#31
 21,481     Enebolig     0
Finnes det ingen regel på hvor lenge reservedeler skal være tilgjengelig?

   #32
 7,686     Bærum     0

Jeg tror at det eneste som nytter er en kombinasjon av dette:

1) Produsentene hever prisene.

2) Reklamasjonstiden utvides til 10 år for større produkter, som vaskemaskiner og kjøleskap - dette må skje på overnasjonalt plan. Etterhvert som ingeniørene forbedrer produktene, kan reklamasjonstiden utvides ytterligere.

3) Produsentene forpliktes til å gjøre servicemanualer og reservedeler lett tilgjengelige i et visst antall år. Kanskje kan reperasjoner i en overgangsfase subsidieres av en "miljøavgift"- det må uansett lønne seg å reparere, ikke å kaste.

Utviklingen går motsatt vei. Norge må kjempe i EU for å beholde vår strenge kjøpslov.
   #33
 10,486     Akershus     0

Utviklingen går motsatt vei. Norge må kjempe i EU for å beholde vår strenge kjøpslov.


Og samtidig jobber EU som gale for å forby lyspærer fordi de bruker litt mer strøm enn nødvendig. Skal man redde miljøet, så burde det være en god start å gi ting lenger levetid, og skvise ut billig drit som er laget etter bruk-og-kast-prinsippet.
Signatur
   #34
 7,686     Bærum     0

Finnes det ingen regel på hvor lenge reservedeler skal være tilgjengelig?
Mener å huske at jeg har lest 10 år, men er usikker på om dette er lovpålagt. For en bil er jo 10 år kort tid. (I alle fall for den bilen jeg har)
   #35
 21,481     Enebolig     0


Utviklingen går motsatt vei. Norge må kjempe i EU for å beholde vår strenge kjøpslov.


Og samtidig jobber EU som gale for å forby lyspærer fordi de bruker litt mer strøm enn nødvendig. Skal man redde miljøet, så burde det være en god start å gi ting lenger levetid, og skvise ut billig drit som er laget etter bruk-og-kast-prinsippet.


For ikke å snakke om regelen som burde forby div firmaer å sende ut reklame mer enn en gang i uka og forbudet mot å lage plastembalasje som er ti ganger så stor som produktet. Det er tross alt olje.
   #36
 7,686     Bærum     0
forbudet mot å lage plastembalasje som er ti ganger så stor som produktet
Og som ofte koster mer enn produktet i innpakningen.
   #37
 267     vestlandet     0
voyler:
> Men det er ikke alle som behersker dette, og som ikke klarer å omstille seg. De er først og fremst kunde og forbruker, også når de ikke bør være det.

eksempler?
Signatur

   #38
 34     0
Det er ingen regler for reservedeler når det gjelder biler. De fleste har deler tilgjengelig i 5 år. Men en kan oppleve at feks interiørdeler vil være vanskelig å få tak i hos enkelte modeller. Dette selv om de fortsatt er i produksjon. Man kan risikere å få feil farge osv..

Når jeg jobbet på Hydro Raufoss med verktøy på bildelproduksjon så var det ikke uvanlig at 20 år gamle modeller skulle ha deler. Det var Volvo som hadde størst fokus på at det skulle finnes deler i lang tid. Dette har nok endret seg nå med de kinesiske eierne..

Bruk og kast samfunnet har sin pris. Og det er utrolig ille å se folk leve på søppeldyngene i endel u-land. Spesielt med tanke på at noe av søpla der har vi vært med å forårsaket.

Ellers er jeg helt enig i at en kan betale litt mere om det holder mye lengre. Alt skrapet som skyller innover lavprisbutikkene burde vært ulovlig. Dog så har Biltema stadig skjerpet seg på endel områder. Håndverktøyet der er blitt mange hakk bedre de siste 10 åra.
   #40
 22,342     Akershus     0

3) Produsentene forpliktes til å gjøre servicemanualer og reservedeler lett tilgjengelige i et visst antall år. Kanskje kan reperasjoner i en overgangsfase subsidieres av en "miljøavgift"- det må uansett lønne seg å reparere, ikke å kaste.
Pga skattesystem og politiske holdninger er det ikke lønnsom eller ønskelig å reparere. Det blir neppe en endring med det første. Produsentene gidder dessuten ikke å lage reservedeler for rimeligere produkter.