471    5    0  

Varmgang i sikring og på ett bein på relee. (12v)

 2,297     Ski     0
Har på bilen 3 releer som sitter på sokler, har med lys og sikkert noe annet å gjøre. Det sitter en 20A sikring inn til disse tre releene. Det begynte å lukte brent plast/bakelitt og ser jo nå hvorfor.
På støpsel 3 sitter det ett rele (4RD003, samme relee på alle 3) som er brent på kontakt 30, releet er helt fint inni og det er kun på ene stiften det er brent rundt. Det er den blå ledningen som går ut fra den stiften/kontakten. Den er også litt brent/smelta. Inn på 87 (den røde ledningen) går strømmen som kommer fra den 20A sikringen som har smeltet ganske mye.
Ingen av de andre releene har antydninger til varmgang.
Kan dårlig kontakt/vakkel medføre dette og smelting av sikring 10 cm lenger foran på ledningen? Hvis det hadde vært for høyt strømtrekk så burde vel sikringen gått og andre kontaken på releet også vært svidd?
Det er som sagt ingen tegn til svidd inne i selve releet heller.
Varmgang i sikring og på ett bein på relee. (12v) - 29.10-03.jpg - pwb
Varmgang i sikring og på ett bein på relee. (12v) - 29.10-02.jpg - pwb
Varmgang i sikring og på ett bein på relee. (12v) - 29.10-4.jpg - pwb

   #1
 352     Hordaland     0
Det skal ikke mye til før det blir varmgang  i flatstift koplingene når fjærvirkningen blir dårlig og det er litt korrosjon. Har selv vært ute for svidde relekontakter og koplinger.
  (trådstarter)
   #2
 2,297     Ski     0
ok, så det trenger ikke å bety noe annet enn dårlig kontakt. Nytt rele og ny sikring/holder og rengjøring av kontakter kan løse problemet?
   #3
 22,342     Akershus     0
Hvis du er heldig, men det kan være så svidd i kontaktpunktene at det ikke går. Fransk bil?
   #5
 215     Sortland     0
Bytt kabelskoene som står inni releholderen og sikringsholderen samt rele og sikring.