39,688    79    0  

Reklamasjonsrett - Expert

 22,342     Akershus     0
For 2-5 år siden kjøpte jeg en kjøkkenventilator av Expert. Denne røyk. Etter litt diskusjon sier "Ekperten" at det er bare er to års reklamasjonsrett på varer til under 1000 kr. (Tro jeg ga 999.) Dette er forbrukerrådet enig i sa han. Stemmer dette? Jeg trodde reklamasjomretten hadde med forventet levetid å gjøre.

Uansett, de kunne ikke fikse det eller skaffe en ny da modellen er utgått og kjøper jeg en annen må skapet bygges om.

Jeg åpnet greia og må si at makan til møkkakoblinger har jeg ikke sett før. Årsaken til feilen var en avbrent kabel til belysningen. Jeg kobler greia på nytt, og så funker den vel.

   #1
 911     Hordaland     0
Det med at produkter til under 1000,- bare har to års reklamasjonstid er bare tull.
F.eks mobiltelefoner selges ofte for en krone, men en har likevel 5 års reklamasjonstid på disse.
Hva forbrukerrådet mener finner du her:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

En ventilator forventes å vare mer enn to år, så hvis du ikke reparerer den du har selv kan du ta med utskrift av linken over sammen med ventilatoren tilbake og se hva de da kommer opp med.
Expert er den blant de store elektronikkgrossistene som er dårligst på service mot sine kunder, så press de gjerne litt ekstra så de kanskje begynner å yte den manglende servicen.
   #2
 2,264     0
Spør om dokumentasjon på påstanden til Expert om at varer under 1000 kr bare har 2 års reklamasjonsrett.

Tviler på at de klarer å hoste opp dette, jeg har hvertfall aldri hørt om det.

En annen angrepsvinkel på problemer er å gå inn i samme butikk, og late som du er kunde som skal kjøpe en ventilator. Peil deg inn på en i samme prisleie som den du har, gjør selger inneforstått med at det er den du skal ha, og spør deretter om reklamasjonstiden på den.

Jeg har benyttet sistnevnte med hell flere ganger når butikken er kranglete. Funker dårlig hvis selger er samme person som du var innom for 2 minutter siden for å få reklamasjon Smile
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Forbrukerrettigheter er normalt sett ikke vanskelig, og det er et emne som er så opplyst at det en gåte at Expert, Elkjøp, Siba osv ikke har fått det med seg.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 22,342     Akershus     0
Vel de gjør dette for å trøtte ut kundene. Jeg synes elektrosjappene kommer med nye unskyldninger hver gang jeg tar kontakt med dem. For å være ærlig kunne jeg levd med å fikse den selv, men når de lyver for meg blir jeg forbannet.
   #5
 725     Lier     0

Vel de gjør dette for å trøtte ut kundene. Jeg synes elektrosjappene kommer med nye unskyldninger hver gang jeg tar kontakt med dem. For å være ærlig kunne jeg levd med å fikse den selv, men når de lyver for meg blir jeg forbannet.


Da sier su til vedkommende at du allerede har vært i kontakt med tv2 hjelper deg og at de om saken ikke løses er mer en villig til å filme lystløgnern Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 22,342     Akershus     0
Når jeg er forbi skal jeg få dette skriftlig av dem.
   #7
 3,210     Vestlandet     0
Hva slags merke er ventilatoren? Så kan man jo styre unna...

   #10
 8,022     Bærum     0
En ventilator har en forventet levetid på godt over to år, og etter norsk lov om kjøp og salg er det da 5 års reklamasjonsrett.

At en ansatt på ekspert presterer å si at det bare er to års reklamasjonsrett er hårreisende, og her er det bare å kjøre saken rett til forbrukerrådet. At produktet muligens bare har to års GARANTI kan godt hende. Men det er helt uinteressant i Norge.

Jeg vil dog tro at mange av selgerne har fått beskjed om å møte kundene med denne type holdning i håp om at mange bare gir opp, så første skritt kan vel være å spørre etter daglig leder eller hva det heter og presentere saken. Går ikke det, så send et brev. Ta deretter saken videre til forbrukerrådet.