Det er så klart mulig å tilpasse laderen til både 400V og 230V, men jeg mistenker dette kan gå på bekostning av virkningsgrad og pris. Når ingen bilprodusenter hittil har tatt seg bryet med å tilpasse bilene sine til trefase 230V, så blir det vel ren spekulasjon å anta at de vil gjøre det i fremtiden.
Hvis effektkravet øker fremover kan vel 3-fase bli aktuelt. Man skal aldri si aldri. Hvis man først lager 3-faseladere er det en smal sak å lage en 230V versjon.
Ladingen foregår også i all hovedsak på natten, når det er ingen ovner, tørketromler, osv som står på, det er ingen som bruker varmtvann, en del har temperatursenking, det industrielle forbruket er lavt, osv.
DERSOM man har mulighet for å lade på natten, ja. Jeg har vel imidlertid tatt utgangspunkt i at folk plugger bilen i laderen når de kommer hjem fra jobb; men uten å ha egenhendig erfaring med el-bil vet jeg jo ikke hvordan folk normalt sett går frem mtp tidsstyring av lading og denslags...
Forøvrig veldig endig med deg i at folk henger seg mye opp i maks rekkevidde, ladetid etc. Man glemmer fort hva behovet er - og hvordan bruken kommer til å bli. Synes el-bil er helt genialt - og er 90% sikker på at alle mine neste bilkjøp blir elektriske!
Vi kjører både oppvask, tørketrommel og vaskemaskin på natten + varmtvann etter kveldsbadet...
Har enda ikke sett en skikkelig hydrogenbil som jeg kan gå i butikken å kjøpe...
Dagens dieselbiler er ihvertfall helt idiotisk - til mitt bruk. Jeg kjører aldri langt, bortsett fra et par uker i ferien. Alt for avanserte motorer som krever for mye, og for dyrt vedlikehold. Girkasser og drivverk som er så avansert - at om noe skal repareres så ryker feriebudsjettet før man rekker å si "fer..."
Har derfor en ekstrem tro på konseptet til Tesla! Å gjøre ting enklere, bedre og ikke minst designmessig - det er sånn jeg vil ha det! Endelig en el-bil som gir meg "må ha" følelsen!
Forøvrig, hvorfor er elbil genialt? Trore, dyre forurensende batterier. Masse atomkraft og kullkraft for å lade dem. På sikt, hydrogenbil.
Elbil er genialt fordi den jevne intense akselerasjonen er definisjonen av kjøreglede. De er utrolig praktiske fordi man starter hver dag med full rekkevidde, slik at man slipper å jakte på billig drivstoff. Det er også kuttet ned på mange slitasjedeler, som tennplugger, olje, oljefiltre, registerreim, eksosanlegg, girkasse, katalysator, partikkelfilter, osv. Disse er i stedet erstattet med batterier, som er vedlikeholdsfrie, og elmotor, som er vedlikeholdsfri. Elbiler er i Norge også betydelig billigere en tilsvarende biler. En Tesla Model S koster ca det samme som en greit utstyrt Passat om man regner med besparelsen på drivstoff. Man slipper også å være slaver til oljeselskapene - om man ikke liker prisen man får fra nettselskapet er det bare å slenge opp noen solcellepanel. Det er vanskeligere å begynne å bore etter olje.
På toppen av det hele er elbiler mer miljøvennlig - spesielt på lokale utslipp, men også på CO2 om strømmen kommer fra gass, eller kilder som er renere enn gass.
Til slutt, hydrogen har større problemer enn elbiler på alle områder. De har ca samme rekkevidde som Tesla Model S, men man må holde seg i nærheten av de 7(?) fyllestasjonene som finnes i Norge, de er enormt dyre både i innkjøp og drift, ytelsen er ikke nevneverdig, om man produserer hydrogen med kullkraft er de enormt mye mindre miljøvennlig, brencelcellene har dårlig levetid, bilene er mye mer brannfarlig, osv.
Elbil er ypperlig som en nr.2 bil. Så lenge det ikke finnes praktiske muligheter for å lade underveis vil det bli et begrenset bruksområde. Har du elbil kan du ikke kjøre Oslo - Trondheim, ikke en gang med en Tesla. Den dagen de løser det blir elbilen et reelt alternativ. Problemet er selvfølgelig at særfordelene ved elbil vil forsvinne som dugg for solen. Da må elbilen konkurrere på like vilkår.
Elbil er ypperlig som en nr.2 bil. Så lenge det ikke finnes praktiske muligheter for å lade underveis vil det bli et begrenset bruksområde. Har du elbil kan du ikke kjøre Oslo - Trondheim, ikke en gang med en Tesla. Den dagen de løser det blir elbilen et reelt alternativ. Problemet er selvfølgelig at særfordelene ved elbil vil forsvinne som dugg for solen. Da må elbilen konkurrere på like vilkår.
Såklart kan du kjøre Oslo-Trondheim i en Tesla. På fredag åpnet det 120 kW hurtigladere på Lillehammer og Dombås. Da får man supplert 50% rekkevidde på 20 minutter. Da Tesla har en rekkevidde på ca 400 km på sommeren må man stoppe en gang på en av hurtigladerne i 20 minutter, og så kan man kjøre 600 km uten problemer. På vinteren kan det være greit å stoppe i 25-30 minutter, så går turen helt fint.
Jeg har aldri kjørt Oslo-Trondheim uten stopp for å spise og gå på do, og kommer aldri til å gjøre det. Så en Tesla er akkurat like god for meg som en fossilbil.
Når det gjelder særfordelene vil de så klart bli faset ut i takt med at bilene blir billigere. Og de blir faktisk billigere veldig fort, ettersom volumet øker raskt og det er konstant utvikling på batteri-siden.
DERSOM man har mulighet for å lade på natten, ja. Jeg har vel imidlertid tatt utgangspunkt i at folk plugger bilen i laderen når de kommer hjem fra jobb; men uten å ha egenhendig erfaring med el-bil vet jeg jo ikke hvordan folk normalt sett går frem mtp tidsstyring av lading og denslags...
Forøvrig veldig endig med deg i at folk henger seg mye opp i maks rekkevidde, ladetid etc. Man glemmer fort hva behovet er - og hvordan bruken kommer til å bli. Synes el-bil er helt genialt - og er 90% sikker på at alle mine neste bilkjøp blir elektriske!
Vi kjører både oppvask, tørketrommel og vaskemaskin på natten + varmtvann etter kveldsbadet...
Forøvrig, hvorfor er elbil genialt? Trore, dyre forurensende batterier. Masse atomkraft og kullkraft for å lade dem. På sikt, hydrogenbil.
Dagens dieselbiler er ihvertfall helt idiotisk - til mitt bruk. Jeg kjører aldri langt, bortsett fra et par uker i ferien. Alt for avanserte motorer som krever for mye, og for dyrt vedlikehold. Girkasser og drivverk som er så avansert - at om noe skal repareres så ryker feriebudsjettet før man rekker å si "fer..."
Har derfor en ekstrem tro på konseptet til Tesla! Å gjøre ting enklere, bedre og ikke minst designmessig - det er sånn jeg vil ha det! Endelig en el-bil som gir meg "må ha" følelsen!
Om man bruker hurtiglading for å dekke 5% av kjøringen sin så er det jo helt irrelevant i det store bildet.
Elbil er genialt fordi den jevne intense akselerasjonen er definisjonen av kjøreglede. De er utrolig praktiske fordi man starter hver dag med full rekkevidde, slik at man slipper å jakte på billig drivstoff. Det er også kuttet ned på mange slitasjedeler, som tennplugger, olje, oljefiltre, registerreim, eksosanlegg, girkasse, katalysator, partikkelfilter, osv. Disse er i stedet erstattet med batterier, som er vedlikeholdsfrie, og elmotor, som er vedlikeholdsfri. Elbiler er i Norge også betydelig billigere en tilsvarende biler. En Tesla Model S koster ca det samme som en greit utstyrt Passat om man regner med besparelsen på drivstoff. Man slipper også å være slaver til oljeselskapene - om man ikke liker prisen man får fra nettselskapet er det bare å slenge opp noen solcellepanel. Det er vanskeligere å begynne å bore etter olje.
På toppen av det hele er elbiler mer miljøvennlig - spesielt på lokale utslipp, men også på CO2 om strømmen kommer fra gass, eller kilder som er renere enn gass.
Til slutt, hydrogen har større problemer enn elbiler på alle områder. De har ca samme rekkevidde som Tesla Model S, men man må holde seg i nærheten av de 7(?) fyllestasjonene som finnes i Norge, de er enormt dyre både i innkjøp og drift, ytelsen er ikke nevneverdig, om man produserer hydrogen med kullkraft er de enormt mye mindre miljøvennlig, brencelcellene har dårlig levetid, bilene er mye mer brannfarlig, osv.
Artikkel i TU.
Jeg har aldri kjørt Oslo-Trondheim uten stopp for å spise og gå på do, og kommer aldri til å gjøre det. Så en Tesla er akkurat like god for meg som en fossilbil.
Når det gjelder særfordelene vil de så klart bli faset ut i takt med at bilene blir billigere. Og de blir faktisk billigere veldig fort, ettersom volumet øker raskt og det er konstant utvikling på batteri-siden.