Jeg har et raust ekspansjonskar på baksiden av vvb(du ser noe rødt noe oppe til høyre i bildet), tipper det er 40 liter. Trykkmåleren står koblet mellom vvb og den.
Tja, godt spørsmål! Jeg har klemt den "igjen"/ned. Kanskje det er lukket? Tenkte umiddelbart at det var åpen stilling.
EDIT: Ser nå fra forskjellige illustrasjoner på nett at da er den stengt, ja... Da er det bare å klaske seg i pannen, satse på at vvb er gjennomvarm, og prøve på nytt når jeg kommer hjem.
Dropp pannedunkinga, og vær heller stolt når det funker.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ingen revolusjon enda, dessverre. KV røret ut av vvb var varmt når jeg kom hjem (logisk nok), så jeg åpnet opp shuntventilen. Da hørte jeg at vvb lagde litt lyder inni seg (eller var det innbilning?) så jeg antar at noe skjer. Etter hvert ble KV rørene ut av vvb kalde (som sagt så har jeg jo koblet det feil, så kaldtvann er ut av vvb, og varmtvann er inn) så da antar jeg det er en viss sirkulasjon.
I dag tidlig stod temperatur på shunt fortsatt på 16 grader, og alle rør er kalde igjen. Jeg lurer på om jeg skal koste på meg jobben å tømme og fylle vvb for å se om det kan være noe luft i toppen, ellers blir jeg stadig mindre klokere på hva det kan være. Legger ved litt bilder
Har du mulighet til å gå et skritt bakover og ta noen bilder til? Dette ble veldig detaljert, og vanskelig å se noen oversikt på.
At du har koblet tur/retur feil på vvb kan være litt skummelt. Du sender da vann inn i toppen, og tar det ut i bunnen. Hvis det er luft i tanken, så får du ikke den lufta ut. Om det ikke er (vesentlig) med luft i tanken, så burde du fått varme ut av den om sirkulasjonen er tilstede.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hei. Koble vvb riktig med tanke på tur/retur. Og det virker som du har for liten effekt på vvb elementet. Sjekk at du har 1000w og at tempen er satt til maks 90+. Med 100watt kan det ta lang tid for å varme opp ett betonggulv. Bluesman
Burde være unødvendig med 90C, det gir bare ekstra mye varmetap i alt av rør og styr. Om det er varmtvann i tanken, og det sirkulerer, så kjenner man det på rørene med en gang.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg tar til meg rådene, og prøver heller å koble den rett i første omgang ja. Da må jeg jo uansett tappe den ned, så da kan jeg sjekke om det er noe luft der.
Jiiz, først koblet jeg samlestokken omvendt, og nå dette. Godt jeg har en tolmodig samboer...
Greit at 1kW ikke er all verdens, men nå har den stått på full fjøl i tre døgn og da forventer jeg iallefall én, eller to grader økning
Burde være unødvendig med 90C, det gir bare ekstra mye varmetap i alt av rør og styr. Om det er varmtvann i tanken, og det sirkulerer, så kjenner man det på rørene med en gang.
Ja. Det er jo varmt før han setter igang sirk.pumpa. Hele poenget med en shunt er jo at det skal være varmt vann som blandes i shuntventilen. Opp med tempen, da øker du energien. Skal du kjøre lav temp er ikke en shuntventil nødvendig, og dette kan være hele problemet.
Jeg har et raust ekspansjonskar på baksiden av vvb(du ser noe rødt noe oppe til høyre i bildet), tipper det er 40 liter. Trykkmåleren står koblet mellom vvb og den.
Tja, godt spørsmål! Jeg har klemt den "igjen"/ned. Kanskje det er lukket? Tenkte umiddelbart at det var åpen stilling.
EDIT: Ser nå fra forskjellige illustrasjoner på nett at da er den stengt, ja... Da er det bare å klaske seg i pannen, satse på at vvb er gjennomvarm, og prøve på nytt når jeg kommer hjem.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jada, jada, (masa)
Kan du sjekke én gang til?
Jad.........@#!!! DER fant jeg feilen!
Ingen revolusjon enda, dessverre. KV røret ut av vvb var varmt når jeg kom hjem (logisk nok), så jeg åpnet opp shuntventilen. Da hørte jeg at vvb lagde litt lyder inni seg (eller var det innbilning?) så jeg antar at noe skjer. Etter hvert ble KV rørene ut av vvb kalde (som sagt så har jeg jo koblet det feil, så kaldtvann er ut av vvb, og varmtvann er inn) så da antar jeg det er en viss sirkulasjon.
I dag tidlig stod temperatur på shunt fortsatt på 16 grader, og alle rør er kalde igjen. Jeg lurer på om jeg skal koste på meg jobben å tømme og fylle vvb for å se om det kan være noe luft i toppen, ellers blir jeg stadig mindre klokere på hva det kan være. Legger ved litt bilder
At du har koblet tur/retur feil på vvb kan være litt skummelt. Du sender da vann inn i toppen, og tar det ut i bunnen. Hvis det er luft i tanken, så får du ikke den lufta ut. Om det ikke er (vesentlig) med luft i tanken, så burde du fått varme ut av den om sirkulasjonen er tilstede.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Bluesman
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jiiz, først koblet jeg samlestokken omvendt, og nå dette. Godt jeg har en tolmodig samboer...
Greit at 1kW ikke er all verdens, men nå har den stått på full fjøl i tre døgn og da forventer jeg iallefall én, eller to grader økning
Ja. Det er jo varmt før han setter igang sirk.pumpa. Hele poenget med en shunt er jo at det skal være varmt vann som blandes i shuntventilen.
Opp med tempen, da øker du energien. Skal du kjøre lav temp er ikke en shuntventil nødvendig, og dette kan være hele problemet.
Særlig mhp påfylling og lufting. Har du luftepotte på toppen av ekspansjonskaret?