#11
 254     0
Hva er så genialt med dette? Tesla markedsfører det som en nyhet. Det eneste nye er vel i tilfelle at de har høyere batterikapasitet enn mange av de nåværende systemer. Jeg vet ikke hva et totalt anlegg koster, men med solutbyttet i Norge tror jeg ikke nødvendigvis at dette er lurt. Skal man tjene penger på solceller bør det nok åpnes for å selge strøm til strømleverandøren. Da slipper man store batterier. I tillegg bør politikerne vedta flere soldager. Smile
Hovedsaklig er nyvinningen at prisen er betydelig lavere enn andre løsninger. For batteriet på 7 kWh snakker vi om USD428/kWh. Det er ganske lavt.

Og dette blir betydlig bedre for de industrielle løsningene, der snakker vi om ned til 250 USD/kWh, så der vil de nok ikke ha problemer med å skaffe kunder.

   #12
 254     0
Det er vel tenkt som videreføring av snyltepolitikken som elbiler er!
De kan bare kjøre til hurtiglader og lade fulle batterier, deretter hjem og fylle opp batteribank......eventuelt selge strømmen rett til strømleverandør, og kjøre å lade på nytt.......
Det er ikke mange steder det fortsatt er gratis hurtiglading. De fleste stedene betaler man fort 10-gangeren kontra hjemme i veggen.

Og uansett om det hadde vært gratis vil en elbil med ~25 kWh batteri maks klare å få med seg ca 15 kroner med strøm. Når man tar hensyn til at det fort går med et par timer på å hurtiglade for deretter å drifte hjemmet sitt blir det ikke en gullgruve akkurat. Spesielt når man trolig påfører batteriet slitasje på mer en 15 kroner for hver lading, så vil man nok trolig gå i minus.

Litt OT: Når de er fritatt for årsavgift( og mva) pga miljøvennlige hensyn selv om de sliter like mye på veiene og lager like mye svevestøv...... Ja, da kan elbil være elbil..........Miljøet har hvertfall ingenting med dette å gjøre.....når to tredjedeler av verdens strømproduksjon er fra fossilt brensel......
http://gemini.no/2014/09/elbilstotten-er-galskapspolitikk/
Med nåværende strømmiks i europa slipper elbilene ut 20-30% mindre CO2 enn tilsvarende fossilbil, når man tar med produksjon av batteriet, stømmen og alt annet. I norge er dette betydelig bedre da vi har ~95% vannkraft.

Og så klart, elbilene står for *mindre* svevestøv/partikler og *ingen* NOx.
   #13
 6,009     Finnmark     0
Norge er vel det landet som har "minst" bruk for elbiler........
Bare med å tilrettelegge strømnettet til landstrøm for båter vil NOx utslippet reduseres mer i byer hvor det er mye skipstrafikk......

Husk at elbiler i Norge er tillegg til vanlige biler, ikke istedenfor Wink
..........mange kjøper elbil for å IKKE behøve å ta buss til sentrum.....
Signatur
   #14
 254     0
Norge er vel det landet som har "minst" bruk for elbiler........
Bare med å tilrettelegge strømnettet til landstrøm for båter vil NOx utslippet reduseres mer i byer hvor det er mye skipstrafikk......
Å få skip over på landstrøm er en god start, men det finnes ikke et trygt nivå med utslipp av NOx og partikler. Mindre er alltid bedre.

Husk at elbiler i Norge er tillegg til vanlige biler, ikke istedenfor Wink
..........mange kjøper elbil for å IKKE behøve å ta buss til sentrum.....
Du vil ha store problemer med å bevise dette. I all hovedsak går familier fra å ha to fossilbiler til å ha en fossilbil og en elbil, eller så ville de ha gått fra en fossilbil til to fossilbiler om de ikke hadde gått fra en fossilbil til en fossilbil og en elbil.

http://www.elbil.no/nyheter/elbilisme/3327-knuser-myten-om-at-elbil-erstatter-buss
   #15
 1,724     Trondheim     1
De fleste elbilhatere virker og å glemme at denne "miljølovgivningen" kom ikke til for å glede tesla-eiere, uten for å subsidiere den norske el"bil"satsingen med THINK og Buddy. Ingen så før seg at det skulle komme elbiler som folk faktisk VIL ha eller at det noen gang skulle være 50000 elbiler i Norge. Så kom Tesla og snudde alt på hode. Nå er det mange alternativer som er fult brukbare som førstebil for mange og som har lave driftsutgifter (tom om man tar bort fordelerne med bom, parkering kollektivfelt etc.)
Jeg kjenner flere som har skiftet ut fossilbil til en elbil (som enebil) og de fleste andre som har Elbil som andrebil skulle nokk ha hatt 2 biler uansett.
I tillegg er denne artikkelen i Gemini relativt tungt belemret med faktafeil/selektert fakta og dårlig "tallknusing".
MVH
   #16
 10,486     Akershus     0
Er det i dag mulig å trekke strøm UT av en elbil? Dvs bruke DC-ladekontakten?


Det burde jo vært det, akkurat som jeg ønsker meg tilkobling for "vanlig" gassutstyr baki bilen til kona Smile . Gass fylt på bil koster jo halvparten av fylt på flaske.
Signatur
   #17
 1,596     1
Det geniale med Tesla Powerwall er, foruten lav pris, at man får "alt i en enhet" - plug and play. Skal man slakte en batteripakke fra f.eks. en Leaf, må man inn med flere stand-alone enheter: Lader, BMS, DC-AC inverter. Dersom man er advokat, snekker eller bussjåfør er kanskje ikke dette så enkelt. Med Tesla skal det jo i utgangspunktet være svært mye enklere. Det er jo dette som er "nytt" - de har laget et produkt som folk vil ha. Yet again...

Mange steder i verden har man elendig tilgang på stabil strømforsyning; f.eks. en tidligere kollega som bor i Asia. Verden er jo litt større enn Norge - så det er nok et enormt globalt marked for denne typen løsninger. Her på berget har vel produktet foreløpig et begrenset potensiale. Men ting endrer seg, så man vet jo aldri hva fremtiden bringer. Strøm kommer ihvertfall ikke til å være så billig som den har vært frem til nå i uoverskuelig fremtiden.

At skip som ligger til kai burde ha vært tilkoblet landstrøm er jo en no-brainer som burde ha vært løst for lengst. Har mange av disse liggende i mitt nærområde, og det er tragikomisk at norske billister må betale dyrt for å forurense - mens skipsrederne slipper unna mer eller mindre gratis. I tillegg har vi et heftig antall cruiseskip som ankommer byen hver sommer. De alene slipper nok ut 100 ganger mér CO2 og NOx enn alle bilene til sammen på 10 år. Uten at jeg har noen fakta på dette, naturligvis.


Dersom man bestemt mener at en el-bil forurenser like mye eller mer enn en fossibil, så er man enten vrang, tverr eller mangler teknisk innsikt. En El-bil slipper naturligvis ikke ut NOx - og dette er jo det som faktisk ER forurensning. CO2 kan man diskutere seg opp og ned i mente om er forurensning, eller ikke - men det er nå ihvertfall en gass. CO2 inngår som en sentral del av fotosyntesen, blant annet - så kan man jo diskutere seg grønn på om dette er en klimagass eller ikke. I Norge går el-bilen utelukkende på norsk vannkraft; vi er netto eksportør av elektrisk kraft. Skal bilen gå på fossilt brennstoff, så skal dette produseres først. Og dette krever enormt med energi. De fleste som har vært et par turer offshore har med selvsyn sett det.

En El-bil er sågard svært mye enklere og langt mer solid bygget enn en moderne diesel-bil med automatgear. De har blitt alt for kompliserte - de fleste som har skrudd på moderne biler vet vel noe om dette. Som bileier vil jeg veldig gjerne slippe unna potensielt dyre verkstedregninger - samt, ikke minst, få lavere servicekostnader. At lufa blir reinere, bilen kvikkere å kjøre, billigere å eie, bråker mindre og ikke har lokale utslipp er jo en stor bonus.

Nå passer kanskje ikke el-bil så godt inn på Finnmarksvidda, men så bor det heller ikke så mye folk akkurat her. Brorparten av norsk bilpark kan nok på sikt byttes ut med elektriske biler uten noen særlige ulemper. Veislitasje skyldes jo i all hovedsak piggdekk og tunge kjøretøy - ikke privatbiler på piggfritt.

Av 12-15.000km av årlig utkjørt distanse på våre dieselbiler, så er 98% nærtrafikk. En stor del av turene foregår jo dessuten med kald motor, som kanskje ikke er gunstig hverken med tanke på forbruk, virkningsgrad på katalysator - og ditto utslipp. Hovedbilen, med dieselmotor, ligger derfor på FINN. Så langt laber interesse - de fleste bil jo sikkert, som oss, bytte den ut med el-bil. Det er en no-brainer med dagens avgiftsregime for nybiler og ikke minst verksted og driftskostnader. Verditapet på dieselbilen er rundt 40.000,- /år. Kjøpt brukt, selges brukt. Altså ikke inkludert et "nybiltap." Jeg tviler på at en el-bil blir voldsomt mye verre...

De fleste el-bil modellene kan dekke vårt bilbehov 99% - med et godt utbygd hurtigladenett er ikke dette noe problem. Den siste 1% er kjøring med tilhenger - der sliter el-bilen.

   #18
 24,668     Akershus     0
Nå er temaet her Powerwall til oppvarmning. Der tror vel de fleste at dette blir for puslete.

Videre så synes ikke dette å være sååå integrert: solpanel følger ikke med. Interface mellom solpanel og batteri synes lite omtalt. Utgangsspenningen fra kraftveggen er 350-400V DC, hva bruker du det til uten mer utstyr?
Signatur
   #19
 1,596     0
Videre så synes ikke dette å være sååå integrert: solpanel følger ikke med. Interface mellom solpanel og batteri synes lite omtalt. Utgangsspenningen fra kraftveggen er 350-400V DC, hva bruker du det til uten mer utstyr?


Her har jeg ikke fått med meg alle detaljene, åpenbart - my bad! Sad

Jeg har bare sett presentasjonen av produktet, men har ikke funnet noen gode spesifikasjoner på dette enda. Fant litt på http://www.teslamotors.com/powerwall - så som at det spesifiseres at DC-AC converter ikke medfølger, og at utgangsspenning er 350-450VDC.

Solceller som du nevner ikke levert med, nei - men det er nok gode grunner til at dette kommer utenom. Ytelse/pris/størrelse/design etc + mulighet for retrofit på eksisterende løsninger. For mange vil dette også kunne fungere uten solcellepaneler, enten man har dårlig strømnett, generator, en liten oppdemmet bekk, vindmølle etc.

Det eneste man kan bruke dette til da, uten AC-DC converter - må evt, må være el-bil lading muligens? Wink

   #20
 5,111     Sørnorge     0
Et batteri er ingen "varmekilde". Et elektrisk batteri er en dings som kan ta imot elektrisk energi, lagre energien, og gi fra seg litt mindre energi på et senere tidspunkt.

Du tenker kanskje på å bruke batteriet sammen med elektriske solceller? Da bør du vurdere elektriske solceller med batteri opp imot solfangere som varmer vann til en varmtvannstank.


Jeg tror en konklusjon om at solfanger er mer effektiv blir litt for rask. Solfanger av type vakuumrør klarer gjerne å utnytte 40% av solenergien, opp mot 50% under ideelle forhold. Virkningsgraden FALLER til kaldere det er (fordi vannet må varmes til minst 30 grader C for å kunne utnyttes til boligoppvarming).
Solceller klarer å utnytte 12-18% av solenergien (Opp mot 30% om man velger en virkelig dyr løsning). Virkningsgraden ØKER til kaldere det er (pga materialets ledningsevne).
En vann-vann-varmepumpe kan gi cop på rundt 4.
Dvs at hvis man bruker solceller til å drive en vv-varmepumpe kan man oppnå å utnytte opptil (4*18)%=72% av solenergien - altså nesten dobbelt av solfangeren!
Så kommer spørsmålet om energireserven til solløse perioder skal lagres i vann eller batteri. Energimengden som trenger å lagres vil være 4 ganger større i vann enn i batteri. Da kan det tenkes at batteri ikke er så dumt lagringsmedie likevel. Fordelen med å gå veien om strøm er at man kan kombinere med vindkraft.

Det er ikke alltid man kan tenke kr/kwh i sammenheng med sol. Man må i så fall ta med tomtepris i regnestykket. Den begrensende faktor er ofte hvor stort innstrålingsareal man har til rådighet.