Nei, da misforstår vi gjerne hverandre. Det må byggherre ta med Byggmax. Men om tømrer tar i bruk våte material som vrir seg og lager skjeve vegger mener jeg tømrer må ta det på seg, det er det vi diskuterer ut fra, og dette er eksempelet som ble tatt opp som eksempel tidligere i tråden.
Uenig med deg der, en viser med ansvarsretten at en kan være ansvarlig for bygget og oppsettet av det. Da inngår det jo selvsagt også at tømrer må vurdere og gå god for materialer det er jo endel av bygget.
MEN HVEM ER ANSVARLIG FOR SKJULTE FEIL? DET ER EN GRENSE FOR HVOR MYE MATERIALENE KAN UNDERSØKES.
Byggmax har dårlig utvalg, lagrer utendørs og går ofte tomt for ting det går mye av. Du må for guds skyld ikke lure på noe der i gåren. Kompetansenivået er skremmende lavt.
Akkurat den biten er mer eller mindre identisk med de talløse klagetrådene over andre byggkjeder rundt om kring.
Ang. kompetansenivået så er det bare å legge til "særlig på Lørdager".
Og jeg er helt enig. Byggmax på Abildsø, som jeg bruker, er akkurat like dårlig som feks små avdelinger av BM som jeg har brukt. Dårlige materialer som kjøpere har prøvd å stable unna blir liggende for lenge osv.
Store avdelinger av BM, som feks på Ski, er fantastisk, fantastisk godt utvalg, god kompetanse, og stive priser for "hvermannsen".
En vesentlig forskjell er at når jeg har bestilt hele billass med materialer fra Byggmax så har kvaliteten vært upåklagelig. Og når man får en hel og uåpnet pall med ett eller annet fra feks Moelven så er jo kvaliteten den samme som om man bestiller den fra BM, eller hvem som helst. Og "hvermannsen" uten kanongode payback avtaler med feks BM har spart mange tusen kroner på ett identisk produkt.
Vi hadde 3 lass med varer for 50 000,- + hver gang her i høst. Det var i hovedsak trevirke og platemateriell i ett slikt volum at det var hele paller.
Ikke noe av dette var av dårlig kvalitet på noen som helst måte. Alt var godt pakket og i den skjønneste orden. Opplevde en gang at en rull grunnmurspapp manglet. Den ble kreditert og trukket ved neste handel uten noe tull, til tross for at jeg hadde signert varene som mottatt.
Jeg plukket det vi skulle ha på nettet, skrev ut plukklisten for sjekk, betalte med kortet og tre dager etter var lastebilen på byggeplassen. -------------
Men å sortere lekter og planker på Abildsø kan ta sin tid når det er lenge siden forrige påfyll av materialer. Det tar minst like langt tid som på den lokale BM sjappa med materialer fra "Krokskogen sagbruk".
Fordelen er at jeg betaler mindre til slutt på Byggmax.
PS! Ikke kjøp de torx bitsene ved kassa på Byggmax, det er metallfarga lakris eller noe. Knekker for ett godt ord. En smule irriterende når man tror man har bits nok den dagen. Men verktøy og tilbehør bør man kjøpe en annen plass uansett. Og det vet man jo.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
"MEN HVEM ER ANSVARLIG FOR SKJULTE FEIL? DET ER EN GRENSE FOR HVOR MYE MATERIALENE KAN UNDERSØKES"
Dersom det er feil på et produkt som ikke går å oppdage før det blir montert blir det feil å skylde på utførende. Det må produsenten uansett stå til ansvar for.
"MEN HVEM ER ANSVARLIG FOR SKJULTE FEIL? DET ER EN GRENSE FOR HVOR MYE MATERIALENE KAN UNDERSØKES"
Dersom det er feil på et produkt som ikke går å oppdage før det blir montert blir det feil å skylde på utførende. Det må produsenten uansett stå til ansvar for.
Herregud for ein tåpelig diskusjon, sjulte feil i ei fjøl? :Ddu skal være rimelig amatør for å drive å krangle om dette, fagfolk veit bedre. Pingle er nok av den praktiske typen og og sjønnar kor dette henger sammen. Dessuten ein person som trur at han får material billigare gjennom ein tømrar er nok rimelig naiv, dersom trelasthandlaren seier at du ikkje får materialen likebillig hos han som tømraren er det berre å takke for deg å sei du heller vil handle hos nokon andre, det er nok av trelastforhandlarar å ta av. Det er KUN ein grunn til, at tømrarane vil selge materialen, og det er fortjeneste, ikkje for at du som kunde skal få det billigare. Og kontroll med kvaliteten? han må vel være rimelig sløv dersom han ikkje klarer å kontrolere kvaliteten etter kvart som han bygger, han har då trossalt kvar einaste fjøl i hendene. Einaste eg ser her er at det kan være vanskelig å vurdere langtidskvalitet på plast, vinsperre, forenkla undertak osv. men då går det ann å verte enige om forskjellige kjente merker som skal kjøpast.
"Herregud for ein tåpelig diskusjon, sjulte feil i ei fjøl? :Ddu skal være rimelig amatør for å drive å krangle om dette, fagfolk veit bedre"
Om du synes diskusjonen er tåpelig eller ikke relevant kan du gjerne komentere en i en annen tråd ::) . Jeg har lest noen andre innlegg fra deg og forstår jo det at du har høye tanker om deg deg selv og hvor bra du er til å forhandle pris. etter det jeg har klart å se har du bedre priser enn landsdekkende entreprenører. Det må vi jo si er bra ::)? Klart det er fortjeneste som er en av årsakene til at tømreren vil levere matrial, det er mye arbeid med å stå for leveransen selv, og det går timer med å hente, beregne mengde og vente på matrial som ikke kommer til avtalt tid. Regnestykkene du opperer med er helt på jorde og har ikke rot i virkeligheten. Tror du at et firma uansett bransje skal drive å jobbe uten å bergene seg fortjenste? Da må jeg si du er rimelig naiv.............
Byggmax har dårlig utvalg, lagrer utendørs og går ofte tomt for ting det går mye av. Du må for guds skyld ikke lure på noe der i gåren. Kompetansenivået er skremmende lavt.
Akkurat den biten er mer eller mindre identisk med de talløse klagetrådene over andre byggkjeder rundt om kring.
Ang. kompetansenivået så er det bare å legge til "særlig på Lørdager".
Og jeg er helt enig. Byggmax på Abildsø, som jeg bruker, er akkurat like dårlig som feks små avdelinger av BM som jeg har brukt. Dårlige materialer som kjøpere har prøvd å stable unna blir liggende for lenge osv.
Store avdelinger av BM, som feks på Ski, er fantastisk, fantastisk godt utvalg, god kompetanse, og stive priser for "hvermannsen".
En vesentlig forskjell er at når jeg har bestilt hele billass med materialer fra Byggmax så har kvaliteten vært upåklagelig. Og når man får en hel og uåpnet pall med ett eller annet fra feks Moelven så er jo kvaliteten den samme som om man bestiller den fra BM, eller hvem som helst. Og "hvermannsen" uten kanongode payback avtaler med feks BM har spart mange tusen kroner på ett identisk produkt.
Vi hadde 3 lass med varer for 50 000,- + hver gang her i høst. Det var i hovedsak trevirke og platemateriell i ett slikt volum at det var hele paller.
Ikke noe av dette var av dårlig kvalitet på noen som helst måte. Alt var godt pakket og i den skjønneste orden. Opplevde en gang at en rull grunnmurspapp manglet. Den ble kreditert og trukket ved neste handel uten noe tull, til tross for at jeg hadde signert varene som mottatt.
Jeg plukket det vi skulle ha på nettet, skrev ut plukklisten for sjekk, betalte med kortet og tre dager etter var lastebilen på byggeplassen. -------------
Men å sortere lekter og planker på Abildsø kan ta sin tid når det er lenge siden forrige påfyll av materialer. Det tar minst like langt tid som på den lokale BM sjappa med materialer fra "Krokskogen sagbruk".
Fordelen er at jeg betaler mindre til slutt på Byggmax.
PS! Ikke kjøp de torx bitsene ved kassa på Byggmax, det er metallfarga lakris eller noe. Knekker for ett godt ord. En smule irriterende når man tror man har bits nok den dagen. Men verktøy og tilbehør bør man kjøpe en annen plass uansett. Og det vet man jo.
Ser vi har nesten forbausende sammenfallende erfaringer med både avdelinger og produkter, bortsett fra at jeg ikke har bestilt tilkjørt fra Byggmax. Får derimot stadig leveranser nå fra Ski bygg. Det er byggmesteren min som bestiller, men jeg konstaterer at alt er lytefritt og i den skjønneste orden (men dyrt blir det). Mvh Plassøker
Jo en kan få feil selvom det er rett montert, men da fungerer ikke produktet og produsent må ta ansvar. De kan skylde så mye de vil på hverandre, forbrukeren har kjøpsloven i ryggen når det er feil på en vare en har kjøpt.
Jeg har vært borti disse tilfellene noen ganger. Hva tror du skjer? I praksis taper kunden, dessverre. Vi måtte bytte dimmere i en hel leilighet, tok full betaling. Kunden ble sur på oss, prøvde å få produsenten til å betale regningen, men det var ikke aktuelt ettersom de gav beskjed om at de ikke kunne påvise om det var produktfeil eller bruksfeil (overlast, montering osv) Vår uttalelse hjalp ingenting.
Bråk blir det nok, men her er jo kunden litt sløv, butikken kan ikke kreve noen slik dokumentasjon. Kjenner man sine rettigheter så går det stort sett greit.
Herregud for ein tåpelig diskusjon, sjulte feil i ei fjøl?
Det er da svært som du vrir på dette. Det handler om skjulte feil på byggevarer generelt. La oss kalle det parkett, takstein eller lim. Det som er interessant er ansvarsforholdet.
Det er KUN ein grunn til, at tømrarane vil selge materialen, og det er fortjeneste, ikkje for at du som kunde skal få det billigare.
Hvis tømreren tar seg bryet med å skaffe materialet og tar ansvar bør vel det være verdt noe?
Einaste eg ser her er at det kan være vanskelig å vurdere langtidskvalitet på plast, vinsperre, forenkla undertak osv. men då går det ann å verte enige om forskjellige kjente merker som skal kjøpast.
Oj så du lyset nå? Men hvem har ansvaret hvis det kjente merket har driti på draget?
Akkurat den biten er mer eller mindre identisk med de talløse klagetrådene over andre byggkjeder rundt om kring.
Ang. kompetansenivået så er det bare å legge til "særlig på Lørdager".
Og jeg er helt enig. Byggmax på Abildsø, som jeg bruker, er akkurat like dårlig som feks små avdelinger av BM som jeg har brukt. Dårlige materialer som kjøpere har prøvd å stable unna blir liggende for lenge osv.
Store avdelinger av BM, som feks på Ski, er fantastisk, fantastisk godt utvalg, god kompetanse, og stive priser for "hvermannsen".
En vesentlig forskjell er at når jeg har bestilt hele billass med materialer fra Byggmax så har kvaliteten vært upåklagelig. Og når man får en hel og uåpnet pall med ett eller annet fra feks Moelven så er jo kvaliteten den samme som om man bestiller den fra BM, eller hvem som helst. Og "hvermannsen" uten kanongode payback avtaler med feks BM har spart mange tusen kroner på ett identisk produkt.
Vi hadde 3 lass med varer for 50 000,- + hver gang her i høst. Det var i hovedsak trevirke og platemateriell i ett slikt volum at det var hele paller.
Ikke noe av dette var av dårlig kvalitet på noen som helst måte. Alt var godt pakket og i den skjønneste orden. Opplevde en gang at en rull grunnmurspapp manglet. Den ble kreditert og trukket ved neste handel uten noe tull, til tross for at jeg hadde signert varene som mottatt.
Jeg plukket det vi skulle ha på nettet, skrev ut plukklisten for sjekk, betalte med kortet og tre dager etter var lastebilen på byggeplassen.
-------------
Men å sortere lekter og planker på Abildsø kan ta sin tid når det er lenge siden forrige påfyll av materialer. Det tar minst like langt tid som på den lokale BM sjappa med materialer fra "Krokskogen sagbruk".
Fordelen er at jeg betaler mindre til slutt på Byggmax.
PS! Ikke kjøp de torx bitsene ved kassa på Byggmax, det er metallfarga lakris eller noe. Knekker for ett godt ord. En smule irriterende når man tror man har bits nok den dagen. Men verktøy og tilbehør bør man kjøpe en annen plass uansett. Og det vet man jo.
Dersom det er feil på et produkt som ikke går å oppdage før det blir montert blir det feil å skylde på utførende. Det må produsenten uansett stå til ansvar for.
Herregud for ein tåpelig diskusjon, sjulte feil i ei fjøl? :Ddu skal være rimelig amatør for å drive å krangle om dette, fagfolk veit bedre. Pingle er nok av den praktiske typen og og sjønnar kor dette henger sammen.
Dessuten ein person som trur at han får material billigare gjennom ein tømrar er nok rimelig naiv, dersom trelasthandlaren seier at du ikkje får materialen likebillig hos han som tømraren er det berre å takke for deg å sei du heller vil handle hos nokon andre, det er nok av trelastforhandlarar å ta av.
Det er KUN ein grunn til, at tømrarane vil selge materialen, og det er fortjeneste, ikkje for at du som kunde skal få det billigare. Og kontroll med kvaliteten? han må vel være rimelig sløv dersom han ikkje klarer å kontrolere kvaliteten etter kvart som han bygger, han har då trossalt kvar einaste fjøl i hendene. Einaste eg ser her er at det kan være vanskelig å vurdere langtidskvalitet på plast, vinsperre, forenkla undertak osv. men då går det ann å verte enige om forskjellige kjente merker som skal kjøpast.
Om du synes diskusjonen er tåpelig eller ikke relevant kan du gjerne komentere en i en annen tråd ::) . Jeg har lest noen andre innlegg fra deg og forstår jo det at du har høye tanker om deg deg selv og hvor bra du er til å forhandle pris. etter det jeg har klart å se har du bedre priser enn landsdekkende entreprenører. Det må vi jo si er bra ::)? Klart det er fortjeneste som er en av årsakene til at tømreren vil levere matrial, det er mye arbeid med å stå for leveransen selv, og det går timer med å hente, beregne mengde og vente på matrial som ikke kommer til avtalt tid. Regnestykkene du opperer med er helt på jorde og har ikke rot i virkeligheten. Tror du at et firma uansett bransje skal drive å jobbe uten å bergene seg fortjenste? Da må jeg si du er rimelig naiv.............
Ser vi har nesten forbausende sammenfallende erfaringer med både avdelinger og produkter, bortsett fra at jeg ikke har bestilt tilkjørt fra Byggmax. Får derimot stadig leveranser nå fra Ski bygg. Det er byggmesteren min som bestiller, men jeg konstaterer at alt er lytefritt og i den skjønneste orden (men dyrt blir det).
Mvh
Plassøker
Bråk blir det nok, men her er jo kunden litt sløv, butikken kan ikke kreve noen slik dokumentasjon. Kjenner man sine rettigheter så går det stort sett greit.
AtW