2,181    13    4  

Fakturert for ekstra arbeider som ikke har blitt varslet på forkant.

TPS
 4     0
Hei!
Sitter med en utrolig stor regning nå som byggeprosjektet på huset mitt nærmer seg en slutt. Hele prosjektet ble priset på rundt 5 millioner kr inkl mva. Hvor entreprenøren har tatt seg rikelig med tid på 13 mnd å fullføre det hele. Det vil ha gått 13 mnd ved denne månedens ende og de er fortsatt ikke ferdige. Vi har inngått en kontrakt hvor vi har blitt enige om dagmulkt på 3000kr for hver dag som overstiger sluttdatoen på kontrakten. Da vi informerte byggefirmaet om at vi taper penger på at huset ikke er ferdig innen den oppgitte datoen, da vi har 2 leiligheter som står tomme, slo de seg vrange.

I etter kant av det har de fakturert oss en regning på over 1 million kr for ekstra arbeider på huset, en sum som er helt vill og som vi aldri var klar over at de vil fakturere oss. 
I kontrakten kommer uttrykkelig fram at "alt ekstra arbeid skal skal komme i form av et vedlegg til kontrakten hvor byggherren og entreprenøren er enige før arbeide utføres" her har dem utført alt arbeide uten å varsle oss om at dette vil påkoste oss ekstra og uten å sende noe varselskjema som vi kunne tenke over prisen og gi et svar før arbeide ble utført.  Jeg har avvist flere regning som de har kommet med i etterkant av utførelsen tidligere hvor jeg gang på gang har mint dem på å følge kontrakten å varsle byggherren.

Jeg som byggherre må være klar over hvor mye ekstra arbeidet vil påkoste meg FØR jobben blir gjort så jeg kan se om jeg har råd til å få den ekstra jobben gjort.

Det er en godkjent firma med polske eiere og håndverkere.
De har brakt saken videre til sin juridiske rådgiver hvor de krever penger av meg for ekstra jobber som de pliktige i å informere byggherren om før utførelse. 
Det er snakk om små arbeid som senke himling i taket og maling, montering av baderomsmøbler osv. Aldri ble vi informert at dette vil påkoste oss noe ekstra før vi mottok en faktura nå nylig.

Hva sier loven og hvordan burde jeg gå frem?

   #1
 877     Østfold     0
Du tar kontakt med advokat, asap. Smile
Signatur
HSt
   #2
 37,915     Lillestrøm kommune     0
Men du gjør det ikke lett for deg selv når du f eks. bestiller montasje av baderomsutstyr som ikke står i kontakten. Hadde det vært at snekkerfirma på egenhånd fant nye ting å gjøre så er det jo litt anderledes.
TPS
  (trådstarter)
   #3
 4     0
Grunnet dårlig helse har jeg spørt om litt hjelp av dems håndverkere til å av montere en baderomsmøbel å bære det ut, så har jeg i etterkant blitt fakturert for det også sammen med alt annet. Som f eks, tak høyden som var tegnet av arkitekten ville de selv endre på da de ikke hadde plass til å føre rør, da spørre dem meg om de kunne gjøre takhøyden mindre. Ikke noe problem sa jeg da det ville gjøre jobben lettere for dem, å det skal dem ha 200 000 kr for. Hadde dem informert meg om ekstra kostnad der og da hadde jeg nektet.

Vi har en lovbindende kontrakt hvor de plikter å informere byggherren om ekstra kostnader og om det vil fremskyve arbeidstiden. De kan ikke utføre jobben å senere kreve penger. Jeg har gang på gang referert tilbake til kontrakten når de har kommet i etterkant og bedt dem varsle oss før de gjør jobben, hvor skal jeg hente pengene ifra?
Aldri har de fremstilt oss med en fremdriftsplan når vi har bedt om det heller kjeftet på oss over TLf når vi spørr hvordan de ligger Ann i prosjektet.
   #4
 5,569     2
Dette høres mer ut som kommunikasjonsproblemer enn svindel, spør du meg. Men støtter tidligere råd om å få hjelp fra en advokat. Gjennom Huseiernes Landsforbund kan du få juridisk støtte gratis. Det kan også høre med ditt forsikringsselskap om du har dekket derfra. Du kan også vurdere å legge noen kroner i en advokat, for å vite hvor du står rent juridisk.

Jeg har flere ganger opplevd samme som deg, at håndverkere ringer og sier at de anbefaler sånn og sånn i tillegg, eller at de møter på problemer som man må rundt (som at takhøyde gjør det vanskelig). Har noen ganger bare svart "OK" på slike telefoner, vel vitende om at all sunn fornuft tilsier at her blir det ekstra kostnad. Da stoler jeg i prinsippet på at håndverkeren ikke fakturerer meg mer enn han trenger, og håndverkeren stoler på at jeg betaler selv om detaljene ikke er skriftlige. Ting koster jo penger, her i verden. Den store forskjellen på mine erfaringer og dine er likevel summene. Jeg er enig i at 200.000,- ekstra definitivt er langt over grensen for når man bør informere skikkelig og gjerne gjøre endringer i kontrakten.

Kan være så enkelt at du har snakket direkte med håndverkerne, mens fakturering blir gjort av en tredjepart? Når tredjeparten spør håndverkeren om kunden har godtatt dette, er svaret "jaja, snakket med han".
   #5
 1,459     Trondheim     0
Hva slags kontrakt har du?
Signatur
   #6
 535     Horten     0
Men si meg en ting.. Venter du at arbeider du spesifikt ber om å få utført skal være gratis,?

Noe av dette høres muligens litt merkelig ut, og burde nok vært varslet, men ditt ansvar er også å endre ordlyden din litt.

Dersom du skal ha priset alle tillegsarbeider først må du be om prisoverslag, du kan ikke be om at man skal montere baderomsmøbler og så klage over at dette er fakturert for..
TPS
  (trådstarter)
   #7
 4     0
Jeg forstår jeg er fult klar over at ekstra arbeid ikke er gratis, og jeg står for å betale det jeg spesifikt har bedt om hjelp til. Men de andre tingene som vi gjerne ville vente til vi fikk en pris på ble utført uten å varsle oss, så vi blir påtvunget en kostnad. Visse ganger har dem bare spørt om vi vil ha noe sånn å ikke sånn så har vi spørt dem om d vil koste ekstra eller ikke , fordi vi var rett og slett lei av ekstra fakturaer. Hvor dem da sier nei d vill det ikke også får vi en faktura hvor dem sier det kostet dem ekstra materialer og mer arbeidstimer en forventet.
De er 2 prosjekt ledere, han ene snakker engelsk og han andre bare tysk, kun eieren av firmaet prater norsk. Dette kan jo ikke være rettferdig måte å utføre arbeid på, jeg har betalt dem over 4 millioner kr og fortalt dem gang på gang at jeg har dårlig råd og har ikke penger for noe som går utenfor kontrakten. Eieren av firmaet lovet å være med på hver eneste møte så hun kan oversette dems polsk, mn hun var der kun 2-3 ganger i løpet av hele prosjektet og aldri har vi sett mer til henne.

TPS
  (trådstarter)
   #8
 4     0
Nå har vi vært i kontakt med en advokat som har sendt dem et svarbrev. Loven som faller inn her håndverkertjenesteloven
   #9
 5,569     0
Jeg vil jo si at når de spesifikt sier at en ekstratjeneste ikke vil medføre ekstra kostnad, og så kommer det en faktura med en ekstrakostnad likevel, så er ikke det "innafor". Bra at du har søkt juridisk bistand, det vil sannsynligvis være en god investering for deg.
   #10
 1,459     Trondheim     0
Ikke betal mer og bruk en advokat som har erfaring med byggesaker. Kostnader skal varsles uten ubegrunnet opphold.

Må også si at dårlig kommunikasjon og språkproblemer kan skape mye trøbbel. Viktig å være på vakt og bruke skriftlig kommunikasjon. Tlf er et dårlig valg når ting skal avklares.
Signatur