13,059    2    0  

Kontantoppgjør etter vannlekkasje!

 55     Oslo     0
Hei,


Flyttet inn i nytt hus i oktober 2011. For seks uker siden fikk jeg en vannlekkasje på kjøkkenet. Ringte forsikringsselskapet som satte ISS Skadeservice på saken. De har hatt avfuktingsmaskiner påslått i huset i 6 uker nå, disse ble demontert idag og ISS uttaler at kjøkkenet nå er klart for gjenoppbygging.

Jeg har fått taksten tilsendt fra forsikringsselskapet for en vurdering av mulig kontantoppgjør.
I taksten er det gitt en pris for arbeid / materialer på kr. 120.000,- inkl mva og 97.000,- eks. mva.

Jeg har takket ja til kontantoppgjør og har fått utbetalt et forskudd på kr. 50.000,-.

Forsikringsselskapet mener nå at jeg ikke får utbetalt resten før jeg sender inn kvitteringer på utført arbeid eller kjøp av relevante materialer. De uttaler også at dersom mine kostnader ikke når opp til takstbeløpet, så får jeg heller ikke resterende utbetalt.

Lurer nå på hva hensikten med kontantoppgjør er? Hvis forsikringsselskapet uansett skal kontrollere alle innkjøp/arbeid (utenom forskuddet på 50.000,- for å sette igang), så ser jeg ikke hensikten med å velge kontantoppgjør. Da kunne jeg like gjerne ha bedt forsikringen ordne alt.

Har lest litt på nettet at forsikringen ikke utbetaler mva av sluttsummen før kvitteringer foreligger, og det er greit nok - det var jeg klar over.

Men hvordan kan de holde igjen såpass mye når det er snakk om kontantoppgjør?

Trodde kontantoppgjør betydde at du fikk utbetalt summen (eks. eller inkl. mva er ikke poenget i dette tilfellet), og at du da selv var ansvarlig for oppbyggingen.

Kan noen hjelpe meg med å tolke mine rettigheter i denne saken?

Syns det høres merkelig ut - kontantoppgjør er jo da ikke lenger kontantoppgjør, hvis det er sånn det skal være. Redd jeg har påtatt meg en oppgave som jeg uten kostnader kunne bedt forsikringen ta.

Setter stor pris på hjelp!


   #1
 672     Bergen     0
Det kommer litt an på vilkårene til selskapet. Klippet fra et selskap:


4.1. Alternative oppgjørsmåter.
Selskapet kan avgjøre om skaden skal erstattes ved:
• Kontantoppgjør.
• Reparasjon/gjenoppføring til samme eller vesentlig
samme stand som før skaden.
• At selskapet skaffer tilsvarende eller i det vesentlige
tilsvarende ting.
4.1.1. Ved kontantoppgjør kan erstatningen ikke overstige
det beløpet selskapet hadde måttet betale for reparasjon
eller gjenoppføring/gjenanskaffelse. Ved reparasjon eller
gjenoppføring/gjenanskaffelse har selskapet rett til å bestemme
hvilken reparatør eller leverandør som skal benyttes.
Dersom det ikke kan dokumenteres med faktura at
arbeidspenger er betalt, erstattes arbeidspenger med 50 %
i forhold til normalpriser. For elektro- og VVS arbeider som
etter offentlige forskrifter skal utføres av autoriser t håndverker,
betales erstatning iht. normalpriser.
4.1.2. Merverdiavgift
Merverdiavgift ved bygningsskade erstattes bare etter
dokumentasjon for betalt avgift. Avgift erstattes ikke i den
utstrekning den kan fradragføres i merverdiavgiftregnskap.


Andre selskap som Frende betaler 75% av normalpris på arbeidspenger. Selskapet bør spesifisere hva som er arbeidspenger og hva som er material i taksten.
   #2
 519     0
Hei.

Hadde avnnskade i kjellerstue  for 2 år siden. Takst på 45 k kontant oppgjør på 19k. Ellers amme vilkår som du har fått.
Utførte jobben selv(dette pga jeg ønsker å endre en del i kjellerstuen), og sendte kopi av faktura på alt matriell, og på henting av rivningsavfall(6k!) til forsikringsselskapet. Dette kom på 29k. Fikk dette utbetalt en uke etter at jeg hadde sendt inn faktura. Funket helt flott.

Men det ble mye mer arbeid en kalkulert, så det 19 k som jeg fikk til arbeid var dårlig butikk. Kommer nok til å velge å få vannskade utbedret neste gang om uhellet skulle være ute.

Lykke til.

Mvh