#21
 725     Lier     0

Regelverket er klart, i prinsippet har man reklamasjonsrett i 5 år på alle varer som er ment å vare mer enn 5 år.

Det er mange her som foreslår å true med TV2 hjelper deg, forbrukerrådet osv. Når jeg var jusstudent for 100 år siden slo vi også på stortrommen i slike saker, for å skremme.

De fleste av disse forretningene ler av denne type kunder og bryr seg ikke om trusler om TV2 og forbrukerrådet.

I de sakene jeg kommer bort i dette snakker også jeg med daglig leder, og forklarer situasjonen. Jeg tar gjerne med en utskrift av loven og evt uttalelse fra forbrukerrådet som kan styrke min sak.

I de aller fleste tilfeller løser det seg umiddelbart. Siste gang jeg klaget på en PC som gikk varm, og slo seg av møtte jeg veggen i butikken, men siden det var tredje gang med samme feil hadde jeg krav på å få tilbake pengene. Det gikk da prinsipp i det, da verken betjeningen eller daglig leder var enig med meg og loven. En telefon til direktør i kjeden løste problemet på sekundet.

Jeg synes ikke det skulle være slik, men med de lave prisene de holder kan man ikke forvente verken service eller kunnskap ved henvendelse. Og det er ingen tvil om at de bevisst avviser reklamasjoner, i håp om at kunden gir seg.

Dog opplever i allefall jeg at det meste løser seg med rolig diskusjon, men trusler om Tv2 hjelper deg og annet fjas gjør bare at man blir avvist, av prinsipp.


Deg om det, har løst flere saker for meg bl.a mot siba som trenerte i 5 uker. Tok dritten med til butikken og sa klart ifra om at jeg skal ha ny vare nå hvis ikke blir alle som har interesse koblet inn, i tillegg til at jeg informerer alle kunder den neste timen om kundeservicen og dens nivå.

Har selv sitti på retur og reklamasjon i en av norges største nettbutikker. Og når man nevner bla tv2 hjelper deg så pleier folk å slutte med trenering.

Synes nå det er mer fjas å være "svært te kar" å ringe direktører.
Signatur

   #22
 4,148     Oslo Vest     0
Min praksis med å ringe en direktør er etablert fordi direktøren normalt sett har myndighet til å ta en avgjørelse raskt og ofte besitter mer kompetanse innen jus enn de som jobber i butikken.

Jeg har ofte følelsen av at de som jobber i butikken ofte er studenter med ulik bakgrunn som ikke nødvendigvis har noe spesiell kompetanse verken innen jus eller det produktet de selger.

Det skrives videre  "tillegg til at jeg informerer alle kunder den neste timen om kundeservicen og dens nivå.". Det er slettes ikke et godt råd. I en slik situasjon vil du først blir bortvist fra butikken, og fortsetter du utenfor blir politiet varslet og du kan bli anmeldt for Forbrydelser mod den almindelige Orden og Fred.  ;D ;D.

Akkurat det styrker vel ikke saken. ;D
Siste redigering: Thursday, November 15, 2012 8:31:02 PM av incognito
Signatur
   #23
 8,022     Bærum     0

Han henviste til forbrukerrådet og sa det var noe de var enige med dem om.


Høres helt usannsynlig ut at de skulle ha en avtale med forbrukerrådet; forbrukerrådet er et rådgivende organ som ivaretar forbrukerens interesser etter kjøpsloven. En slik avtale høres meget suspekt ut. Be om å få en skriftlig kopi. Tipper pipa får en annen lyd da.

Eventuelt spør etter noen andre med et snev av rotasjon i toppetasjen (ikke bokstavelig), så ordner nok det der seg greit.
   #24
 725     Lier     0

Min praksis med å ringe en direktør er etablert fordi direktøren normalt sett har myndighet til å ta en avgjørelse raskt og ofte besitter mer kompetanse innen jus enn de som jobber i butikken.

Jeg har ofte følelsen av at de som jobber i butikken ofte er studenter med ulik bakgrunn som ikke nødvendigvis har noe spesiell kompetanse verken innen jus eller det produktet de selger.

Det skrives videre  "tillegg til at jeg informerer alle kunder den neste timen om kundeservicen og dens nivå.". Det er slettes ikke et godt råd. I en slik situasjon vil du først blir bortivst fra butikken, og fortsetter du utenfor blir politiet varslet og du kan bli anmeldt for Forbrydelser mod den almindelige Orden og Fred.  ;D ;D.

Akkurat det styrker vel ikke saken. ;D


Det var da merkelig rart at etter den setningen kjørte jeg kjøleskapet med 3 cm is på veggene bak butikken og fikk et nytt. Kunder bak meg i køen lurte på å ikke handle der og jeg var mer enn klar for å vise de hva jeg hadde med meg. Jeg har min fulle rett til å stå inne på et kjøpesenter. Det var dessverre eneste løsning da nestsjefen ikke likte å bli leksjonert i kjøpsloven

Men tro hva du vil, jeg har litt mer erfaring med handel, retur, reklamasjon, garanti og rettigheter når det gjelder kjøp og salg over disk en hva du har ;D
Signatur
   #26
 725     Lier     0

Ja, du vet nok det meste du. ;D


Når skal du kapre denne tråden så den blir din egen personlige sutretråd, som du som alltid gjør når folk taler deg imot? *snufs*
Signatur
  (trådstarter)
   #27
 22,342     Akershus     0

Høres helt usannsynlig ut at de skulle ha en avtale med forbrukerrådet
Det var denne avtalen jeg ville se. Uansett kommer jeg til å fikse den bare jeg får tak i 5mm kabelsko. Den kommer ikke til å bli reparert av Expertfolka det sa de helt klart. Jeg orker ikke å bygge om skapet for å tilpasse en erstatning og folka i leiligheten har vært uten i tre uker og begynner å bli utålmodige.

   #28
 4,148     Oslo Vest     0
Poenget er at jeg har min måte å gjøre det, du har din. La oss være enige om at vi er uenige.
Signatur
   #29
 827     Kongsberg     0


Når skal du kapre denne tråden så den blir din egen personlige sutretråd, som du som alltid gjør når folk taler deg imot? *snufs*


Hva er poenget med dette innlegget?

Icognito forklarer hvordan han løser sine reklamasjonssaker og begrunner hvorfor han mener din løsning på saken ikke er gunstig. Argumenter heller for hvorfor din måte å løse saken på er bedre i det lange løp.
Signatur
   #30
 4,148     Oslo Vest     0


Høres helt usannsynlig ut at de skulle ha en avtale med forbrukerrådet; forbrukerrådet er et rådgivende organ som ivaretar forbrukerens interesser etter kjøpsloven. En slik avtale høres meget suspekt ut. Be om å få en skriftlig kopi. Tipper pipa får en annen lyd da.



Det er klart at en slik avtale eller enighet ikke foreligger. Den mest rimelige forklaringen på et slikt utsagn må vel være at det er et forsøk på å avvæpne naive kunder, noe de ikke bør lykkes med.
Signatur