Hvis du jukser med trainor sin kalkulator så får du 8.96V spenningsfall (3.9%) I utgangspunktet så betyr det 221 V i ytterste ledd ved full belastning på kabelstrekket. Det vil jeg si er uproblematisk når det meste av utstyr i dag har en range fra 220V til 240V TS ligger trolig nærme trafo siden han har målinger som var nærmere 240V
Av nybilsalget nå er snart en tredjedel ladbare biler, så jeg vil anbefale å ta høyde for evt. fremtidig lading av elbil/ladbar hybrid når man legger opp ny strøm til garasjen. Det blir dyrere å gjøre det på nytt senere. En egen 16A til kun dette er vel mer eller mindre "minstekravet", det kan jo løses ved å legge ut en 20A kurs og splitte i en 6A til lys+garasjeport og en 16A til lading og annen bruk når lading ikke pågår. Men ideelt ville jeg lagt ut en 3x32A eller noe slikt til en underfordeling i garasjen, om det alikevel skal trekkes nytt. Da kan man trekke f.eks 16A+16A+20A i garasjen (forutsatt 230V IT-nett).
Hm, ser at min etterredigering falt ut!
Så etterpå at jeg regnet med 10A mens Preben regnet med 16A. Spørsmålet var dermed unødvendig, men postet.
Trainor har forøvrig en pussig måte å angi spenningsfall på:
"Totalt spenningsfall i % : 39.2 V"
Fortell mer om dette begrepet.. Har enda ikke hørt om dette før.
kanskje jeg lærer noe nytt:P
Tenkte kanskje at de har en trykkfeil, at det skulle stått "i V" som i volt altså..
Jeg redigerte det vekk fordi jeg tenkte at noen kunne tenkes å ta det alvorlig