21,743    38    1  

Elektriker konkurs

 141     Osloområdet     0
Hei dere,

Ville se raskt om jeg kan få noen meninger om hvor viktig problemet mitt er :)

Jeg kjøpte og pusset opp en tomannsbolig i fjor vinter, og fikk installert nytt elektrisk anlegg av godkjent elektriker.  Det elektriske arbeidet ble ferdig i fjor vår, og alt er betalt med MVA og det hele(har detaljert kvittering).

Med innflytting og nytt barn og pågående oppussing glemte jeg å be om ferdigattest for jobben.  Begynte å mase på elektrikern i fjor høst, og det skulle komme ferdigattest snart.

I julen gikk hovedsikringen, som det skal når man plutselig skal bruke all tilgjengelig strøm samtidig.  Det var ikke noe problem å få strømmen igang igjen, men et astronomisk ur/bryter på utelyset har sluttet å virke, sannsynligvis som følge av strømbruddet.  Folk jeg har snakket med her på forumet og andre steder mener at det sannsynligvis er en reklamasjonssak på denne bryteren.

Jeg har ringt elektrikern annehver virkedag siden nyttår for å få løst begge problemene, men han har ikke tatt telefoen.  Jeg har ringt andre elektrikere i samme firma, og de sier de skal melde fra videre til elektrikeren det gjelder.

Så ser jeg i dag på 1881 at firmaet er konkurs.

Problemet med bryteren er sannsynligvis "bare" penger, vil tro at jeg kan få en annen elektriker til å løse dette, men hva med ferdigattesten?  Hvor viktig er dette hvis man har et helt nytt anlegg, og har spesifiserte kvitteringer for alt som er gjort?

Innspill mottas med takk!

mvh
lars

   #1
 2,265     0
Jeg ville ringt lokal tilsynsmyndighet og forhørt meg.
Vil tippe det er lettere å ordne opp her når saken er fersk, i motsetning til at dette "plutselig" dukker opp som et problem om 7 år.
   #2
 21,481     Enebolig     1
Enig, ta kontakt med DLE (Det Lokale Eltilsynet)

Sikker på at uret ikke bare er resatt pga strømbrudd?
  (trådstarter)
   #3
 141     Osloområdet     0
Har snakket med eltilsynet nå, og de var veldig hyggelige, men kunne ikke hjelpe meg med så mye, annet enn at de kunne fortelle meg at jeg kanskje ville slite hvis de kom på besøk om noen år, og ikke kunne vise frem samsvarserklæring fra elektriker.

han kunne heller ikke skjønne at ikke elektrikern gadd å lage en erklæring til meg, det invovlerer egentlig ikke noen kostnader for ham...

Har også kontaktet bobestyrer i konkursboet for å få ham til å få elektrikern til å kontakte meg.  venter på svar derfra.

Uret virker tilsynelatende, det står On når det skal og Off når det skal, men det er ikke strøm i lampene, hverken i On eller Off.  kjørte en Reset iht bruksanvisning, la inn bredde og lengdegrad, men det fungerer fortsatt ikke... 

   #4
 21,481     Enebolig     0
Da er det nok defekt ja.

Rart DLE ikke kunne gi et litt mer konkret svar, de må jo ha vært borti liknende tilfeller før. Etter min mening så er det et helt latterlig svar, men det er meg da  Tongue
  (trådstarter)
   #5
 141     Osloområdet     0
Ja, jeg kan ikke si jeg var storfornøyd med svaret, jeg heller... jeg spurte om det var noen klageinnstans som ville ha noen innvirkning for elektrikerens videre drift som man kunne "true" med, men han hadde ingen gode forslag der heller..

Nå har bobestyrer videresendt eposten min til elektrikerns epostadresse, så får vi se om det skjer noe der....

takk for innspill og støtte!
   #6
 552     Stavanger     0
For uret ditt, så kan du rette reklamasjonskravet videre bak til distributørleddet. Dersom du klarer å identifisere dette (prøv bostyret). Merk at jeg her nevner reklamasjon, garanti får du bare dersom distributørleddet tilbyr dette gjennom forhandleren.

Jeg er ikke kjent med om du kan rette kravet om dekning av installasjonskostnaden til forhandlerleddet, her kan sikkert noen som har lest Forbrukerkjøpsloven mer nøye enn meg kommentere.

  (trådstarter)
   #8
 141     Osloområdet     0
gode poeng!  takk skal dere ha begge to...

men står jeg der med uret i hånda, og skal ha en elektriker til å montere det, legger han vel på timene såpass at han får dekket inn tapt fortjeneste på varen... så da er jeg vel like langt...

unnskyld alle dere ærlige ordentlige håndtverkere der ute, er bare litt frustrert akkurat nå....

er det forresten noen grunn til at han lar være å gi meg samsvarserklæring?  jeg er overhodet ingen ekspert, men jeg var tilstede under store deler av jobben, og gutta virket som profesjonelle og ordentlige folk, hadde god oversikt over krav / gode tips til gode løsninger og det hele, så jeg kan ikke tenke meg at de i prinsippet vet at de har gjort en jobb de ikke kan stå inne for.
   #9
 552     Stavanger     0

Er nok ikke forbrukerkjøpsloven dette kommer inn under. Heller lov om håndverkertjenester.


Det har du helt rett i Elektrikeren, begynner å bli en del år siden grunnfaget mitt Smile.

Kikket litt i Lov om håndtverkertjenester, der finnes en regel som minner mye om ordlyden i forbukerkjøpsloven:
(§ 22 - 2)
"Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år..."

Her står det om muligheten til å rette krav mot forutgående leverandørledd:

§ 27. Krav mot tidligere leverandørledd m.m.
(1) Forbrukeren kan gjøre sitt krav som følge av mangel ved materialer gjeldende mot tidligere yrkesleverandørledd i den grad tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av tjenesteyteren eller en annen som ervervet materialene fra det tidligere leverandørleddet.
(2) Avtale i tidligere leverandørledd som innskrenker tjenesteyterens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukeren i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og tjenesteyteren.
(3) Ved krav mot tidligere leverandørledd gjelder reklamasjonsreglene i § 22 tilsvarende i forholdet mellom forbrukeren og leverandøren.
(4) Forbrukeren kan på samme vilkår som i (1) til (3) gjøre sitt krav som følge av en mangel ved arbeidet gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med tjenesteyteren har utført arbeidet eller den del av det som mangelen gjelder.
(5) I den grad forbrukeren gjør gjeldende krav mot tjenesteyteren som også kunne ha vært gjort gjeldende mot et tidligere yrkesleverandørledd eller annen yrkesutøver etter reglene i (1) til (4), gjelder reklamasjonsfristen i § 22 (2) for videre mangelskrav fra tjenesteyteren mot det tidligere leddet, dersom ikke annet følger av avtalen mellom tjenesteyteren og det tidligere leddet. Regelen her gjelder tilsvarende for videre krav mellom tidligere ledd som følger av at forbrukaren har gjort gjeldende mangelskrav.
(6) En person som ikke har mangelansvar etter leddene foran, og som på vegne av tjenesteyteren eller i egenskap av eller på vegne av tidligere leverandørledd har gitt slike opplysninger om tjenesten som nevnt i § 18, er ansvarlig overfor forbrukeren etter reglene i § 28. Reklamasjonsreglene i § 22 gjelder tilsvarende i forholdet mellom forbrukeren og den ansvarlige etter leddet her.

http://www.lovdata.no/all/tl-19890616-063-004.html#22
   #10
 21,481     Enebolig     0
Enkelte firmaer er trege med å sende ut dokumentasjon ettersom jobben er "ferdig" og pengene er i boks. Da kommer nye jobber foran i rekka. Hastverk genererer penger.