Leser arealplanen og undres på om det er mulig å få til 10x15 meter på de respektive tomtene. BYA på 90 kvm inklusvie den ekstra bilippstillingsplassen på egen tomt (18 kvm) blir for meg ubegripelig for tomt C - selv om målene ikke er tegnet inn.
Carport må mimimum ha mål 4x7 m etter mitt hode og utgjør således nye 28 kvm. Til bolig blir det da plass til 90 minus 46 kvm = 44 kvm. Enten har naboen din ikke sjekket arealplan for området, eller så er det en annen plan som gjelder for naboens tomt.
Om du viser til den reguleringsplan som faktisk gjelder naboen, ville jeg brukt den for det den er verdt
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
[quote author=hro link=topic=30194.msg319947#msg319947 date=1312233922 Carport må mimimum ha mål 4x7 m etter mitt hode og utgjør således nye 28 kvm. [/quote]Etter ditt hode eller reguleringsplanen? En bil er vanligvis mindre enn 2x5m, og en carport med to åpne vegger kan i ytterste konsekvens fint være 2.5x5 m bred, innvendige mål. Legger man på en halvmeter til 3m bredde kan man ganske greit lukke den tredje veggen også.
Vi har en carport på 2.6x4.7m innvendige mål, med tre tette vegger og det fungerer når man parkerer slik at man ikke kan gå inn i bilen på høyre side.
Hvor stort bygget må være avhenger av byggestil og om det henger sammen med boligen, men det trenger ikke være så stort som du antyder for at man skal få god praktisk funksjon...
En parkeringsplass er definert til minimum 3 x 6 meter. Det selv om det finnes biler som er mindre. Det er forskjell på dette i planverk og den virkelige verden.
Årsaken til 3 meter bredde, skyldes behovet for å åpne dører på begge sider. Selvsagt kan man lage carporter som er på størrelse med skap og man må parkere passasjersida kloss inntil veggen for å komme ut på sjåførsida.
Til orientering er handicap plasser minium 4,5 meter bredde og i større prosjekter er det krav om en håndfull slike også.
Liten digresjon: Har til gode å se han som får disp fra kravet om 1,5 p-plasser på egen tomt (rundet av oppover) til å være en bil + en elbil (Think/Buddy eller lign) - som de facto bruker kun 0,5 p-plass...
Signatur
Ethvert boligkjøp medfører bratt lærekurve om bygningsoppføring.
Poenget er at med en åpen langvegg trenger du heller ikke parkere med den ene siden kloss inntil veggen. Med lukkede vegger bør det være 3 meter bredde, det er jeg enig i...
Parkeringsplasser i kjøpesentre og offentlige parkeringsplasser er veldig sjelden 3x6 meter, så det er åpenbart ikke konsekvens ute og går der...
På jobben parkerer jeg med ca 10 cm klaring til hvitstripen på begge sider av bilen. Når vedkommende i nabobåsen gjør det samme blir det igjen 20 cm til åpning av døren. Interiøret i døren er vel rundt 10-15 cm bredt. Dette er relativt nye parkeringsplasser, så det kan åpenbart ikke være en regel som mange bryr seg om ref det Ryeng skriver.
Familibilene blir større og større (og takk for det), men det blir ikke parkeringsplassene >:( Bilene nå til dags bærer desverre prag av det. Småskader på sidene fra andres dører. >:( Kjøpesentre, arbeidsplasser lager så små parkeringsplasser som mulig for å få flest mulige. Det blir også sett på som positivt, når de reklamerer om X antall plasser.
Samme problemet har vi i veinormen her i komunen. A, B og C klasse på veiene. Mengden trafikk bestemmer hvilken klasse veien kommer i og dermed bredden på den. Det er bare det at bredden på veien ikke eer justert etter bredden på bilene. Møter stadig familiebiler som jeg ikke kan møte uten av en kjører litt ut på gresset eller stopper i en innkjørsel. (Nedgraderte fra "prestisjemerket" Audi til en 7-seter, men som faktisk er bredere enn Audien).
Carport må mimimum ha mål 4x7 m etter mitt hode og utgjør således nye 28 kvm. Til bolig blir det da plass til 90 minus 46 kvm = 44 kvm. Enten har naboen din ikke sjekket arealplan for området, eller så er det en annen plan som gjelder for naboens tomt.
Om du viser til den reguleringsplan som faktisk gjelder naboen, ville jeg brukt den for det den er verdt
Carport må mimimum ha mål 4x7 m etter mitt hode og utgjør således nye 28 kvm.
[/quote]Etter ditt hode eller reguleringsplanen? En bil er vanligvis mindre enn 2x5m, og en carport med to åpne vegger kan i ytterste konsekvens fint være 2.5x5 m bred, innvendige mål. Legger man på en halvmeter til 3m bredde kan man ganske greit lukke den tredje veggen også.
Vi har en carport på 2.6x4.7m innvendige mål, med tre tette vegger og det fungerer når man parkerer slik at man ikke kan gå inn i bilen på høyre side.
Hvor stort bygget må være avhenger av byggestil og om det henger sammen med boligen, men det trenger ikke være så stort som du antyder for at man skal få god praktisk funksjon...
Årsaken til 3 meter bredde, skyldes behovet for å åpne dører på begge sider. Selvsagt kan man lage carporter som er på størrelse med skap og man må parkere passasjersida kloss inntil veggen for å komme ut på sjåførsida.
Til orientering er handicap plasser minium 4,5 meter bredde og i større prosjekter er det krav om en håndfull slike også.
Liten digresjon: Har til gode å se han som får disp fra kravet om 1,5 p-plasser på egen tomt (rundet av oppover) til å være en bil + en elbil (Think/Buddy eller lign) - som de facto bruker kun 0,5 p-plass...
Parkeringsplasser i kjøpesentre og offentlige parkeringsplasser er veldig sjelden 3x6 meter, så det er åpenbart ikke konsekvens ute og går der...
Bilene nå til dags bærer desverre prag av det. Småskader på sidene fra andres dører. >:(
Kjøpesentre, arbeidsplasser lager så små parkeringsplasser som mulig for å få flest mulige. Det blir også sett på som positivt, når de reklamerer om X antall plasser.
Samme problemet har vi i veinormen her i komunen. A, B og C klasse på veiene. Mengden trafikk bestemmer hvilken klasse veien kommer i og dermed bredden på den. Det er bare det at bredden på veien ikke eer justert etter bredden på bilene. Møter stadig familiebiler som jeg ikke kan møte uten av en kjører litt ut på gresset eller stopper i en innkjørsel. (Nedgraderte fra "prestisjemerket" Audi til en 7-seter, men som faktisk er bredere enn Audien).