11,112    15    1  

Reklamasjon av taklampe

 967     Stavangerområdet     1
Jeg har en taklampe (4xhalogen) på kjøkken som har løsnet i et feste (en punktsveis) og selve pæresokkelen henger kun å dinger etter kablene. Lampen er 2.5 år gammel og ble montert opp av elektriker.

Jeg var innom butikken hvor dette ble kjøpt og de hevder at det kun kan reklameres i 2 år. De sier også at de ikke dekker elektrikerkostnader med ned & oppmontering.

I) Er gjeldende praksis at (tak)lamper kun skal være 2 år? Jeg ville tro at slikt utstyr skal ha betydelig lengre levetid (5år)

II) Har hvermannsen lov til å montere opp/ned fastmontert taklampe? Butikken påstår det er lov når det er sukkerbit, men det trodde jeg da visselig ikke var lov lengre.

   #1
 4,366     0
1) Vanlige lamper har normalt 5 års reklamasjonsrett.
2)  Hvis lampen er fast tilkoblet med fast opplagt kabel så skal den monteres og byttes av fagmann.

Hvis du gidder så bør du ta kontakt med forbrukerrådet, jeg er sikker på  at  du får medhold der.      Så tar du på ny kontakt med firmaet som solgte lampen. 
   #2
 16     Trondheim     0
Pris spiller også inn i forventet levetid, uformell regel sier vel 1000kr for å skille forbruksvarer og vare som skal vare.

Men dette må også vurderes opp i mot hva objektet er og skal gjøre.
slt
   #3
 699     0
Såfremt dette ikke er et billig Kina-produkt til 300 kr, anerkjenner vel bransjen også at belysningsprodukter bør ha en forventet levetid godt over 2 år.

Dette illustreres vel best ved at mange nordiske produsenter har ulike garantiordninger på sine lysprodukter fra 5 til 15 år.
Eksempel.
http://glamox.com/no/5-ars-garanti
   #4
 7,686     Bærum     0
Det er nok 5 år på en lampe. Mer interessant er om du skal ha dekket elektrikerarbeid. Du sier du kjøpte lampen selv og ikke gjennom elektriker. Hvem monterte den? Antar dette er en prinsippsak. Hvis du er elektroingeniør bør du klare å skifte en lampe med sukkerbit. Jeg ville nøyd meg med ny lampe. Hvordan får du forresten tatt den defekte med i butikken? Er det en elektriker som har skrudd den ned?
   #5
 2,265     0

Pris spiller også inn i forventet levetid, uformell regel sier vel 1000kr for å skille forbruksvarer og vare som skal vare.

Men dette må også vurderes opp i mot hva objektet er og skal gjøre.


Mener du at en "uformell regel" trumfer lovverket vårt?

Jeg er hvertfall av oppfatningen av at en lampe skal vare betydelig lengre enn 2 år, og da er det 5 års reklamasjonsrett. Pris er for meg likegyldig. Det som stopper mange slike reklamasjoner er kravet om å dokumentere kjøpet. For billige ting blir nok mange kvitteringer kastet, og dermed kan du ikke kreve reklamasjon. Elkjøp er flinke der, der du kan registrere kjøpet og garantien på navnet ditt, som blir lagret sentralt hos de.
   #6
 7,686     Bærum     0
Lovverket sier ikke noe om pris. På den annen side bør fornuften også spille inn. Er prisen lav virker det urimelig at butikken skal ha et reklamasjonsansvar i 5 år. En grense på 1000 kr har jeg aldri hørt om. Dette er nok noe noen har funnet på. Mange forhandlere har laget sine egne tolkninger av forbrukerkjøpsloven. Disse er vanligvis basert på manglende kjennskap til loven og er selvfølgelig ingenting å bry seg om, men lager ofte unødvendig krangel.
   #7
 909     Østfold     0
For noen år siden gikk spørsmålet om 2 eller 5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner helt til Høyesterett, og enden på visa ble at det var 5 års reklamasjonstid. Taklampe og mobiltelefon er ulike ting, men momentene om hvor lenge tingen er ment å vare er de samme.
Se http://www.tauboll.no/Rt-2007-1274.pdf

   #8
 7,686     Bærum     0
Det som er interessant med mobiltelefoner er i første rekke bruken. De slippes i bakken, i do, i sjøen osv. Spørsmålet er om de da kan forventes å vare i 5 år. Høyesterett har funnet ut at man må forvente at de lages så robuste at de varer vesentlig lenger enn 2 år. Problemet er bare at teknisk levetid er kortere enn det. Skal da produsentene lage telefoner som har mekanisk levetid mye lenger enn teknisk. Det vil gi dyrere telefoner. Det norske markedet er heller ikke stort nok.
   #9
 2,265     0
Du trenger ikke lage solide nok telefoner til at de holder 5 år. Du kan ta bedre betalt slik at det er innpriset en reparasjon eller bytte av apparat i salgsprisen. Det er lettere å gjennomføre i lokale små markeder.
   #10
 4,366     0

Det er nok 5 år på en lampe. Mer interessant er om du skal ha dekket elektrikerarbeid. Du sier du kjøpte lampen selv og ikke gjennom elektriker. Hvem monterte den? Antar dette er en prinsippsak. Hvis du er elektroingeniør bør du klare å skifte en lampe med sukkerbit. Jeg ville nøyd meg med ny lampe. Hvordan får du forresten tatt den defekte med i butikken? Er det en elektriker som har skrudd den ned?


I følge forbrukerrådet så skal han ha dekket elektrikerkostnader i forbindelse med bytting av utstyr som kun kan monteres av elektrikere.
Jeg har lagt inn spørsmålet og svaret jeg fikk av forbrukerrådet på akkurat denne problemstillingen.
Jeg greide ikke å søke det fram att.

Ansvaret for lampen har den som solgte lampen, ansvaret for tilkoblingen har elektrikeren som koblet den til. Dette kan fint være to forskjellige firmaer. Reklamasjonsretten er dim uansett.
Svikter tilkoblingen (elektrikerens arbeid) så må elektrikeren ta kostnaden.
Svikter selve lampen må lampeselgeren ta kostnaden med bytting.