822
11
2
Regning fra underleverandør etter reklamasjon
14
0
Hei
Jeg kjøpte ny bolig og reklamerte på at det var dårlig varme i gulvet på badet(vannbåren varme) selv om jeg skrudde termostaten til fullt. Byggherren sendte en rørlegger som måtte stille på noe i det tekniske skapet på badet fordi fordelingen av vannet var slik at det ble for lite til gulvet. Nå har jeg fått regning av rørleggeren som jeg ikke har noe kundeforhold til. Jeg vurderer å bestride kravet. Jeg kunne så klart stillt på dette selv men man går ikke inn i et teknisk skap og skrur uten å vite hva som er hva. Det var jo stillt for lavt i utgangspunktet.
Så jeg har to spørsmål- skal jeg betale for dette? Og hvis dette skal betales for så skal vel regningen via byggherren?
Tusen takk for hjelpen
Jeg kjøpte ny bolig og reklamerte på at det var dårlig varme i gulvet på badet(vannbåren varme) selv om jeg skrudde termostaten til fullt. Byggherren sendte en rørlegger som måtte stille på noe i det tekniske skapet på badet fordi fordelingen av vannet var slik at det ble for lite til gulvet. Nå har jeg fått regning av rørleggeren som jeg ikke har noe kundeforhold til. Jeg vurderer å bestride kravet. Jeg kunne så klart stillt på dette selv men man går ikke inn i et teknisk skap og skrur uten å vite hva som er hva. Det var jo stillt for lavt i utgangspunktet.
Så jeg har to spørsmål- skal jeg betale for dette? Og hvis dette skal betales for så skal vel regningen via byggherren?
Tusen takk for hjelpen
Har selv vbv og kunne aldri falt meg inn å ringe rørlegger for å justere flow på en kurs.
Velger en vbv må en sette seg inn i dette. Mindre justeringer hører med når en har slike tekniske anlegg.
Jeg er forsåvidt enig med deg, men hvor skal man dra streken? Har du betalt en rørlegger for å koble rør på kjøkken og en krane, og så finner du ut at han har koblet varmt/kaldt feil. Finner du frem utstyret selv da og kobler av og på selv? Alle kan det jo, men jeg tenker at hvis man har betalt dyre summer for en ferdig vare, så skal den være ferdig. Ikke halvferdig (: er nå mine tanker.
Ts
Her syns kunden det ikke var varmt nok på gulvet. Andre vil kanskje mene det var for varmt. Subjektive meninger.. slikt må tilpasses hver enkelt.
Hva om varmepumpen (om han har det) skal justeres på varmekurven? Er det ikke for dumt om kunden skal ringe rørlegger for slikt?
Ble det gitt noen innføring i hvordan den vannbårne varmen skal justeres, eller ble det overlevert noen brukermanual ved innflytting?
Jeg tenker at posten over bør dekke behovet for brukeropplæring og at "feil" utover det som står i dokumentasjonen er leverandørens ansvar å dekke.
Ts
Ut ifra dine opplysninger er dette en sak mellom utbygger og rørlegger.