Hva ville du gjort?

Gratis varer er fint. Hadde selvsagt ikke sagt noe. - 27 svar
36.5%
Kommer an på summen. For såpass mye ville jeg sagt fra. - 32 svar
43.2%
Ville sagt fra uansett. - 15 svar
20.3%
Totalt 74 svar på denne avstemningen
   #31
 1,387     Tromsø     0
Eg synest det er best å vere ærleg så langt som mulig, i alle fall når det gjeld større beløp. Ser eg ein feil mens eg står ved kassen vil eg seie frå uansett. Ser eg i ettertid at eg har fått 100 kr for mykje og ikkje har ærend i butikken, bryr eg meg ikkje. I år har eg handla byggevarer for ca 100 000 i forskjellige butikkar, og 100 kr til eller frå blir ein bagatell.

   #32
 5     4
Dette skjedde meg nettopp, Hadde handlet ca 50 meter med furugulv og diverse andre ting. Betalte og gikk ut i bilen, tenkte over at dette ble billig.. Sjekket kvittering og så at jeg hadde betalt for 1 meter med gulv.
Gikk inn igjen og betalte, fikk litt ekstra rabatt på resterende meter da.
Syns det er greit å gjøre opp for seg.
Ærligheten kostet meg ca 2000 kr, men det er jo litt som tyveri når man reiser med ubetalte varer og vet om det da..
   #33
 2,435     Hordaland     0
Jeg syntes vi som forbrukere blir belastet av utsalgssteder/produsenters "feil", som naturligvis er en del av "spillet". En forretning som går dårlig må ha høyere påslag for å overleve. Økonomisk tap som svinn, skader, tyveri, uhell osv må dekkes inn på andre måter, ved å forhøye påslag igjen. Nå skal ikke denne tråden handle om påslag, og jeg har til dels stor respekt for at mange bedrifter må ta en del påslag for å overleve, hvor påslagene beregnes ut fra hvor lønnsom bedriften er. Men påslagene kan for mange føles som at man dekker inn for bedriftens tap. Når bedriften da gjør en feil som kommer kunden til gode, ved å glemme å ta seg betalt for en vare, så ville jeg nok ikke føle noe "skyld" eller dårlig samvittighet for det. Det er naturligvis slike glipper som gjør at mørketallene i bedriftens økonomi stiger, men mørketallene vil alltid eksistere - uansett.

Jeg hadde nok heller ikke tenkt så mye over hva varen koster, eller hvor stort beløpet er i forhold til totalsummen. Derimot hadde jeg nok tenkt over om varen har en aktuell garantitid som krever kvittering som kan være smart å ta vare på - hvor det da kanskje kan lønne seg å gi beskjed om at man ikke har betalt for varen.
Signatur
   #34
 3,216     0
2500 hadde jeg gitt beskjed om ja, småsummer hadde jeg nok ikke orket om jeg ikke oppdaget det før jeg kom hjem igjen (om jeg ikke hadde et nytt ærend på samme sted kort tid etter)
   #35
 6,009     Finnmark     0
Ca 1100 Sek utgjorde beløpet som vi "fikk" ekstra.....altså 4stk innredning istedenfor 1, nå blir muligens 2stk kaster i søpla!

Mener at vi betalte for plukking av kjøkken og da bør det være korrekt...
Verste som kunne skje var at vi manglet deler før kjøretur på ca 700 km..
NB! Sjekket alt.,men oppdaget ikke en kartong med 4 istedenfor 1....
Signatur
   #36
 822     Stavanger     0
Jeg fikk bytta toalett av rørlegger firma for 4 1/2 år siden.. Venter fremdeles på regninga!
Signatur

  (trådstarter)
   #38
 10,486     Akershus     0
Her er i hvert fall hva som skjedde:
1. Jeg handler 1 pall gulvspon og 3 vinduer på byggmax. Dette står veldig godt synlig stablet på hengeren. Det er over stengetid, folka der er stressa og vil ha meg ut for å komme hjem. Vi snakker om døra jeg egentlig skulle kjøpe, den de kun har én av, og da med knust glass. Alle andre var det massevis av.
Den døra skulle jeg få til halv pris, om jeg kom tilbake dagen etter (igjen, de var stressa). Jeg betaler, og drar. Vel hjemme stusser jeg på prisen, og ser fort at det mangler det ene vinduet. Igjen, dette sto veldig godt synlig på hengeren.
Dagen etter er jeg tilbake og handler dør til halv pris, men tar det ikke opp da, siden butikken er stinn av folk.

Et par uker etter er jeg igjen tilbake for å handle blekk til garasjen. Samme selger sjekker bilen min. Denne gangen lå alt på taket. Et lass med blekk, og to lengder med trevirke. Han kommer inn, gir meg lappen. Summen var bare drøyt 300,- , så jeg ba han ta den med seg ut igjen og sjekke på nytt. Etter å ha sjekket på nytt, var summen på rundt 1500,- . Dette var igjen ting som lå godt synlig på taket på bilen.

Etter å ha betalt de 1500,- samt litt annet småtteri, er butikken tom, og jeg tar opp dette med vinduet. Han stryker da ut på lageret og teller over, finner ut at det mangler ett, takker for at jeg er ærlig, og ber meg betale de kr. 2390,- . Jeg kunne få komme tilbake en annen gang om det var vanskelig å betale med en gang.
Jeg ble egentlig litt paff, hadde forventet meg mer imøtekommendhet. Ikke nødvendigvis at jeg skulle få vinduet gratis, men NOE hadde jeg i hvert fall regnet med. Jeg klaget litt, og han slo av 10%. Denne dagen kostet det meg altså godt over 3000,- å være ærlig.

Selger la ut om hvor bra det var at jeg var ærlig, og at jeg antakelig var den eneste som hadde sagt fra om noe sånt, og bladdi bla.

Jeg har i ettertid mailet byggmax, og spurt om de har rutiner for når noe sånt skjer. Det har de ikke, så det blir helt opp til den enkelte ansatte der og da. Noe mer svar fikk jeg ikke, i hvert fall ikke foreløpig.

JEG mener at de kunne gjort en del. De kunne f.eks. fakturert full pris for varen, og gitt halve verdien som et gavekort. De kunne fakturert halv pris og sagt takk for at man sier fra.
Signatur
   #39
 138     0
Har dere noen gang blitt oppringt av matbutikken fordi du betalte for mye pga feil prising osv?

Ikke jeg...

   #40
 1,387     Tromsø     0
Synes du gjorde rett og at butikken behandla deg dårleg. Ærlege kundar må vere ein ressurs for ein butikk. Sidan det ikkje er sjølvsagt, bør butikken belønne det. Ærlegheit og tillit lønner seg ikkje nødvendigvis i kvart enkelt tilfelle, men er uansett viktig som samfunnslim