748
14
0
Hva kan det reklameres på i henhold til nye regler ved kjøp av bolig?
141
0
Har solgt bolig (uten eierskifteforsikring) og kjøper har reklamert.
Det er jo tydeligvis nye regler, ikke noe krav om at mangelen må være vesentlig.
Boligen er 15 år gammel.
Eksempler på hva som har blitt reklamert på:
Lyspærer ble testet og fungerte dagen før overtakelse. Her er det vel også krav om at reklamasjon må skje innen rimelig tid? 2,5 måneder etter overtakelse er vel litt seint?
Jeg har jo ingen mulighet til å vite standen på ledninger i veggene. Hvordan skal jeg forholde meg til det?
Samme med badekar, dette kunne jo jeg umulig vite uten å demontere hele badekaret. Takstmann har jo inspisert badet, og har tilfeldigvis også boret hullet ved nevnte badekar for å sjekke fukt. Det står imidlertid spesifisert i takst at sluk til badekar ikke er kontrollert pga ikke adkomst.
Det er jo tydeligvis nye regler, ikke noe krav om at mangelen må være vesentlig.
Boligen er 15 år gammel.
Eksempler på hva som har blitt reklamert på:
- Et par punkter for lys fungerer ikke, selv om lyspære er byttet
- Det er funnet en svidd ledning i veggen
- De hevdes det er fukt bak badekar
Lyspærer ble testet og fungerte dagen før overtakelse. Her er det vel også krav om at reklamasjon må skje innen rimelig tid? 2,5 måneder etter overtakelse er vel litt seint?
Jeg har jo ingen mulighet til å vite standen på ledninger i veggene. Hvordan skal jeg forholde meg til det?
Samme med badekar, dette kunne jo jeg umulig vite uten å demontere hele badekaret. Takstmann har jo inspisert badet, og har tilfeldigvis også boret hullet ved nevnte badekar for å sjekke fukt. Det står imidlertid spesifisert i takst at sluk til badekar ikke er kontrollert pga ikke adkomst.
Litt som om du hadde hatt forsikring. Hadde de kommet med det som er listet opp her til forsikringsselskapet hadde de ikke fått noe som helst.
.Thag
Fra forbrukerrådets sider: "Kjøper må selv dekke tap og kostnader opp til 10 000 kroner".
Slik var det før ja. Men med de nye reglene er det tydeligvis ingen unnskyldning lenger hvorvidt dette er noe vi visste, eller burde vite om.
Om det står spesifikt om noe i tilstandsrapporten så kan eg ikke klage på det. Men er jo uendelig med ting som ikke står der.
Det er tydeligvis innenfor å klage på alt mulig småting. F.eks at 10 år gamle hvitevarer ikke fungerer 100%
Kost på det det klages på spiller også inn...
.Thag
Hus til 3 mill, så må kostnad være minst 30k.
Det skal svært mye til at disse selskapene tar kampen for deg. Skriv om alle mulig feil når du skriver hva som er galt og les takstrapport nøye før du kjøp. Småfeil fixer jeg selv.