realistisk riktig som mulig. Du må også koble fra alle andre enheter du har i huset, hvor testen utføres ved hjelp av en datamaskin som er koblet til med kabel direkte i hjemmesentralen til fiberleverandøren.

Grunnen til dette er at det er godt mulig linjen din er OK, hvor det er noe av utstyret i huset ditt som gjør at kapasiteten på linjen blir forkludret. Det er ikke nødvendigvis trafikk på linjen som forkludrer hastigheten, det kan være andre konflikter som gjør at Internett- eller nettverkstrafikken ikke går slik den skal.


Første steg:
Ta i bruk den datamaskinen i huset som du har mest tro på. Da tenker jeg på sannsynlighet for virus, malware og lignende ulumksheter. Steng ned programvare som Skype, Spotify, nettleser-faner og andre programmer som benytter seg av Internett som du har kjennskap til på datamaskinen.

Neste steg:
Koble vekk alle kabler fra hjemmesentralen som fiberleverandøren din har levert. Dersom hjemmesentralen din er satt i bridged-mode har det ikke noe å si, så lenge du mottar IP-adresse automatisk. Dersom du har manuelt IP-oppsett på Internett forbindelsen må du eventuelt sette opp dette manuelt på datamaskinen du skal bruke. Dersom hjemmesentralen din har trådløst nettverk aktivert, må du tenke deg om i forhold til hvilke trådløse enheter du har på nettet som du kan deaktivere. Slå av WiFi på mobiltelefoner, nettbrett, og slå av andre datamaskiner og lignende som er tilkoblet det trådløse nettet, inkludert SmartTV osv.

Da er det klart:
Sett i gang en linjetest mot linjeleverandøren din. Dersom du nå får resultater som tilsvarer det du betaler for, så vet du at linjen etter all sannsynlighet fungerer slik den skal. Det er sjeldent at fiberlinjer har varierende hastighet. ADSL linjer og tilsvarende linjer som leveres over kobberkabel kan ha dårlige koblinger under veis, som gjør at linjen kan bli svært ustabil til tider. En fiberkabel vil enten fungere, eller ikke fungere.

Hva er veien videre?
Dersom du får dårlig resultat på linjetest så kan det fortsatt være mye som forkludrer linjen din. Første jeg ville gjort er å utføre en ny linjetest med en annen datamaskin. Dersom du får bedre resultat med en annen datamaskin, har du fått bekreftet at det er noe på datamaskinen din som forkludrer trafikken. Får du samme resultat med en ny datamaskin ville jeg fortsatt å undersøke hva som kan være galt.

Resett:
Får du fortsatt dårlig resultat på linjetest, så ville jeg begynt med å sette opp hjemmesentral på nytt. Dersom du har linje fra Altibox kan du ringe kundeservice og be om at de sletter alle innstillinger på hjemmesentralen din. Hva som er tilfelle hos Telenor og øvrige linjeleverandører må du sjekke opp med leverandøren. Dersom du kun har mediekonverter hvor du selv sørger for ruter så utfører du en resett av ruteren tilbake til fabrikkinnstillinger. Etter du har resett utstyret utfører du en ny linjetest. Dersom du fortsatt får dårlige resultater har du fått bekreftet at linjen din ikke klarer å levere tilstrekkelig kapasitet. Det eneste du kan gjøre da er å forklare hva du har gjort til nå, og be linjeleverandøren om å komme hjem til deg for å utføre en egen uavhengig sjekk - det er rett og slett ikke mer du kan gjøre på egenhånd.

Hva ellers?
Visst du får full speed når alt utstyr i huset er frakoblet, så er det mulig du har noe på nettverket ditt som gjør at trafikken på linjen blir forkludret. Første du bør gjøre er å endre navn og passord til det trådløse nettverket. På denne måten får du mulighet til å sette opp alle trådløse enheter på nytt, hvor du vil få full kontroll over hvilke enheter som er tilkoblet det trådløse nettet. Det er fort gjort å gi ut koden til både naboer og bekjente, og man mister litt oversikten over hvor mange enheter som egentlig har tilgang til nettet. Det kan være smart å legge inn én og én enhet, gjerne med noen timers mellomrom, hvor man bruker nettet aktivt hele tiden. Opplever du plutselig at nettet begynner å sinke igjen, så bør du ta en kontroll av hva som er installert på enhetene du har lagt til på det trådløse nettet.

Videre bør du gjøre det samme med kablede enheter. Koble til én og én enhet, med en viss tid mellom, slik at du får tid til å oppdage om nettet plutselig går saktere.


Andre miks og triks du kan utføre:
Når du utfører PING-test, så opplyser du at dette kan gå veldig tregt til tider.

Jeg støtter meg på tipset til KE med å utføre en tracert. Tracert står for Trace Route, som vil spore opp veien fra én adresse til en annen, hvor du vil få PING-respons fra alle rutere langs ruten.
Trøbbel med hastigheten på nettet - tracert.png - Håvard84

IP-adresse 10.1.0.1 er min egen private ruter internt i huset. Du skal ha en lav responstid til denne ruteren, maksimalt 2 ms. Dersom du får en høy responstid på første ruter så tyder det på at ruteren din oppfører seg noe merkelig. Dersom så er tilfelle, vil ruteren din kunne forsinke all Internett- og nettverkstrafikk, hvor du vil få høye måleresultater for påfølgende responstider.

Litt off-topic:
Jeg syntes Altibox / Lyse har alt for mange rutere i nettet sitt, noe som dessverre er konsekvensen av ringnettet Lyse har valgt å bygge opp. Telenor har et langt mer effektivt nett, slik at om du har fiber fra Telenor så vil du ha rundt halvparten så mange hopp dersom du utfører en tracert mot VG.no.


Flere tips:
Dersom du får full speed på speedometertest mot linjeleverandøren din på første forsøk, så kan det godt være du har noen DNS konflikter som forkludrer trafikken på linjen din. Hver gang du skriver inn www.vg.no i nettleseren, så vil denne forespørselen bli sendt til en DNS server. Vanligvis vil ruteren din fungere som en intern DNS server, hvor den vil mellomlagre alle nettadresser du vanligvis bruker. Når du skriver inn www.vg.no for første gang, så vet ikke ruteren din hva dette domenenavnet egentlig peker mot (IP-adresse). Ruteren din vil sende en DNS forespørsel til DNS serveren til nettleverandøren din. Når DNS serveren til nettleverandøren din responderer, vil din private ruter lagre opplysningene, slik at ruteren din kan videresende deg til riktig sted raskere neste gang. Dersom DNS serveren du benytter til vanlig ikke fungerer som den skal, så vil dette resultere i at trafikken går tregere. Det samme gjelder dersom du har flere DNS servere på nettet ditt, hvor det da blir en konflikt i å respondere på disse DNS forespørslene. Det samme gjelder også dersom nettleverandøren din har en DNS server i hjemmesentralen, hvor du har en påfølgende trådløs ruter som også har en DNS server aktivert. Det blir i et slikt tilfelle en rekke med DNS servere, rutere, brannmurer og funksjoner etter hverandre, noe som vil senke hastigheten i nettet betraktelig.

Tips 1:
Har du hjemmesentral fra nettleverandøren, og en egen privat trådløs ruter, så bør du deaktivere alle funksjoner i hjemmesentralen fra nettleverandøren, eller i din egen ruter. Én av enhetene må settes opp som bridged-mode. Den enheten du setter opp i bridged-mode vil ikke fungere som brannmur og vil være fullstendig åpen fra utsiden. Det betyr at dersom du setter opp hjemmesentralen til bridged-mode, så må du deaktivere det trådløse nettverket i hjemmesentralen, samt at du kan ikke ha noen kablede enheter tilkoblet hjemmesentralen. Kabelen må i et slikt tilfelle gå direkte fra hjemmesentral til WAN port på din egen trådløse ruter. Den trådløse ruteren din vil da fungere som brannmur, DNS server, trådløst tilgangspunkt, og som tilkoblingspunkt for andre kablede enheter. Dersom du vil beholde alle disse funksjonene i hjemmesentralen, så må du sette den trådløse ruteren til bridged mode. Dette betyr at den trådløse ruteren ikke vil ha noen ruterfunksjon, brannmur og DNS server aktivert, alle disse funksjonene forblir da i hjemmesentralen. Dette kan virke som lavere sikkerhet, men det er ikke riktig. Brannmuren i hjemmesentralen er tilstrekkelig til å beskytte deg mot inntregrere fra utsiden.

Tips 2:
På datamaskinen din kan du gå inn på nettverksinnstillinger for enten det trådløse- eller kablede nettverkskortet, og sette opp manuelle IP-adresse innstillinger. Under dette alternativet kan du sette opp manuelle DNS server adresser. Ved å legge inn IP-adresse 193.75.75.75 som primær DNS vil du benytte Broadnet sin DNS server. Videre kan du legge inn IP-adresse 193.213.112.4 som sekundær DNS, hvor du da vil ha Telenor sin DNS server som alternativ DNS server adresse. Etter du har gjort dette kan du fortsette å surfe, og se om Internett opplevelsen er raskere. Dersom det er tilfelle, har du fått bekreftet at det er DNS server konflikter som lager problemer for deg.



Prøv deg litt frem ut i fra tipsene over, og gi tilbakemeldinger på hva som fungerer og ikke fungerer, så er det mulig å gi deg noen flere tips videre. Ett sted må man begynne. Smile
Signatur
   #5
 5,416     Langhus     0
God oppsummering fra eydybdal (som vanlig Laughing

Har routeren noen form for logging/graf over trafikk?

Ved å sjekke hvilken av routeres port som hadde "unormal" trafikk fikk jeg sporet opp at det var en APP på en mobil som var synderen hos meg (tok periodisk all tilgjengelig utgående båndbredde, som medførte at nettet opplevdes som sirup.

Når du kobler ned utstyr for å teste, husk at det ofte er mange dingser i hus. Enkleste kan være å skru av trådløst på routeren mens du tester.

Med 30/30 er det mye "uautorisert" trafikk som skal til, riktignok.



Signatur
   #7
 5,416     Langhus     0
Hos meg var det en Nextgentel backup-app som hadde gått i frø og tok 100% av utgående i en 20 sekunder før den ventet i 40 sekunder før den forsøkte igjen (til evig tid). Den tok virkelig alt av utgående, fullstendig stopp på alt annet...

Men som sagt over med 30/30 burde det jo gå greit, menneh...
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 74     0
Takk for svar, her var det mye å ta tak i. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan.

Leverandøren har flere ganger målt hastigheten på linja inn til oss, og den har ligget på 30mbit. Men om de har gjort målingene sine på et tidspunkt hvor vi får den hastigheten vi skal ha vet jeg ikke.

Når jeg har målt hastigheten via kabel er alle kabler bortsett fra den som går til laptopen koblet vekk fra routeren, og det trådløse nettet er deaktivert. Så ingen andre apparater er koblet på nettet hverken kablet eller trådløst. Når vi måler hastigheten på kabel har vi brukt nettfart.no som er den leverandøren anbefaler. Målingene vi får fra nettfart.no er kontrollert med to andre sider som gir nesten identiske målinger.

Når jeg måler hastigheten på det trådløse nettet er alle kabler koblet fra routeren, og på alle apparater som har wifi er dette avslått. For å måle farten på nettbrettene bruker jeg appen Speedtest som er den leverandøren anbefaler.

Når det gjelder kanaler som er blitt forsøkt byttet samt en masse andre instillinger som er blitt endret på, så ligger det over mitt nivå så det er det personen på teknisk avdeling som har gjort mens jeg har pratet med han på tlf.

Nå testet jeg akkurat farten direkte fra mediaconverteren til laptopen og målte 7,3 ned og 1,9 opp. Svartiden var på 48ms. For meg (som er en amatør) betyr dette at feilen må ligge fra mediaconverteren og ut et sted. Dvs at routeren ikke er problemet. Iogmed at fiberlinjen er enten eller (at den ikke kan være delvis ødelagt) så vil jeg tro at feilen ligger i sentralen. Dette har jeg nevnt for leverandøren vår tidligere, men de ønsker ikke å sende personell for å sjekke denne sentralen grunnet kostnader. Alt annet skulle prøves først.
Kan dere som vet mer om dette enn meg fortelle om jeg er inne på noe her, eller om jeg er helt ute å kjøre? Jeg føler ikke jeg kan være så påståelig når jeg snakker med leverandøren iogmed at dette ikke er mitt felt.

Jeg kan også nevne at med hjelp fra teknisk avdeling har jeg sjekket hva på laptopen som bruker data når jeg sjekker hastigheten, og da er det kun Explorer som bruker data. 
TSt
   #9
 14,578     0
Leverandørenes tjenester som DNS server er ofte et problem.  Hvis en setter manuell dns til google sin DNS (Ip adresse 8.8.8.Cool  får en sett om dette er problemet.  Et annet problem som jeg har sett flere ganger er at DHCP server til leverandør ikke gir ut addresser.  Dette fører til at når en når tiden når ekstern IP blir fornyet så faller linjen ned.  Alle lamper etc er OK på modem siden linjen er oppe men en kan ikke få noe trafikk når en ikke har fått tildelt noe IP adresse.  Etter 10 min (eller noen timer)  kan det være OK igjen.  Om det er kapasitetsproblemer eller ikke er ikke godt å si, men ofte ser en dette problem hos en leverandør flere ganger etterhverandre før det forsvinner for godt. En tester ved å sette en datamaskin direkte til utstyret fra nettleverandør for å være sikker på at det ikke er problem i eget utstyr.  Med ipconfig /all på komnadolinje på en PC vil en se evt tildelte addresser. Hvis en ikke har fått adresse er det tomt I feltet standard gateway.

Ingen av disse to problemene forstår første linje support noe særlig av,  internet leverndører via kabel tv ser ut til å ha mest problemer med DNS men Nextgentel har vært gjenganger også på hjelp blant mine kollegaer og kjente.  

For feilsøkning på trådløse forbindelser må en benytte programmer som inssider (versjon 2.1 er i allfall gratis) som viser alle trådløse signal i nærhenten og bådbredde de tar. Det er enkelt å bruke og en ser sitt eget net sammen med alle andre.   Bruk av 5GHz båndet gir (foreløpig) mindre kollisjoner siden det ikke er så vanlig på routere.  Var til kunde av Get i forrige uke og de hadde fra 1.5-3.8 Mbit/s på nettfart.no   Her har alle leiligheter i blokken abbonement fra Get og nabo sto med same kanal selv om begge routere var satt på auto.  Ved å manuelt byte kanal fikk en godt over 30Mbit.  Abonenten visste ikke hva en betalte for så vi var fornøyd med dette.  Men her hvor de har mange trådløse tett på hverandre burde en ha tatt en aksjon og fordelt de på kanaler slik at gjenbruk kommer lengst fra hverandre.  Selv har jeg benyttet ASUS routere nå i det siste som gir veldig god hastighet på trådløst.  Er det mest bruk mot internet trenger en heller ikke velge de dyreste produktene for å få dette.
KE
   #10
 3,674     Hordaland     0
Du har selvsagt forsøkt å sette ruteren tilbake til fabrikkoppsett?