Jeg har fått tilbud på hulldekke, 25cm tykkt, 6,20m lang og 1,20m bred til kr. 3000+mva, uten transport/kraning. For min garasje blir det da 6 bredder og kr. 18000+mva. Et fraktfirma skal ha ca kr 4500 + mva i frakt og kr 750 pr time med kraning. Dvs nesten kr 25.000 - mva for å få dekke på plass. Deretter kommer påstøp eller lignende.
Vedr påstøp så kommer det mange svar, noen sier det holder med 6cm armert påstøp. Andre snakker om tykkere påstøp, med sterk betong, for å være bestandig mot avrenning av saltstoffer fra bilen. Hvis man går f.eks for 10cm påstøp, blir det ca 4 kubikk betong som leveres hos meg til kr 1800 pr kubikk, dvs ca 7000+mva, pluss armering og andre småutgifter.
For hulldekkene, holder det med 25cm tykkelse når spennet skal være 6,20 og det skal biler på dekket?
Når det gjeldert pilhøyde så ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med det, det er tross alt en garasje. Dessuten vil denne utlignes ved eventuell påstøp
For hulldekkene, holder det med 25cm tykkelse når spennet skal være 6,20 og det skal biler på dekket?
250mm tykt? Standard som Betongelementforeningen opererer med 200, 265, 290, 320 og 420.. Men de forskjellige produsentene kan ha litt forskjellig sortemang. Hvilken produsent er dette?
Normalt tåler et 200mm spennelement en belastning ved 6m spenn over 9kN/m2 i påført brukslast. Ved 100mm påstøp har du igjen 6,7kN/m2 (670kg/m2). Last fra biler i parkeringshus er generelt lave laster; man regner høyere laster på nesten alle andre typer bygg. Ett eksempel med en større bil på 3,5tonn: 3,5tonn=35kN, Typisk areal som en bil "opptar": 2,4m x 5,0m = 12,0m2, Flatelast: 35kN / 12kN/m2 = 3kN/m2 (samme last som man dimensjonerer kontorbygg for).
Joda, det er fra Kjøpsvik, Nordland Betongelement Når det gjelder tykkelsen, så var jeg nok ikke eksakt nok i min forrige artikkel. Men det som sies om styrken til hull-elemeter i foregående innlegg er jo ganske beskrivende vedr styrke
Jeg var også på Leca selvbyggerkurs på tirsdag og løsning ift byggplank er enten et spenn på 6,2m med 25 cm ekstraarmert byggplank, med armert påstøp over eller at jeg setter opp en støttevegg midt under. Da klarer jeg med pussavretting. Det påstår Lecas mann.
Undersøker også på Peva56 fra Alsvåg og venter inn pristilbud og løsningsforslag med det første
Synest også at dette er en spennende løsning. Tror nok at lyddemping blir vel så god som ved andre løsninger. Kan jo legge trinnlydsplater oppå ved evt behov, hadde selv tenkt å kun slipe betongen som gulv.
Veldig greit med hulltaking for tekniske intasllasjoner også.
Prisene er basert på innhentet pristilbud. (NB: eksl arbeid)
PÅstøp har jeg tatt en grov beregning på selv. Basert på innhentet pris på betong pr m3 ferdig levert(pumping inkl).
Regner som følger: 1m3 : 60mm gir 16,7m2 gulv. 1m3 pris 1550 : 16,7 gir m2 pris på ca 93 pr m2 eksl moms. Har lagt inn 120 pr m2 eksl moms i regnearket for å ta i litt:-)
Nå har jeg mottatt løsningsforslag fra Alsvåg, med bruk av Peva45-plater.
Dvs samvirkedekke med plater som underlag med spenn på 6,2m og bredde 7,2m. Over dette armeres det med hhv 10mm og 16mm kamstål, totalt 480m og tilslutt ca 20cm påstøp. Dette er løsning uten støttevegg midt under garasjegulvet.
Totalkostnader på dette blir ca 37.000 eller ca 850 pr kvm. Egeninnsatsen på armering (med bøyning) og forskaling kommer i tillegg
Hei igjen Nå er muren opp, benyttet forskalingsblokker og helfylt disse med betong. Har en åpning på den ene murlengden på 2,75, skal sette inn en garasjeport. Har tillegg en støttevegg under ca halve lengden midt under garasjegulvet for å ta i mot jordtrykket fra fremveggen og for å halvere spennet der bilene vil bli parkert. Legger med skisse av muren, sett ovenfra
På kjellertaket/underlaget til garasjegulvet her jeg lagt brukte takplater på tvers, dvs på lengder a 6m, med 10 cm opplegg på mur. Platene har 7cm høyde på profilene. I tillegg understøttes/stemples de av en endel lengder med 48x98.
Men jeg har noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar/formeninger på
1. Hvilken dimensjon på armeringsjernet bør benyttes underst. Har tenkt å ha armeringsjern litt nede i profilene, på tvers av garasjen 2. Jeg benytter armeringsmatte som lag 2, tror det er 10mm. Er det bra nok? 3. Skal armeringer forankres i muren, dvs gå ned i muren 4. Bør den overliggende armeringsmatten forankres i de underliggende armeringsjernene? 5. Hvor tykt bør betonglaget være?. Har selv vurdert å ha 15 cm i fremkant, i overkant profilene og 20 cm i bakkant av garasjen. Total tykkelse blir da 15/22 i fremkant og 20/27 (på profiltopp/profilbunn)
Et fraktfirma skal ha ca kr 4500 + mva i frakt og kr 750 pr time med kraning. Dvs nesten kr 25.000 - mva for å få dekke på plass.
Deretter kommer påstøp eller lignende.
Vedr påstøp så kommer det mange svar, noen sier det holder med 6cm armert påstøp. Andre snakker om tykkere påstøp, med sterk betong, for å være bestandig mot avrenning av saltstoffer fra bilen.
Hvis man går f.eks for 10cm påstøp, blir det ca 4 kubikk betong som leveres hos meg til kr 1800 pr kubikk, dvs ca 7000+mva, pluss armering og andre småutgifter.
For hulldekkene, holder det med 25cm tykkelse når spennet skal være 6,20 og det skal biler på dekket?
Når det gjeldert pilhøyde så ser jeg ingen grunn til å gjøre noe med det, det er tross alt en garasje. Dessuten vil denne utlignes ved eventuell påstøp
250mm tykt? Standard som Betongelementforeningen opererer med 200, 265, 290, 320 og 420.. Men de forskjellige produsentene kan ha litt forskjellig sortemang. Hvilken produsent er dette?
Normalt tåler et 200mm spennelement en belastning ved 6m spenn over 9kN/m2 i påført brukslast. Ved 100mm påstøp har du igjen 6,7kN/m2 (670kg/m2). Last fra biler i parkeringshus er generelt lave laster; man regner høyere laster på nesten alle andre typer bygg. Ett eksempel med en større bil på 3,5tonn: 3,5tonn=35kN, Typisk areal som en bil "opptar": 2,4m x 5,0m = 12,0m2, Flatelast: 35kN / 12kN/m2 = 3kN/m2 (samme last som man dimensjonerer kontorbygg for).
Rådgivende ingeniør bygg
Når det gjelder tykkelsen, så var jeg nok ikke eksakt nok i min forrige artikkel. Men det som sies om styrken til hull-elemeter i foregående innlegg er jo ganske beskrivende vedr styrke
Jeg var også på Leca selvbyggerkurs på tirsdag og løsning ift byggplank er enten et spenn på 6,2m med 25 cm ekstraarmert byggplank, med armert påstøp over eller at jeg setter opp en støttevegg midt under. Da klarer jeg med pussavretting. Det påstår Lecas mann.
Undersøker også på Peva56 fra Alsvåg og venter inn pristilbud og løsningsforslag med det første
NB: Punkt 1 (gipsplater) blir byttet ut med påstøp på 60mm(vannbårenvarme).
Pris på plater variere fra 100-350,- pr m2 fra de forskjellige leverandører(eksl moms)
Beste pris på desse:
http://www.arval-construction.no/no/losninger/gulv-av-samvirkeplater-10.html
desse: ca 170 pr m2
http://www.armat.no/prod.asp?prodid=30&submenu=3&subtop=1
Er disse prisene antatte eller reelle? Syns det var veldig god pris på f.eks lydbøyler og påstøp pr m2..
Veldig greit med hulltaking for tekniske intasllasjoner også.
Prisene er basert på innhentet pristilbud. (NB: eksl arbeid)
PÅstøp har jeg tatt en grov beregning på selv. Basert på innhentet pris på betong pr m3 ferdig levert(pumping inkl).
Regner som følger:
1m3 : 60mm gir 16,7m2 gulv.
1m3 pris 1550 : 16,7 gir m2 pris på ca 93 pr m2 eksl moms. Har lagt inn 120 pr m2 eksl moms i regnearket for å ta i litt:-)
Dvs samvirkedekke med plater som underlag med spenn på 6,2m og bredde 7,2m. Over dette armeres det med hhv 10mm og 16mm kamstål, totalt 480m og tilslutt ca 20cm påstøp. Dette er løsning uten støttevegg midt under garasjegulvet.
Totalkostnader på dette blir ca 37.000 eller ca 850 pr kvm. Egeninnsatsen på armering (med bøyning) og forskaling kommer i tillegg
Nå er muren opp, benyttet forskalingsblokker og helfylt disse med betong.
Har en åpning på den ene murlengden på 2,75, skal sette inn en garasjeport.
Har tillegg en støttevegg under ca halve lengden midt under garasjegulvet for å ta i mot jordtrykket fra fremveggen og for å halvere spennet der bilene vil bli parkert. Legger med skisse av muren, sett ovenfra
På kjellertaket/underlaget til garasjegulvet her jeg lagt brukte takplater på tvers, dvs på lengder a 6m, med 10 cm opplegg på mur.
Platene har 7cm høyde på profilene. I tillegg understøttes/stemples de av en endel lengder med 48x98.
Men jeg har noen spørsmål som jeg gjerne vil ha svar/formeninger på
1. Hvilken dimensjon på armeringsjernet bør benyttes underst. Har tenkt å ha armeringsjern litt nede i profilene, på tvers av garasjen
2. Jeg benytter armeringsmatte som lag 2, tror det er 10mm. Er det bra nok?
3. Skal armeringer forankres i muren, dvs gå ned i muren
4. Bør den overliggende armeringsmatten forankres i de underliggende armeringsjernene?
5. Hvor tykt bør betonglaget være?. Har selv vurdert å ha 15 cm i fremkant, i overkant profilene og 20 cm i bakkant av garasjen. Total tykkelse blir da 15/22 i fremkant og 20/27 (på profiltopp/profilbunn)
Vil dette fungere?