The IT as well TT arrangement are not common but are still there all depends of the application and where you are . My guess is Norway has IT cause of very bad grounding resistance, nothing wrong with it. The advantage is that it's quite stable/reliable but when fault occurs it is more time consuming to service. Well the monitoring protection can be tricky, rather different approach. All depends how you want to arrange monitor and protect. Now this days the big shift is toward TN-C-S 400V and nothing wrong with it I like the idea. In Canada/US we are still running 120V. The power network to the consumer as well the monitoring/protection is behind Europe. The 120 V to consumer is an example, less voltage potential to ground in hot line make your cables twice as thick compare to Europe. As for the motor control more and more VFD systems are implemented, AC via rectification to pure DC and from there again to pseudo sinusoidal signal with controlled firing sequence via IGBT's.
Ikke helt riktig den resoneringen der.
Forvirringen er at IT og TT nett er en særnorsk greie, som ikke brukes andre steder i verden. Det meste av én-fase-utstyr er merket med N + L. Det samme gjelder for kabler og tilsvarende, hvor man har en blå + brun leder. Dette skyldes at 400V nett er mest utbredt, hvor man da benytter 1 fase + N for å få 230V.
Siden vi har en del IT og TT nett i Norge, må én-fase-utstyr tilkobles 2 faser for å få 230V. I Bergen gjør man det enda mer sært, hvor man har 230V TN-S nett uten distribuert N-leder. Selv om det er et TN-nett, må man altså benytte 2 faser for å få 230V.
Dette gjør at man har veldig mange ulike nettsystemer i Norge, som skaper en del forvirrigner for 1-fase, 2-fase, 3-fase, 3-fase + N, 2-pol, 3-pol og 4-pol definisjoner.
Det blir også feil å si 2-pol motor, da man fint kan ha motorer med flere ulike polsett. En motor med flere poler er ofte benyttet for å gi ulike hastigheter.
Én-spennings-motor kunne man gjerne kallet en 1-fase motor. Dog, det er svært sjeldent at man benytter slike motorer. De fleste 1-fase/2-fase motorer er opprinnelig bygget som 3-fase med driftskondensator for tilkobling til 1-fase/2-fase nett.