#12
 270     Asker     0
Dette skal du gi BLAFFEN i. Du har brukt et anbudstilbud og i kontrakten din og din håndverker(med dette anbudsselskapet) står det helt klart at du har rett til å skrive en evaluering. Hvis denne håndverkeren, som tydeligvis ikke forstår stort, mener at dette er en belastning for ham, så må han ta det opp med anbudsselskapet.
   #13
 1,519     Oslo     0
Vedkommende vil uansett neppe kunne dokumentere det eventuelle tapet han mener å ha hatt.

Det sagt - at de faktisk kom for å i alle fall forsøke å rette opp tyder på at de ikke er helt håpløse. Det finnes nok av firmaer som aldri hadde tatt seg bryet med det...
   #14
 277     Hjemme     0
Har ikke lest anmeldelsen eller kjenner til innholdet, men noen generelle betraktninger som allikevel bør være relevante:

1. En anmeldelse er i stor grad per definisjon subjektiv, uansett om man ordlegger seg "jeg synes at ... ikke gjorde en god jobb" eller ".... er ubrukelig". Det er vel så stort ansvar for leseren av anmeldelsen å vite om dette er en autoritet på området eller ikke.

2. Forventningsstyring er først og fremst selgers oppgave. Det er lettere å gjøre et godt inntrykk om forventningene ikke er for høye. Det er ofte slik at om man gjør en litt dårlig jobb i første omgang for deretter å fikse det i etterkant så er kunden mer fornøyd enn om det bare var gjort bra første gang.

3. Snu situasjonen på hodet når det gjelder økonomisk kompensasjon. Jeg vil like å se de som deler overskuddet sitt med de som har skrevet en god anmeldelse.

4. Kunden har alltid rett?
   #15
 3,210     Vestlandet     0

Hei.

Kan kommentaren på anbudssiden siteres her?


Det er ikke så lurt å legge den ut her, da er det større sjans for at det aktuelle firmaet kommer over denne tråden ved hjelp av et google søk.
   #16
 71     Oslo     0


Hei.

Kan kommentaren på anbudssiden siteres her?


Det er ikke så lurt å legge den ut her, da er det større sjans for at det aktuelle firmaet kommer over denne tråden ved hjelp av et google søk.


Og så? gjør det noe?

(PS: Enig med alle over om at du ikke har noe å frykte og send politiet på bølla om han ikke gir seg)
  (trådstarter)
   #17
 269     Akershus     0
Takk for mange gode og utfyllende svar!

Jeg har nok ikke gitt en god kommentar på ratingen, den er intetsigende og burde vært mer konkret sett i retrospekt. Men, den oppsummerer min subjektive mening ganske godt. Jeg ga de 1 av 5 stjerner og skrev "styr unna!".

Saken er følgende (dette blir langt og detaljert, men det får stå til):
Jeg bestilte flyttevask via anbudstjeneste. Jeg har flyttet 18 ganger og har mange ganger benyttet meg av flyttevask, og stort sett alltid er det garanti i form av at at ny eier / huseier ved leie skal være fornøyd med jobben. Dette er svært viktig for meg, så jeg valgte et firma som stilte renhetsgaranti. Litt dum var jeg som ikke undersøkte nærmere hva garantien innebar, men antok at det var samme garanti som jeg har benyttet meg av tidligere. I kontrakten står det i tillegg listet opp ganske så konkret hva som skal vaskes.

Firmaet vasket en mandag og overtakelse var onsdag. Dette hadde de fått beskjed om skriftlig. Jeg kan også ta kritikk for at jeg ikke sjekket vasken før overtakelse, men det ble av diverse årsakr ikke gjort. Da jeg kom på overlevering ble jeg helt flau over vaskingen. Ting som er spesifisert i kontrakten at skal vaskes var bare ikke vasket. Det lå bl.a. støv oppå alle karmer, skap, kontakter etc. Jeg latet som ingenting, men dessverre ble ikke overtakelsen godkjent. Jeg ringte da daglig leder og ba de komme tilbake i henhold til garanti. Han sa da at siden vi ikke hadde gitt beskjed før så kunne han ikke fikse dette. Jeg sa litt brått at hva i alle dager betyr da garantien hans om han ikke fikser opp når ny eier ikke er fornøyd? Da sa han rett ut at jeg måtte da ikke være så dum å tro at han drev business uten å sjekke hvilken ordlyd som gjør at kundene kjøper, men at han ikke er ansvarlig i en evt. rettssak (Hvem hadde snakket om rettssak egentlig??). Han var tverr og vanskelig og sa at han ga fullstendig blaffen i hvilke konsekvenser dette har for meg, og han tar vurderingen av om de kom tilbake eller ikke. Jeg er tross alt kvinne, og brukte den listen jeg kunne for å få den hjelpen jeg trengte der og da. Spilte på at jeg var gravid og at dette var utrolig stressende for meg. Samt at jeg ga klar beskjed om at om det var rettssak han ville ha, så fikk han det og at det antakelig ville koste ham mindre å sende nye folk for å vaske et par timer, enn det koster å gå til sak. Enden på visa ble at de skulle komme samme kveld allikevel. Det var i denne samtalen jeg sa til ham at jeg skulle flytte igjen i mars, og at jeg da trengte både utvask av stedet vi bor nå, samt vask av nybygget før innflytting, og at OM han rettet opp i dette kunne det jo være mulig de fikk disse jobbene. MEN, de kom bare for å forsvare at de hadde vasket over alt. Selv når jeg tok hånden over skapene etc og fikk hånden full av støv, og skrapte guffe fra baderomsarmaturet mente de at der hadde de vasket. Jeg krevde at de prøvde en gang til, og de vasket vel en time før de sa seg ferdig. Det var bedre, men fremdeles ganske dårlig. Men å diskutere mer med dem orket jeg rett og slett ikke, så jeg vasket over det siste selv, og fikk overtakelsen godkjent dagen etter.

Sånne firmaer orker jeg ikke å ha noe med å gjøre. En ting er at jobben ble gjort dårlig slik jeg ser det, en annen ting er at han svarer på en klage med å påstå at jeg aldri kommer noen vei i retten med dette allikevel, så det gidder han ikke å gjøre noe med. Feil kan alle gjøre, og de trenger ikke engang være villig til å rette opp pga diverse omstenigheter, eller som nevnt over forskjeller i forventning. Men når han rett ut innrømmer at kontrakter er formulert for at kundene skal anta ting som han ikke vil kunne stilles til ansvar for er mitt inntrykk bare at han er en kjeltring og at det ikke er noe å drive business med overhodet. Kommentaren ble derfor kort og grei (men burde kanskje vært mer konkret).

Så har nå fått mailer som er rimelig nedsettende om meg som person, og at dette vil koste meg dyrt om jeg ikke gjør som han vil. Ser at jeg har vært litt uklar over. Han er truende i form av rettssak og konsekvenser for meg, ikke slik at jeg på noen måte er redd for at han gjør meg noe. Men jeg syns det er ubehagelig og har derfor bedt ham om å ta formelle grep om han vil kontakte meg igjen. Nå er det noen dager siden han kontaktet meg sist, og da ga han beskjed om at det er leit at jeg velger en slik fremtid for meg selv (?), og at jeg kan forvente å høre fra hans advokat. Så jeg venter på fortsettelsen, men politiet blir nok ikke nødvendig.

Jeg har kontaktet anbudsfirmaet, og de er ganske sjokkerte over mailkorrespondansen. De ønsker at jeg skriver en utfyllende kommentar med mer konkret forklaring, samt sender all informasjon til dem. De mener jeg ikke har noe ansvar, men er ikke 100% sikre. De tilbød seg å fjerne kommentaren å utestenge ham som kunde der, men jeg ønsker ikke det, for jeg mener det er værre for ham at kommentaren blir stående. Men jeg kommer til å endre den slik at den blir mer konstruktiv.

Min oppfatning av det hele er at en slik rating er min subjektive vurdering. Min subjektive vurdering rår ikke han over, og en slik reaksjon gjør jo bare at jeg blir enda sikrere i min oppfatning. Om han mener dette er uheldig for selskapet sitt bør han velge en helt annen fremtoning for å få meg til endre mening, ikke trusler og usakligheter. Men om jeg har rett i at jeg har lov til å ytre min subjektive mening slik, tja, det aner jeg i grunn ikke....

   #18
 1,459     Trondheim     0
Har du betalt?
Signatur
   #20
 419     0
Om han faktisk går til sak vil jeg bli ytterst forbauset.
Men tror du kan slappe av i alle tilfeller.

Du har jo gitt din subjektive mening som er normalt på slike steder...jeg kan ikke se at han har noen grunn til å kunne gå til sak mot din subjektive mening.
Da må systemet endres til å kun gi objektive meninger....hvordan de skal få det til kan man lure på.

Dette er ett dårlig forsøk på hersketeknikk for å få deg til å endre din stilling. Fungerer sikkert enkelte plasser, men svært dårlig på nettet. Da slår det bare tilbake på ham som nå.