6,638
15
0
Krangel med graveentreprenør
36
Rogaland
0
Da vi flyttet inn i vårt nye hus for en tid tilbake, var det lagt på for lite grus/løsmasser i gårdsrommet/oppkjørselen foran huset slik at bakkenivået var ca 8-10 cm for lavt i forhold til trapper. Graveentreprenøren forsikret oss om at han ville komme med resten av massene når vi hadde bestemt oss for hvordan vi ville ha det i gårdsrommet. Det har ikke vært noe problem for oss med et litt høyt trinn så vi har ikke stresset med det.
Nå har vi derimot en annen entreprenør i sving for å opparbeide uteområder og anlegge hage. Jeg kontaktet derfor den opprinnelige graveentreprenøren for å få levert den manglende grusen til gårdsrommet. "Ingen problem, jeg kommer innom og ser hvor mye dere trenger", sa han. Men dagene gikk uten at han dukket opp. Til slutt ringte han direkte til de som anlegger hage og uterom, og spurte om de kunne anslå hvor mye grus som manglet. De driver med graving selv så de burde kunne anslå noenlunde.
To dager senere ble grusen levert. Problemet er at det var altfor lite, 6m3. Vi trenger faktisk dobbelt så mye.
Nå nekter graveren å kjøre ut til oss med mer grus. Han sier at han leverte den mengden han fikk beskjed om og at det ikke kommer på tale å kjøre ut et nytt lass pga transportkostnadene. Han sier at han ikke kommer til å gi seg uansett hvor mye jeg maser, og at enten vi eller hagefolkene må betale transportkostnadene hvis han skal kjøre ut et nytt lass til oss.
Jeg sier at det er hans ansvar å levere det vi har betalt for i utgangspunktet og at det ikke er mitt problem at han har hentet inn mengdeestimat fra en tredjepart som tilfeldigvis var på eiendommen for å jobbe med noe annet. Jeg føler det blir feil å legge ansvaret over på de, som riktignok bommet med estimatet, men som opprinnelig ikke har noe med denne leveransen å gjøre i det hele tatt.
Hvem har rett? Hva kan jeg eventuelt gjøre, annet enn å bite i det sure eplet og betale en gang til for dette?
Nå har vi derimot en annen entreprenør i sving for å opparbeide uteområder og anlegge hage. Jeg kontaktet derfor den opprinnelige graveentreprenøren for å få levert den manglende grusen til gårdsrommet. "Ingen problem, jeg kommer innom og ser hvor mye dere trenger", sa han. Men dagene gikk uten at han dukket opp. Til slutt ringte han direkte til de som anlegger hage og uterom, og spurte om de kunne anslå hvor mye grus som manglet. De driver med graving selv så de burde kunne anslå noenlunde.
To dager senere ble grusen levert. Problemet er at det var altfor lite, 6m3. Vi trenger faktisk dobbelt så mye.
Nå nekter graveren å kjøre ut til oss med mer grus. Han sier at han leverte den mengden han fikk beskjed om og at det ikke kommer på tale å kjøre ut et nytt lass pga transportkostnadene. Han sier at han ikke kommer til å gi seg uansett hvor mye jeg maser, og at enten vi eller hagefolkene må betale transportkostnadene hvis han skal kjøre ut et nytt lass til oss.
Jeg sier at det er hans ansvar å levere det vi har betalt for i utgangspunktet og at det ikke er mitt problem at han har hentet inn mengdeestimat fra en tredjepart som tilfeldigvis var på eiendommen for å jobbe med noe annet. Jeg føler det blir feil å legge ansvaret over på de, som riktignok bommet med estimatet, men som opprinnelig ikke har noe med denne leveransen å gjøre i det hele tatt.
Hvem har rett? Hva kan jeg eventuelt gjøre, annet enn å bite i det sure eplet og betale en gang til for dette?
Hvor store transportkostnader er det snakk om? Enkelte ganger kan den raskeste og fredligste løsningen være å bite i seg litt irritasjon og bare gå videre med prosjektet, selv om man har rett. Det er lettere jo lavere beløpet er.
Går det an å snu dette til din fordel? Om du for eksempel velger belegningsstein kan det være veldig greit om det "mangler" noen centimeter opp til ferdig bakkenivå :-)
Har du betalt regningen? I det øyeblikk en kunde har betalt siste regning forsvinner litt av motivasjonen firmaet har for å gjøre ferdig jobben... Om du ikke har betalt alt ennå, så hold tilbake et beløp du mener tilsvarer kostnaden ved å fikse problemet selv.
Hvis dette er det største problemet i byggeprosjektet ditt er det fantastisk!
Nei, dette er overhodet ikke det største problemet vi har hatt i byggeprosjektet...
Men jeg syns jo det er kjipt å punge ut en gang til for noe vi allerede har betalt.
Og... vi skal sannsynligvis ha asfalt.
Men vurder også det KarstenBeate sier
Mail: Naessmaskin@outlook.com / post@ksn-as.no
www.ksn-as.no
Tlf:48018107 | PM
http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/hoved/vedtak
Det ligger noen saker her om graving osv.. les litt og vurder en gang til ditt neste steg. Det skader mer å ta regningen selv og skrive din opplevelse om dem på gulesider/mitt anbud.