11,528
23
1
Fjerne avfall selv i byggeperioden?
827
Kongsberg
0
Vi har i utgangspunktet tenkt å la utbygger stå for fjerning av avfall fra tomten i byggeperioden. Jeg lurer nå på om det er verdt å stå for dette selv?
Er det noen som har noen formening om hvor mye avfall det blir i forbindelse med bygging av et hus på ca 200m2?
Vi får et fratrekk på 20.000 om vi tar denne jobben selv. Utbygger samler da avfallet på ett bestemt (avtalt) sted på tomten.
Jeg vil veldig gjerne høre fra folk med erfaring!
Er det noen som har noen formening om hvor mye avfall det blir i forbindelse med bygging av et hus på ca 200m2?
Vi får et fratrekk på 20.000 om vi tar denne jobben selv. Utbygger samler da avfallet på ett bestemt (avtalt) sted på tomten.
Jeg vil veldig gjerne høre fra folk med erfaring!
Signatur
Alt av planker kuttet jeg opp til brensel, takstein ble fyll masse. Så det meste som var i conaineren var plater og isolsjonsrester
20.000 er mye penger når man bygger nytt:-)
Har dere tilgang på henger,og bor nære avfallsplass er det en lett sak.
Ta vare på hvit material/ kapp!!! fint til å fyre opp med eller la svigerfar forsyne seg
(PS ikke fyr med imp material)
Vi har sortert søppelet og ikkje hatt konteinar. Vi hadde ein storsekk dei kasta rasket i, som vi tømte ca kvar veke. Leverte plast for seg og papp for seg, som er gratis. Samt metall. Da blir det ikkje att så veldig mykje anna.
Dessverre er det håpløse åpningstider på avfallsanlegget her i byen.
Kun stenger kl 15 alle ukedager unntatt mandag når det er åpent til kl 18.
Stengt lørdag og søndag.
Ikke akkurat ideelt når man har fulltidsjobb.
Har hverken henger eller hengerfeste. Henger har jeg god tilgang på. Hengerfeste tenker jeg at jeg må skaffe meg ifm byggingen uansett.
Synes 20' er mye penger og sparer gjerne disse. Vet vi kommer til å være mye på byggeplassen så om vi sorterer litt når vi er der bør det være en overkommelig oppgave.
Husker du ca hvor mange ganger dere måtte tømme storsekken Mariana?
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Hyggelige folk også, som kjenner oss igjen når vi kommer, slår av både en prat og gir goooode priser :)
Vi fikk trukket ut alt fra budsjettet og jeg mener å huske at leie av container + tømming i hele perioden kostet et sted mellom 20 og 30.
Hittil har vi vel betalt ca 2000,- for å dumpe. Grovsorterer på hengeren og finsorterer på dynga.
Skriver også i INTERIØRbloggen
Utbygger har krav ihht PBL om en avfallsplan og gjennvinningsgrad. Når dere kjører bort søpla selv så får han ikke dokumentert "gjennvingsgraden" på avfallet og dette kan bli problematisk i dokumentasjonen for utstedelse av ferdigattest.
Mange som har tråkket skikkelig i salaten vedrørende dette.