3,917    18    5  

Hvilke rettigheter har vi ifm feil/mangler på kjøp av råbygg byggesett

 25     0
For å gjøre en kort historie lang.. Vi har kjøpt et byggesett av en norsk husprodusent.
De har ansvarsrett og ordnet med søknader. Vi er selvbyggere. 

 Når vi fikk element oversikten, la vi merke til at noe ikke stemte. Etter selv å ha regnet over mål på tegningen, viste det seg at det manglet et 30cm element. Vi ringte og ga beskjed om dette, siden vi skulle få huset levert uka etter. De så da over tegningen og leveringsoversikten, og fant ut at våre beregninger var riktige. Vi ga beskjed om at vi skulle begynne ganske umiddelbart med motering og fikk da beskjed om å benytte et av de andre elemtentene så lenge... (huset ble levert i elementer på 30, 60, 90 og 120 cm og kunne forsåvidt lett rokkeres på)

Takstoler inkl kraning kom først, men det var jo da ikke noe hus å krane dem opp på, siden elementene og resten av byggesettet først ble levert dagen etter. Så den inkluderte kraningen fikk vi ikke benyttet oss av. 

Når vi begynte å montere huset viste det seg at elementoversikten og elementene ikke stemte overens. Det var bl annet to elementer med vinduer i, som skulle være 90 cm i følge tegningen, som viste seg å være 120. Der fikk vi da altså et 30 cm element for mye på hver side. 
Dette var ikke det eneste stedet på huset hvor vi måtte bytte om litt på rekkefølge og str på elementer. Men vi fikk det til etter mye hodebry og irritasjon. 
Når vi vel kom så langt at vi hadde fått opp første etg, som var den delen som kom i ferdige elementer, satt vi der med ett element for mye (60 cm) og det elementet vi i utgangspunktet manglet hadde vi hverken hørt noe om eller fått levert, dette var 3 (!!!) uker etter vår første tlf om denne saken.

Takstolene hadde vi jo som sagt fått, men vi måtte bestille kraning på egenhånd, da den inkluderte skulle vært benyttet når takstolene kom.. 
Vi satte opp takstoler over tilbygg først. Der viste det seg at vi hadde fått for mange, og en tegning som viste feil. Slik at når vi fikk plassert ut takstolene slik det sto på vår tegning, ble det feil i forhold til fasaden på fremsiden av huset. Dette igjen resulterer i merarbeid for oss, siden vi bygger selv. 
Takstolene på tilbygget kom også midt i mellom stenderene på bæreveggen i mellom tilbygg og hovedbygg. Her blir det også merarbeid, da vi må sette inn flere stendere slik at bæringen blir riktig.
Dette ga også mer hodebry og det var også feil i forhold til overgangen hovedtak og pultak på tilbygget, da pultaket går over hovedtaket.
Igjen merarbeid for oss.

Da vi skulle sette sammen gavlveggene til hoveddelen, fant vi ingen tegning på dette og måtte rett og slett gjette oss litt frem til hvordan denne skulle konstrueres. Det var riktignok merket (dog dårlig) og hadde freste spor, så med litt kløkt fikk vi det til. 
Disse ble heist på plass og vi var klare for å sette opp takstolene på hoveddelen. 

Når vi fikk på plass alle takstoler ute på hver side av arken måtte vi ha på plass en mønedrager før vi kunne sette opp de siste takstolene under denne og ut i arken.
Denne drageren hadde vi tydeligvis ikke fått med i hovedleveransen... Noe som igjen(!!!) gjorde at vi måtte ha kranbil enda en dag, da denne først kunne leveres et par dager senere. 

Da vi hadde fått og fått på plass mønedrageren og skulle heise opp resten av takstolene viste det seg at det manglet to dragere i forbindelse med arken. Disse ble levert dagen etter. 
Dvs - ny kraning. 
Når vi vel får disse på plass og skal montere takstolene til overbygg av terasse oppe, dvs forlengelse av arken, finner vi ut at de er feilkonstruert i forhold til fasadetegninger. På tegningen er det åpen himling på overbygget, mens takstolene har overgurt... 
Dvs - mer venting og forsinkelse av tetting av taket. 

Vi begynner så på saltaket over inngangspartiet. Der skal i følge tegningen mønet på taket bare akkurat dele takrenna på hovedtaket i to. 
Takstolene skal her hvile på to dragere ut fra veggen, disse dragerene er det lagd egne spor til i elementet, noe som gjør at deres plassering er fiksert.
I følge tegning skal disse sitte med en avstand på 310 cm ytterkant-ytterkant.
Når vi får opp takstolene her, viser det seg at disse er laget med utgangspunkt i at det var 310 cm senter-senter på drageren. Noe som gjør at vi selv må modifisere takstolene slik at de passer. 
Da viser det seg at mønet på dette saltaket stikker gode 60 cm over takrenna på hovedtaket...
Igjen - merarbeid og ekstra hodebry. 
Her må vi tilpasse gradrenner, spesiallage deler og forlenge dette saltaket slik at vi får spleiset det sammen med hovedtaket på en pen måte. Dette gjør jo også at fasaden blir annerledes. 

Utenpå alle disse utfordringene med taket i sin helhet, får vi etter noen tlf til vår konsulent hos husprodusenten tilsendt en tegning av taket, da han ikke forstår hva vi mener. DA viser det seg at vi har to forskjellige tegninger og det er da selvfølgelig han som sitter med den riktige...

Vi har hatt kontinuerlig kontakt med husprodusenten og vår konsulent der. 
Vi har uttrykt vår frustrasjon og har fått beskjed om å hvertfall sende dem regningen på ekstra kraning, men han kunne ikke garantere at de kunne dekke hele denne, da de i utgangspunktet leverer med 1 time kraning.
Utover dette er vi ikke blitt lovet noe kompensasjon. 
Vi har kun fått beskjed om at vi evt kan sende dem regning på de ekstra materialer vi har måttet kjøpe for å utbedre de feil som har kommet frem underveis. 
Vi prøver da å si at det ikke er det at det koster så mye i innkjøp av deler og materiale, MEN det er den tiden det tar å gjøre opp igjen ALLE feil og mangler de er skyldige i gjennom feil på tegninger, mangler på leveranser osv. 

Vi har jo allerede betalt en gang, for at alt skulle være riktig og på plass og føler derfor ikke at det er vi selv som skal dekke tiden (tid er penger) og de utgiftene vi får som følge av deres slurv. 

Hva hvis det var et snekkerfirma som hadde denne jobben? Da ville jo produsenten selv måttet stå ansvarlig ovenfor dem mtp forsinkelser og merarbeid. Vi føler at de kanskje utnytter at vi er selvbyggere og lurer nå rett og slett på hva slags rettigheter vi har og hva vi evt kan kreve kompensasjon for. 

Tips? Tanker? Erfaringer? 



 

   #1
 1,323     Østlandet     0
Jeg hadde en heller dårlig erfaring med precut og takstoler til en stor garasje i fjor, og kan ikke i annet enn at jeg forstår din frustrasjon. Selv om det du har stritt med har vært langt verre.
Dessverre er min erfaring og lærdom etter den episoden at byggebransjen lever i sin egen verden der reklamasjoner er et fremmedord. Jeg snakket med ganske mange i fjor, også flere snekkere og selvbyggere som alle hadde opplevd noe lignende, og som aldri hadde fått noen forståelse fra leverandøren. Det eneste de kom med var forslag til hvordan ting kunne fikses, og mente at "litt tilpassing" må en snekker regne med.
Også snekkerne så på dette som helt normalt......

Jeg var med å startet opp en ny Norsk produksjonsbedrift for 16 år siden, som har vært en suksess i Norsk målestokk. Og hadde vi hatt en så dårlig kvalitetssikring og en så dårlig håndtering av kunder og reklamasjoner, så ville vi vært konkurs for 15 år siden!

Med det så mener jeg ikke at du skal godta det, ei heller gi deg på at du forventer en god kompensasjon for merarbeidet. Det er kanskje på tide at folk setter hardt mot hardt også mot denne bransjen.
   #2
 7,686     Bærum     0
Poenget med "byggesett" er at det skal være lett å sette opp. Problemet er vel at feilene har bitt oppdaget etter hvert slik at du har akseptert litt og litt. Er dette kun leverandørs feil, eller har det vært uklar bestilling? Har du involvert leverandør før du gjorde tiltak? Det er viktig siden de har rett til å fikse opp i feil. At man må regne med slike feil er bare et forsøk på å løpe fra ansvaret. Sist, men ikke minst. Har du betalt alt? Det er slik at den som sitter på pengene har mest makt.
Jeg ville satt hardt mot hardt. Før opp alt du har hatt av ekstra kostnader, også timeforbruk og krev dette dekket. Da har dere i alle fall et utgangspunkt for forlik. Blir dere ikke enige er vel forliksrådet neste stopp.
   #3
 971     Krikaveien     0
Jeg stusser på at dere har ulike tegninger. Er det flere versjoner i omløp? Når ble tegninger revidert/oversendt? Klarer du å sette opp en milepæl-plan?

Dersom dere har fått oversendt tegninger fra leverandør, står det som regel på disse at "feil/mangler må reklameres" etc.

Jeg hadde sjekket opp tegningsunderlag, og deretter reklamert skriftlig på alle feil og mangler basert på dette.
jaf
   #4
 6,418     tromsø     0
Når en monterer, så må en først sjekke at alle deler er med. Gjeme holde igjen betaling, ved manglende levering. Slikt forstår produsent. Feil vare = ikke betaling. Derfor kan en bestille i god tid før montering. Det mangler selvfølgelig "alltid" noe. Det er kjedelig, men en produsent tar bare ansvar for er som er produsert. En kan selvfølgelig mene at det er feil, men det er "taktikken" til produsenten. Forstår godt frustrasjonen din. Når en ringer til produsent, så treffer en gjerne en selger, som ikke vil forstå at hver mangel lett fører til 7,5 time ekstra mobil krane leie.
  (trådstarter)
   #5
 25     0
Vi har Vært I kontakt med en byggeleder hver gang det har dukket opp noe. Han kom å leverte de to dragerne personlig. Vi gikk gjennom alle problemene og tok bilder.. Han skulle gå gjennom å se om han fant ut hvordan det kunne bli feil.. har ikke hørt no. Dette er vel snart 2 mnd siden.. Han kommer på nytt på onsdag.. skal jeg spørre om han har funnet ut noe om det.. det er jo det at det tar tid å krangle. Og vi vil jo helst bli ferdige med huset..å ikke bruke tid på krangling. Tape. Og ligge enda mere etter skjema..jeg kan alltids prøve høyere opp I firmaet, om de er opptatt av sitt renommé.. Vi har betalt 95% .. så har igjen noe.. skal få sjekket opp tegninger.. skjønner jo at jeg burde ha sjekket opp delene.. men jaggu er det visst nok annet å passe på når en er selvbygger . Noe av problemet er vel at hus produsent har brukt en takstolprodusent. . Og snakket minimalt sammen..betaler jo for en vare jeg ikke får..
   #6
 35     Drøbak     3
Byggesett er omfattet av forbrukerkjøpsloven. Du har ingen plikt til mottakskontroll etter forbrukerkjøpsloven.

Alle utlegg du har hatt i forbindelse med feilleveringene fremstår på din forklaring som erstatningspliktige. Dersom du kunne unngått utgiftene med rimelige tiltak kan erstatningen nedsettes eller bortfalle (tapsbegrensningsplikt).

Dokumenter alle utlegg du har hatt og skriv timelister for all tilleggstid dere har brukt. Sett en rimelig timesats pr mann, f.eks 250 pr time, slik forsikringsselskapene gjerne bruker, og sett opp et krav. Send dette til selger så snart som mulig. Avlås kravet kan saken klages inn for Forbrukerrådet og deretter Forbrukertvistutvalget for bindende avgjørelse. Det er ikke gebyr eller risiko for sakskostnader, i motsetning til forliksråd og tingrett.

Hilsen advokat
Signatur
  (trådstarter)
   #7
 25     0
Her er en liten oppdatering. . Vi har sendt dem en mail for å få bekreftet at dem har fått beskjed om alt som er feil. Noe er jo tatt over telefon. SMS og mail.. så ikke alt er skriftlig dessverre. . På punktet der jeg påpeker at huset ikke blir likt som fasadetegning. . Får jeg til svar at fasadetegning ikke er en mal på hvordan huset skal se ut.. Og at de feil jeg nevner er pga av min manglende kunnskap om å husbygging. Etter å lest svarene måtte jeg skifte klær. Det gikk litt varmt. . Er det jeg som er inkompetent eller er det leverandør som prøver å vri se unna?

   #8
 971     Krikaveien     0
Høres dessverre ut som det siste. Ikke ta det personlig, bli saklig og dokumenter alt du klarer av tegninger og bestillinger, bilder etc.
  (trådstarter)
   #9
 25     0
Nå viser det seg at produsenten har endret på tegningene.. tegningene vi har fått er ikke de samme som ble sendt med byggesøknaden, det er jo disse vi har godkjent.. . er det i henhold? de svarer ikke på sms eller mail .. har iallfall ikke svart enda... slitsomt å måtte jobbe som mekaniker, entreprenør og advokat..og ikke nok med det, så gikk gravern føyken idag og.. 2 meter fra ferdig strømgrøft på 350m ......