4,537    8    0  

Skadet og forsinket trapp - Forbrukerjuss

 358     Barteland     0
Hei!
Ifbm med nytt hus bestillte jeg trapp hos en nokså stor lokal leverandør. Denne ble bestilt privat av meg og ikke via entrepenør etc. Trappa er litt spesiell og relativt kostbar, ca 100k.

Fikk leveringstidspunkt og pris på mail, dette er vel å regne som skriftlig bindende selv om det ikke foreligger noen form for kontrakt?

Da trappa aldri dukket opp ringte jeg og skrev mailer til firmaet, etter en stund svarte de at det var på gang og skulle bli snart. Etter ytterlige forsinkelser og MANGE telefoner kom de endelig med trappen, de skylde på sen levering fra den tyske underleverandøren.

Under montering viste det seg at repoet hadde 3 dype og store skader på undersiden, dette er en 90 graders repotrapp med åpne trinn og man har full tilgang til undersiden fra hall i 1 etg. Ettersom trappen da allerede var 4 uker forsinket og likeså vår innflytting, ble jeg vi muntlig enige om et ubestemt prisavslag. Dette skulle firmaet ta videre med den tyske leverandøren.

Videre viste det seg at returgelender ikke passet og måtte lages på nytt, dette utsatte montering enda 2-3 uker.

Totalt ble innflytting forsinket et sted mellom 4-7 uker pga dette og det påløp ekstrautgifter i form av 1 mnd ekstra husleie i leid leilighet, byggelånsrente 1 mnd lengre etc.

I dag ringte firmaet og ville sende meg regning på sluttoppgjør, jeg betalte 50% ved bestilling.
De ville slå av 3500,- på regningen, dette var den summen den tyske underleverandøren ville slå av for transportskaden. I mitt stille sinn tenker jeg at den tyske underleverandøren er totalt urelevant for min del da hele handelen er gjort mot det lokale firmaet, og at 3500,- er LITE avslag for ulempe og skade.

De mente jeg måtte akseptere dette mens vi pratet da oppgjøret for desemper 2011 måtte inn i dag, og denne fakturaen måtte være med der Smile Dette avslo jeg selvsagt da jeg bla vil høre seriøse meninger og litt innsikt iregelverk rundt dette først?

Signatur

   #1
 575     Litt vest,litt nord,og litt vest igjen     0
Synst det var litt lite...5000-10,000 hadde vert meir rettferdig synst eg..
Signatur
elf
   #2
 95     Trondheim     0
Du har helt klart rett på prisavslag for skaden på trappa, ordlyden i forbrukerkjøpsloven er:


§ 31. Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.


Når det gjelder returgelenderet er vel dette en mangel ved trappen som dekkes av forbrukerkjøpsloven §33:


§ 33. Erstatning

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.


Altså ser det ut til at du kan kreve erstatning for ekstra husleie og byggelånsrente.

Hvor stor erstatningen bør være er vanskelig å uttale seg om, men hold igjen det beløpet du synes er rimelig, jeg har inntrykk av at det er mye lettere å holde igjen penger enn å få dem tilbake fra selger i ettertid. Det du må være klar over hvis du holder igjen et for stort beløp er at du kan bli erstatningspliktig for tap selger har pga dette.

Disclaimer: jeg har ingen peiling på jus
  (trådstarter)
   #3
 358     Barteland     0
Så det er forbrukerkjøpsloven og kun den som regulerer dette?

Hvilken fremgangsmåte og krav ville dere satt frem her? Om fks leverandør velger å rette feilen vil det innebære å slipe ned MYE tre, og sannsynligvis støv i hele huset...

Hvor er advokaten på forumet? Smile
Signatur
   #4
 765     Østfold     0
Du sier du har kjøpt trapp av en stor aktør. Da vil jeg tro at det foreligger en form for leveringsbetingelser, enten vedlagt en kontrakt, linket til på en hjemmeside eller referert til en Norsk Standard.
Der vil du nok finne de svarene du leter etter.

Ved å bestille har du akseptert leveringsbetingelsene, selv om de ikke nødvendigvis er lest...
Signatur
   #5
 63     Oslo     0
Slik jeg oppfatter faktum er dette en håndverkertjeneste, jfr. trappen ble montert av firmaet. Da gjelder Håndverkertjensteloven, og ikke forbrukerkjøpsloven!

Da kan du kreve retting, jfr. § 24 eller prisavslag som utgangspunkt tilsvarende rettekostnaden, jfr. § 25.

Du er ikke forpliktet til å betale før tjenseten er utført, dvs. når den er mangelfri, med mindre annet følger av avtalen, jfr. § 37.

Konklusjon: hold tilbake resten av kontraktsummen. Bli enig med leverandør om han skal rette eller gi prisavslag. Dersom det blir prisavslag bør dere forsøke å bli enige om dette med utgangspunkt i lovens ordlyd - den finner du på www.lovdata.no

Tvi, tvi  ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 358     Barteland     0
Takk for innspill!

Hva med forsinkelsen, har man noen rettigheter der?
Signatur

   #8
 195     0
Bruk av Håndverkertjenesteloven forutsetter det at det var trappeleverandøren som monterte trappa, da loven gjelder kjøp av tjeneste; i dette tilfellet levering og montering av trapp. Mitt svar tar utgangspunkt i dette.
Har du kjøpt trappen separat og brukt egne snekkere til å montere den kommer ikke en forsinket produktleveranse inn under håndverkertjenestelovens definisjon.

Alle henvisininger i svaret under er til håndverkertjenesteloven

Angående forsinkelsen; du har her sannsynligvis krav på mer en dagmulkter, som man forøvrig kan kreve selv om dette ikke er beskrevet i avtalen (§31-1: "... Selv om det ikke er avtalt, kan forbrukeren kreve normalerstatning i samsvar med alminnelig praksis i bransjen")

I ditt tilfelle kan du stille krav både som følge av forsinket leveranse (§11) og mangel ved tjenesten (§21).
Som følge av forsinket leveranse kan du etter §13 holde tilbake så mye av summen at det dekker dine kostander som følge av dette. Her kan det inngå krav på erstatning etter §28, omfanget av erstatningen er beskrevet i §30. Merk at det i sistnevnte kan ligge noen begrensinger, i dette tilfellet kanskje spesielt som følge av punkt3 .
Som følge av mangelen som er erkjent fra produsenten og inngått avtale om prisavslag på, har du med dette krav på et avslag tilsvarende kostnaden av å få mangelen rettet etter §25-2. Er mangelen av mindre betydning, blir avslaget redusert ihht betydningen. Må du bøye deg ned eller krype på golvet under trappa for å se feilen kan den være å definere som av mindre betydning.

Her er forøvrig noen linker som bør være til god hjelp videre
http://www.fagmann.no/html/h-ndverkertjenesteloven-rettigheter-plikter-og-klageveileder
http://www.fagmann.no/html/reklamasjon-h-ndverkertjenester
http://forbrukerportalen.no/klageveiledersider/bokmal/5/klageview